اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بنیانگذار طب سنتی ایران:

خروجی طب سنتی پایبندی به ارزش‌هاست

خبرگزاری فارس: بنیانگذار طب سنتی در کشور گفت: احیا و استمرار طب سنتی در کشور خروجی جز پایندی به ارزش‌ها و اصول ندارد.

خروجی طب سنتی پایبندی به ارزش‌هاست

حسین روازاده در حاشیه سفر به اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: طب سنتی در کشورمان به صورت تخصصی و با نگرش اسلامی در حال احیا شدن است به طوری که حتی دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی این رشته نیز در دانشگاه‌های ما در حال راه‌اندازی است.

بنیانگذار طب سنتی ایران به الگوپذیری از نظام غرب در ساخت و سازها و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین در زندگی ایرانیان اشاره کرد و افزود: الگوی وارداتی غرب سبب شده ما در ساخت منزل، دستشویی را شاهد باشیم که به وسط حال باز شده و نسبت به حرمت نان و غذا بی‌توجهی شده است، در حالی که در دین اسلام آمده است درب دستشویی نباید به روی فضای خورد و خوراک باز شده و یا نسبت به ساحت نان و سفره بی‌حرمتی انجام شود.

رئیس انجمن طب سنتی ایران یکی از شیوه‌های غلط آپارتمان‌سازی نوین را بی‌توجهی به خروجی آب وضو و درآمیختگی آن با فاضلاب دستشویی اعلام کرد و گفت: در دین اسلام چنین شیوه‌ای توصیه نشده که آب وضو با قداست خاص با آب کثیف دستشویی به هم بیامیزد.

وی بیان داشت: در بسیاری از حوزه‌ها با پذیرش الگوهای غرب ارزش‌های خود را نادیده گرفته‌ایم و افتخار می‌کنیم با مد و تفکر غربی زندگی خود را هماهنگ کردیم.

بنیانگذار طب سنتی ایران در مورد پخت و پز غذا در آشپزخانه و ضرورت خروج بخار پخت غذا از طریق باز نگه داشتن درب دیگ ابراز داشت: اینکه بخار غذا در منزل و از طریق آشپزخانه اوپن به هر صورت پخش شود گاه آثار شیمیایی و خطرناکی بر سیستم بویایی دارد که خانم منزل را نیز بی‌اشتها می‌کند در حالی که با پخت و پز سنتی  چنین رخدادی هرگز اتفاق نمی‌افتاد.

این استاد دانشگاه به گسترش فضاهای فست‌فود و سرخ‌کردنی‌های بسیار مضر اشاره کرد و افزود: این بزرگ‌ترین خیانت است که با دوری از غذاهای سنتی و پخت و پز معمولی جامعه ما به غذاهای سهل‌الوصول عادت کرده و نسبت به آثار روحی و روانی چنین تغذیه‌ای بی‌تفاوت باشند.

رئیس انجمن طب سنتی ایران با انتقاد از تعطیلی نانوایی‌های سنتی و ترغیب راه‌‌اندازی نانوایی‌های صنعتی، تعطیلی بقالی‌های سنتی و فروش شیر و دوغ محلی و راه‌اندازی کارخانه‌های صنعتی شیر پاستوریزه گفت: به یقین از چنین حرکتی دشمنان ما خشنود می‌شوند چرا که ما با دوری جستن از فرهنگ خود به سمت فرهنگ غرب و تفکرات آنها حرکت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه خروجی تولید در جامعه اسلامی باید ارزشی باشد، تصریح کرد: تولید مرغ و تخم مرغ با افزودنی‌های شیمیایی و بسیار چاق با وزن غیر معمول خطر و آسیب جدی به شمار می‌رود چرا که ما با دور شدن از تولید مرغ و تخم مرغ طبیعی به سمت صنعتی شدن تولیدات حرکت می‌کنیم که نتیجه آن جز افزایش بیماری‌ها و چاقی مفرط چیز دیگری نیست.

بنیانگذار طب سنتی ایران به عمر طولانی مردم روزگار گذشته اشاره کرد و افزود: امروز امید به زندگی در حداکثر وضعیت 70 تا 80 سال است در حالی که متوسط عمر گذشتگان ما 130 و حتی 140 ساله بوده که این نشان‌دهنده تغذیه طبیعی و زندگی سالم آنها در گذر روزگار بوده است.

روازاده با اشاره به تخلف یک شرکت تولید کننده شیر پاستوریزه در شمال کشور ابراز داشت: از مسئولان بهداشت انتظار داریم به پلمب این کارخانه و مرکز تولید شیرهای غیربهداشتی اقدام کنند چرا که آنها با جمع‌آوری شیر از طریق تانکر بعد از اتمام کار یک ظرف پر مایع ظرفشویی و وایتکس را به شیر اضافه می‌کنند و مدعی هستند این شیر بهداشتی شده است در حالی که چنین حرکتی بازی با زندگی انسان‌هاست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چنین اقدامی نه تنها ارزش‌های یک جامعه را زیر سئوال می‌برد بلکه سبب می‌شود تا خروجی کار نیز ضد ارزشی بوده و اعتماد مردم سلب شود.

رئیس انجمن طب سنتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل یکی دیگر از مشکلات عمل‌آوری محصولات در حوزه کشاورزی را بی‌توجهی به اصول اولیه در تولید محصولات کشاورزی برشمرد و افزود: گاه دکتر کشاورزی ما الفبای کشاورزی را نیز بلد نیست به طوری که با سرازیر کردن آب به پای درخت احساس می‌کند بزرگ‌ترین خدمت را انجام می‌دهد در حالی که در دین اسلام توصیه شده نباید آب را به دور درخت انتقال داد بلکه جاری کردن آب در اطراف درخت سبب می‌شود تا ریشه آن نیز مقاوم و پایدار باشد در حالی که با سرازیر کردن نهر آب به پای درخت زمینه به وجود آمدن آفت را در باغات بیشتر می‌کنیم و برخی از بیماری‌های سرطانی نیز از همین جا ناشی می‌شود.

روازاده در بخش دیگری از سخنان خود تکیه بر طب سنتی را رفع کننده بسیاری از معضلات و مشکلات دانست و ابراز داشت: پزشکی که حجامت را یک حرکت بیهوده می‌داند از طب سنتی اسلامی و ایرانی آگاه نیست چرا که حجامت مورد توصیه نبی مکرم اسلام، خون دادن نیست بلکه جنبه درمانی دارد که برخی از بیماری‌ها از این طریق دفع می‌شود.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول