اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما

«زندگی‌نامه ملا محسن فیض کاشانی» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «زندگی‌نامه ملا محسن فیض کاشانی» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

«زندگی‌نامه ملا محسن فیض کاشانی» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب زندگی‌نامه ملا محسن فیض کاشانی از سه فصل اصلی زندگی‌نامه، ابعاد علمی و عصر و روزگار تشکیل شده است.

مباحثی در زمینه ولادت، نسب و تبار، هجرت و فراگیری علوم، شاگردان، علمای هم عصر فیض، اندیشه‌ها و اعتقادات فیض، فیض از نگاه بزرگان و وضعیت فرهنگی عصر فیض زیرمجموعه فصل‌های این کتاب مطرح شده است.

ملا محسن فیض کاشانی، دانشمند بلندآوازه قرن یازدهم، نویسنده، متفکر، حکیم، فقیه و محدث معروف، شور، حال و جذبه‌ای که داشت موجب اشتغال دائم او به مطالعه، تألیف و تصنیف شده بود.

این فیلسوف الهی و فقیه نامی در شمار فقیهان، حکیمان، مفسران، مصنفان و صاحب‌نظران اسلامی قرار دارد و از نظر ملکات نفسانی، خصال معنوی و دوری از تعلقات جسمانی و عوارض مادی از مردان کم‌نظیر و یکی از مفاخر جهان تشیع و اسلام به شمار می‌رود.

در مقدمه این کتاب آمده است: ملا محسن فیض کاشانی یکی از این بزرگان و دانشمندان است که تمام عمر خود را صرف تحصیل علم و نشر آن و کسب علوم مختلف و پدید آوردن آثار متعدد کرد.

در ادامه خاطر نشان شده است: این عالم فرزانه در این مسیر، مشکلات فراوانی را متحمل شد، ولی دست از تلاش بر نداشت و پیوسته به تألیف آثار گران‌بها پرداخت.

در بخشی دیگر از مقدمه تصریح شده است: با مطالعات وسیعی که این‌جانب در کتاب‌های موجود مرتبط با مرحوم فیض کاشانی انجام دادم، دریافتم که بیشتر کتاب‌های موجود، تنها بخشی از زندگی و فعالیت‌های علمی ایشان را بررسی کرده‌اند. بنابراین نبود اثری جامع که همه جنبه‌های زندگی و تلاش‌های علمی این عالم را بررسی کند، احساس می‌شد.

در این کتاب آمده است: شناخت ارزش فرهنگی و فرزانگی و اهتمام به آن و بزرگداشت منزلت فرهیختگان، گام بلندی به سوی فیروزبختی و سرافرازی یک جامعه است. گرامیداشت مفاخر و سرآمدان آئین و اندیشه باید به بسط دامنه معرفت و استواری آن آئین بینجامد و انسان چنان احساس کند که در بین گذشتگان زیسته و ثمره حیات آنان را به خوبی دریافته است.

در مقدمه این کتاب خاطر نشان شده است: آنچه در این مجموعه جمع‌آوری شده، سیر در زمان و درس آموختن از بزرگان تاریخ بشری است؛ عالمان و وارستگانی که عمر خود را وقف کوشش برای تهذیب نفس و به دست آوردن علوم و خدمت به خلق کردند.

در بخشی دیگر تصریح شده است: پیامبران و رسولان الهی و امامان معصوم(ع) و پس از آنان دانشمندان راستین و باتقوا و متعهد و دلسوز، الگوهایی هستند که هر کس در ترسیم خط خوشبختی خویش به آنان و دستورها و روش زندگی‌شان نیازمند است.

در بخش نسب و تبار این کتاب آمده است: ملا محسن فیض، فرزند شاه مرتضی از عالمان و بزرگان کاشان بود. فرزندان شاه مرتضی همه از هوش و ذکاوت خدادادی بهره داشتند، ولی فیض از همه باهوش‌تر بود، به گونه‌ای که خود او در رساله انصافیه می‌گوید «علوم دینی از فقه و حدیث و فروعات آن را پیش از بلوغ به پایان رسانده که به علت اجتهاد به تقلید نیاز نداشته است».

در بخشی دیگر از این بخش تصریح شده است: شاه مرتضی، والد فیض، شش فرزند پسر داشت که از میان آنها ملا محمد مؤمن و ملا عبدالغفور و ملا ضیاءالدین محمد، در عرصه فقه و حدیث و تفسیر هم‌پایه فیض بودند. برادر دیگرش نورالدین کاشانی، مؤلف کتاب مصفاة الاشباح فی الاخلاق و عجائب الافاق و پدر ملا هادی، شارح کتاب مفاتیح فیض کاشانی است.

در بخش هجرت و فراگیری علوم این کتاب تصریح شده است: فیض در قم رشد یافت و از آنجا به کاشان رفت و مراحل مقدماتی علوم را آنجا فرا گرفت. مدتی در خدمت دایی بزرگوارش نورالدین محمد ـ که ممتاز عصر خود بود ـ در کاشان به تحصیل علوم دینی اشتغال یافت و تفسیر و حدیث و فقه و اصول دین را فرا گرفت.

کتاب زندگی‌نامه ملا محسن فیض کاشانی توسط علی انصاری‌مقدم به رشته تحریر درآمده و ابوذر هدایتی ویراستاری آن را به عهده داشته و به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.

انتهای پیام/خ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول