اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگو با مجری احیای طب سنتی در اصفهان

مخالفت با احیای طب سنتی در اصفهان/ مخالفان طب سنتی ناآگاه هستند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل خیریه کارآفرینی باقرالعلوم که مدیر اجرایی مرکز تحقیقی، پژوهشی و آموزشی طب صادق در اصفهان نیز است، گفت: به دنبال راه‌اندازی این مرکز و احیای طب سنتی در اصفهان مخالفت‌های شدیدی شده و پیغام‌های مشکوکی مبنی بر تعطیلی مرکز از سوی افراد ناشناس برایم آمد.

مخالفت با احیای طب سنتی در اصفهان/ مخالفان طب سنتی ناآگاه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تهدید احیاگران طب سنتی در اصفهان از سوی افراد ناشناس موضوعی بود که به دفتر خبرگزاری فارس اطلاع داده شد که برای تأیید آن از سوی فرد مورد تهدید قرار گرفته به سیدمسعود میردامادی مدیرعامل خیریه کارآفرینی باقرالعلوم تماس گرفته و صحت و سقم آن را جویا شدیم که این گفت‌وگو به شرح ذیل آمده است.

*چه چیز سبب شد که به دنبال احیای طب سنتی در اصفهان بروید؟

استان اصفهان هم‌اکنون در راستای بحث ترویج و احیای گیاهان دارویی فرهنگ غنی دارد، اما به دلیل عدم شناخت دست‌اندرکاران، از این برکت بزرگ در اصفهان غافل هستیم به طوری که چینی‌ها با بهره‌وری و فرآوری روی گیاهان دارویی که هر ساله به این کشور صادر می‌شود، درآمدزایی‌های کلانی می‌کنند.

بیشتر گیاهانی دارویی دشت‌های منطقه غرب اصفهان مثل فریدن، فریدون‌شهر و لرستان به صورت طبیعی و به شکل عمده به چینی‌ها فروخته می‌شود و به شکل داروهای گیاهی با قیمت چند صد برابر به ایرانیان فروخته می‌شود.

گیاهانی مثل آویشن و گل گاوزبان از این جمله هستند و همین مسائل سبب شد که به فکر احیای طب سنتی در اصفهان و به ویژه گیاهان دارویی در استان افتادیم.

*‌توضیحی در ارتباط با پژوهشکده طب صادق بدهید؟

این پژوهشکده با همکاری جهاد کشاورزی استان اصفهان و دانشگاه آزاد خوراسگان و خیّران کارآفرینی باقرالعلوم در کم‌تر از یک سال گذشته در اصفهان، به منظور احیای طب سنتی در این استان راه‌اندازی شد.

دفتر ستادی این پژوهشکده هم‌اکنون در دانشگاه آزاد خوراسگان و خیریه کارآفرینی باقرالعلوم است و با احداث این پژوهشکده به دنبال انجام یک کار زیر ساختی در اصفهان بودیم و به عنوان خط‌شکن‌های این مسیر آماده فدا کردن خود برای فرهنگ‌سازی طب سنتی در اصفهان هستیم.

*‌در این پژوهشکده تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در این پژوهشکده، مرکز مشاوره از طریق تیم اعضای هیئت علمی دانشگاه و برگزاری دوره‌های آموزشی منجر به مهارت آموختی با اعطای مدرک به آموختگان را ایجاد کردیم و هم‌اکنون با قاطعیت می‌گوییم که از بین نقطه صفر تا 100 روی نقطه 50 به بالا مسیر احیای طب سنتی قرار گرفته‌ایم.

* به دنبال احیای طب سنتی با چه مشکلاتی رو به رو شدید؟

به طور عمده چون هنوز فرهنگ‌سازی در راستای استفاده از طب سنتی در اصفهان نشده و در راستای احیای آن با مخالفت شدید برخی از پزشکان مسئول در بخش‌های دولتی و خصوصی رو به رو بودیم به گونه‌ای که نمی‌گذارند طب سنتی ترویج یافته و مردم به این سمت بروند.

برای احیای طب سنتی به دنبال ایجاد زیرساخت‌های قوی در مرکز آموزشی و آموزش‌های عالی بودیم و در بخش مشاوره از پیشکسوتان این علم و حکیم باشی‌ها استفاده شده و در قسمت تولید باید ما از تولیدکنندگان داروساز مثل گل‌دارو یا باریج‌اسانس کاشان استفاده کنیم.

هم‌چنین درصددیم پس از ترویج طب سنتی به دنبال استانداردسازی در تولیدات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی گام برداریم. 

*طب سنتی را چه می‌دانید؟

طب سنتی از طب ابوعلی‌سینا، طب صادق و طب امام رضا گرفته شده است و ریشه هزار ساله دارد و بسیاری از بیماری‌هایی که هم‌اکنون پزشکان را درگیر کرده و در یک دوره 50 تا 60 ساله قبل با یک جوشانده و حکیم‌باشی‌ها به راحتی قابل بهبود و درمان است.

در صورتی که مبادرت به مصرف داروهای شیمیایی توسط بیماران ضمن اینکه بدن‌ها را ضعیف کرده است یک حالت اعتیاد به دلیل مصرف مسکن‌ها در افراد ایجاد کرده است.

*‌تاکنون روی چه گیاهان دارویی اقدامات تحقیقاتی انجام داده‌اید؟

کرفس، لاله‌های واژگون و موسیر از جمله این گیاهان دارویی هستند که این دسته از گیاهان امروزه توجیه اقتصادی خوبی دارد و برای تولید، فروش، بسته‌بندی و فرآوری روی آنها درصدد انجام اقداماتی هستیم. 

به عنوان مثال در جشنواره‌ لاله‌های واژگون که در فریدن اصفهان برگزار شد در قسمت جنوبی این شهرستان انجیرهایی یافت شد که ماده آن برای جوش خوردن شکستگی‌های بدن تأثیر بسزایی دارد به گونه‌ای که متخصصان گیاهان دارویی منتظر به دست آوردن 100 گرم از آن هستند، اما این مسائل به خاطر نبود اطلاعات گیاه‌شناسی و آشنا نبودن به خواص آن سبب غفلت جامعه پزشکی به آن شده که همین مسائلی فکر احیای طب سنتی را در اصفهان برای ما زنده کرد.

*‌نظر شما در ارتباط با عطاری‌های موجود چیست؟

باید گردانندگان طب سنتی با علم و مدیریت به رشد و بهره‌وری آن بپردازند و با تبدیل عطاری‌ها به کلینیک‌های طب سنتی و یک گیاه‌شناس به درمان بیماران با استفاده از طب گیاه‌درمانی بپردازند.

*طب سنتی در اصفهان تا چه اندازه‌ای جای گرفته است؟

با وجودی که هم‌اکنون مراکز درمانی طب سنتی در تهران، مشهد، کرمان و شیراز راه‌اندازی شده است، اما در اصفهان هنوز اندر خم یک کوچه مانده‌ایم و مانع‌تراشی‌های بسیاری در این راستا انجام می‌گیرد.

*‌در ارتباط با این پیغام‌های تهدیدآمیز به شما، در مورد احیا کردن طب سنتی بیشتر توضیح بدهید؟

عده‌ای در اصفهان با احیای طب سنتی مخالفت شدید دارند به طوری که به دنبال راه‌اندازی پژوهشکده گیاه درمانی طب صادق با همکاری دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد خوراسگان، خیّران کارآفرینی باقرالعلوم و چند تن از متخصصان گیاهان دارویی برای احیای مجدد طب سنتی اصفهان، پیغام‌های تهدیدآمیز در ابتدای کار به احیاگران این طب از سوی افراد ناشناس داده شد.

*پژوهشکده طب صادق از چه زمانی در اصفهان راه‌اندازی شد؟         

این پژوهشکده کم‌تر از یک سال است در راستای عمل به اصل 44 قانون اساسی در اصفهان راه‌اندازی شده و هم‌اکنون طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه طب سنتی در اصفهان در حال بررسی است، در صورتی که اهمیت و ارزش هر جامعه به مراکز علمی و پژوهشی آن است.

*دلیل این مانع‌تراشی‌ها را چه می‌دانید؟

متأسفانه عده‌ای از افراد در ایران هستند که خواسته یا ناخواسته با زبان دشمن هم‌نوایی می‌کنند که در عرصه طب سنتی و گیاهان دارویی از این افراد زیاد مشاهده می‌شود.

بیشتر این افراد معتقدند که افراد دخیل در طب سنتی، افراد بی‌سواد و ناآگاهی هستند و تنها با این کار خود به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند.

*‌به نظر شما برای احیای این طب در اصفهان لازم است که چه اقداماتی انجام بگیرد؟

با توجه به اینکه ایران صاحب یک طبیعت بکر گیاهی است تنها با احداث مراکز آموزشی و تحقیقاتی در حوزه گیاه‌شناسی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی می‌توان در این عرصه به موفقیت‌های علمی و درمان‌های گیاهی بیماران دست یافت.

گفت‌وگو از عاطفه قلع‌ریز

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول