اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگویی انتقادی با خبرنگار فارس

مسئولان سلامت کشور به ظاهر دنبال احیای طب سنتی ایران هستند

خبرگزاری فارس: مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی چند سال اخیر به دنبال احیای طب سنتی در ایران بوده و به آموزش پزشکان علاقه‌مند در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور پرداختند.

مسئولان سلامت کشور به ظاهر دنبال احیای طب سنتی ایران هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی چند سال اخیر در حالی به دنبال احیای طب سنتی در ایران جهت گرفتند و به آموزش پزشکان علاقه‌مند در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور پرداختند که عضو کانون هم‌اندیشی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است، جبر جهانی و دور نماندن از رویکرد سازمان جهانی بهداشت که به سمت احیای طب سنتی در کشورهای دنیا رفته، آنها را مجبور به چنین اقداماتی هر چند به ظاهر کرده است.

به دنبال گلایه‌هایی که متخصصان گیاهان دارویی از مانع‌تراشی‌های مسئولان سلامت کشور در قبال عملکرد آنها داشته‌اند، گفت‌وگویی با مجتبی معتمدی عضو کانون هم‌اندیشی طب سنتی صورت گرفت که به شرح ذیل آمده است.

*‌چرا با وجود اینکه خبرها حکایت از بازگشت دوباره به طب سنتی در جامعه پزشکی روز می‌دهد و مسئولان سلامت هم بر آن اذعان دارند، اما در عمل شاهد برخورد آنها با عملکرد متخصصان گیاهان دارویی هستیم؟

رویکرد جهان به سمت احیای طب سنتی در کشورهای دنیا است که امروزه مسئولان سلامت ایران هم مثل احیای طب چین و مکتب تائو یا دائو در کشور چین، مکتب ودا در هند به دنبال احیای طب ایرانی هستند که این بازگشت دوباره به طب سنتی را در کشورهای آلمان، کانادا و استرالیا شاهد هستیم و چون یک جبر جهانی پیش آمده است به ظاهر اقدام به یک سری از عملکردها در استان‌های مختلف کرده است.

*‌طب ایرانی؟

چون عده‌ای از پزشکان و مسئولان بهداشت و درمان به لفظ طب سنتی حساسیت و آلرژی دارند و معتقدند که لفظ آن حکایت از قدیمی، فاسد و کهنه بودن است و چه نیازی به احیای آن وجود دارد.

*‌نگاه شما به طب سنتی چگونه است؟

برخلاف آن نگاه روتینی که گفتیم عده‌ای از پزشکان به این طب دارند، طب سنتی حکایت از ریشه‌دار و کل‌نگر و پایه‌ بودن آن است و اینکه این طب با هویت و شخصیت یک ملت گره خورده است.

*‌با توجه به این رویکرد جهانی به نظر شما تا چه اندازه‌ای در راستای احیای مجدد آن در ایران اقدام شده است؟

اگر قصد داشته باشیم مقایسه‌ای با دیگر کشورها داشته باشیم، ایران کم‌ترین اقدام را در این زمینه انجام داده است و احیای آن با سرعت بسیار کمی در حال طی شدن است.

و این در حالی است که هم‌اکنون شاهدیم که طب چینی با توجه به اینکه از نظر غنا خیلی پایین‌تر از طب سنتی ایران است، اما چندین برابر فروش نفت کشور درآمدزایی دارد اما هم‌چنان مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است.

*‌تفاوت طب پزشکی روز با طب سنتی چیست؟

پزشکی روز چون جزءنگر است نمی‌توان به نظرات و درمان‌هایی که در این حوزه مطرح و استفاده می‌شود، اعتماد داشت زیرا که شاهد نظرات متفاوت و حتی درمان‌های مختلف در یک بیماری هستیم.

به عنوان مثال تا چندی قبل پزشکان پیرو طب روز با قاطعیت می‌گفتند که بتاکاروتن، آنتی‌اکسیدان‌ها و مکمل‌های غذایی که شامل ویتامین‌های است، خاصیت ضد سرطانی دارد اما چندی پیش در قالب یک پژوهش جهانی این امر کامل تکذیب و عکس آن به اثبات رسید و بالا بردن ریسک سرطان در مصرف کننده‌های ریزمغذی‌ها مثل سدیم، پتاسیم و مواد ذکر شده به وضوح در علم ابن‌سینا آزموده شده بود.

*‌دلیل این همه مقاومت یا بی‌ارزش شدن طب سنتی ایران چیست؟

ایرانیان دچار یک نوع خودباختگی هستند و چون در ایران نگاه جامعه پزشکی به سمت اقتصاد طب رفته است و بیشتر شرکت‌های داروسازی به دنبال سوددهی خود هستند بنابراین هیچ‌ گاه موقعیت کنونی خود که از فروش داروهای شیمیایی دارند را تغییر و به سمت مصرف یا فروش داروهای گیاهی نمی‌روند.

*‌دلیل استقبال پزشکان از داروهای شیمیایی چیست و چرا این قدر در نسخ پزشکی روز جای گرفته است با توجه به عوارض بالایی که در بسیاری از زمینه‌ها بر مسئولان سلامت اثبات شده است؟

داروهای شیمیایی برای نخستین‌ بار توسط رژیم صهیونیستی ساخته شد و در سطح جهان به طور وسیعی به خاطر اثر زودهنگام آن و سوددهی بالا به فروش رسید.

متأسفانه در بسیاری از مواقع تنها شیک و لوکس بودن را ملاک عملکرد خود قرار می‌دهیم که به وضوح در حوزه دارویی این لوکس بودن جای گرفته است.

*‌طب سنتی ایران در عرصه بین‌المللی چه جایگاهی دارد؟ 

بهتر است که در این ارتباط مثالی برایتان بزنم در یک همایش پزشکی که چند تن از محققان و پزشکان سوئدی و اروپایی حضور داشتند از من پرسیدند که چرا شما پزشکان نسبت به  اسم ابن‌سینا هیچ واکنشی نشان نمی‌دهید، در صورتی که ما هنوز با شنیدن اسم ابن سینا بدنمون می‌لرزد و من تنها توانستم پاسخ بدم که در ایران پزشکان به طور کامل نسبت به این موضوع حساسیت‌زدایی شدند.

*‌به نظر شما متخصصان گیاهان دارویی حق ساخت داروهای گیاهی را دارند؟

حکمای بزرگ داروساز هم بودند و دارو را خود حکیم می‌ساخت و هر طبیبی باید پاسخ‌گوی درمان باشد و پزشکی که مدرک MD داشته باشد حق هر گونه درمان و ساخت دارویی را دارد که تنها باید عواقب آن را بپذیرد.

بنابراین توجیه‌پذیر نیست که مسئولان سلامت کشور اجازه ساخت تولید دارو را به متخصصان گیاهان دارویی نمی‌دهند و داروهای ساخته شده آنها را به عنوان مواد تقلبی جمع‌آوری می‌کنند.

*‌تا چه ‌اندازه‌ایی خطا در گیاهان درمانی و داروهای گیاهی را قبول دارید؟

همان‌طور که روزانه شاهد خطاهایی در عرصه بهداشت و درمان پزشکی روز هستیم و تاکنون به فکر هیچ یک از ناظران سلامت خطور هم نکرده که درب این طب را ببندد شاهد خطایی هم در عرصه طب سنتی و گیاه درمانی هستیم، اما دلیلی بر مخالفت با احیای مجدد آن نباید باشد.

*‌حرف آخر

به منظور احیایی مجدد طب سنتی ایران لازم است که داروخانه سنتی راه‌اندازی و به دنبال ساخت داروسازی صنعتی گیاهان دارویی و تولید انبوه آن باشیم و تنها از این طریق می‌توان از احداث کارگاه‌های زیرزمینی آن نسبت به استقبال بالایی که عمده مردم به استفاده از گیاهان دارویی دارند جلوگیری کرد.

-----------------------------

گفت‌وگو از عاطفه قلع‌ریز

-----------------------------

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول