اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر هفته جهانی ابوعلی سینا در خراسان‌رضوی تاکید کرد

نگاه ویژه به طب سنتی برای ارز آوری کشور

خبرگزاری فارس: دبیر هفته جهانی ابوعلی سینا و طب سنتی در خراسان‌رضوی گفت: ملی‌ترین صنعت ارز آور کشور صنعت بهداشت و درمان در حوزه طب سنتی است.

نگاه ویژه به طب سنتی برای ارز آوری کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نوید کمالی صبح امروز و در آستانه روز بزرگداشت ابوعلی سینا در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در پیشینه تاریخی و در فرهنگ عمومی و باور اجتماعی سرزمین کهن ایران اسلامی همواره طبابت و طبیب از قداست و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

دبیر هفته جهانی ابوعلی سینا و طب سنتی در خراسان‌رضوی ادامه داد: در فرهنگ اسلامی، ارزش دانش پزشکی و فعالیت پزشکی تا بدان اندازه والا و عظیم است که پزشک مظهر اسم شریف محیی و احیاء گری معرفی شده است و همچنین در متن فرهنگ و حیات اجتماعی مردمان این مرز و بوم نیز پزشک و طبابت از جایگاه ویژه و اهمیت والایی برخوردار بوده است.

دبیر هفته جهانی ابوعلی سینا و طب سنتی در خراسان‌رضوی، افزود: امروز آنچه که با شنیدن واژه پزشکى یا طبابت بى درنگ به ذهن اکثر ما خطور مى‌کند، مجموعه‌اى از روش‌هاى تشخیصى - درمانى است که در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و اغلب مطب‌هاى پزشکان در ایران انجام مى‌شود و به دانشجویان رشته پزشکى در دانشگاه‌هاى کشور آموزش داده مى‌شود.

وی با اشاره به اینکه این علم را پزشکى رایج یا طب غربى مى‌نامند، ادامه داد: در حال حاضر رایج‌ترین سیستم درمانی در ایران است و از غرب منشاء گرفته است اما در واقع، طب غربى تنها یکى از رویکردهاى بشر به مسئله سلامت و بیمارى است.

کمالی تاکید کرد: در کنار این روش، شیوه‌هاى دیگرى از پزشکى نیز وجود دارند که با تفاوت‌هایى در اصول، قواعد و راه‌هاى تشخیص و درمان، سعى در بازگرداندن سلامتى به افراد بیمار و جلوگیرى از ایجاد بیمارى در اشخاص سالم دارد.

دبیر هفته جهانی ابوعلی سینا و طب سنتی در خراسان‌رضوی ادامه داد: تعداد این روش‌ها بیش از صدها شیوه منحصر به ‌فرد است و مجموعه آنها را با نام‌هایى نظیر طب مکمل یا طب جایگزین در سراسر جهان مى‌شناسند.

کمالی گفت: این مجموعه، از سیستم‌هاى پزشکى بسیار متفاوتى تشکیل شده است که آنچه در تمامى آنها مشترک است تفاوت آنان با رویکرد طب رایج در روش‌هاى تشخیص، درمان و یا هر دو آنها است.

وی افزود: برخى از این شیوه‌ها در اصول تشخیصى ـ درمانى خود شباهت‌هاى زیادى با یکدیگر دارند اما، گاهى تفاوت برخى از آنها با هم، بیش از اختلافشان با طب غربى است، این امر سبب شده است که طب مکمل، جایگزین بخشی از روش‌هاى گوناگون باشد که هر یک به نوبه خود سعى در بالا بردن سطح سلامتى افراد و جامعه دارند.

دبیر هفته جهانی ابوعلی سینا و طب سنتی در خراسان‌رضوی، ادامه داد: در این راستا و در سال توسعه تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی موسسه تحقیقات و حجامت ایران در استان خراسان‌رضوی با رویکرد احیای طب سنتی ایران اسلامی و ترویج بهداشت و سلامت اسلامی در بین خانواده‌های ایرانی و نیز بزرگداشت مقام شیخ الرئیس ابو علی سینا همزمان با روز پزشک با معرفی این هفته به‌عنوان هفته بزرگداشت ابو علی سینا و طب سنتی به معرفی این شخصیت تاریخی حوزه سلامت و ترویج الگوهای ملی و بومی حوزه سلامت و بهداشت می‌پردازد.

وی ادامه داد: در این هفته برای نخستین‌بار در تاریخ بهداشت و درمان کشور کارگروه فناوری اطلاعات طب سنتی ایران ایجاد می‌شود تا با رویکردی نوین و با تکیه بر قابلیت‌های جامعه اطلاعاتی فضای سایبری به توسعه و ترویج طب سنتی و اسلامی در سطح ملی و بین‌المللی و ایجاد ظرفیت‌های توریسم درمانی در داخل کشور و شهر مقدس مشهد و جذب بیش از یک میلیارد دلار درآمد ارزی در این حوزه پرداخته شود.

دبیر هفته جهانی ابوعلی سینا و طب سنتی در خراسان‌رضوی تاکید کرد: ملی‌ترین صنعت ارز آور کشور صنعت بهداشت و درمان در حوزه طب سنتی است.

انتهای پیام/ح10/ط4001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول