اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس تحقیقات حجامت خراسان‌رضوی:

طب سنتی از نظر ما طب جایگزین نیست

خبرگزاری فارس: رئیس تحقیقات حجامت خراسان‌رضوی گفت: طب سنتی از نظر ما طب جایگزین نیست و ما نمی‌گوییم که طب سنتی باید جایگزین همه روش‌هایی شود که بشر با تلاش‌های خود آنها دست یافته است بلکه نگاه ما به آن طب مکمل است.

طب سنتی از نظر ما طب جایگزین نیست

محمدرضا کریمی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: ما در طب سنتی عقیده داریم هیچ دو انسانی مشابه هم نیستند پس درمان یک بیماری در دو انسان مختلف نمی‌تواند یکسان باشد در حالی که در پزشکی نوین پاسخی یکسان به هر دو بیمار داده می‌شود و یا به عبارت بهتر یک نسخه برای چند نفر تهیه می‌شود.

وی با اشاره به جوهره طب سنتی ایران این علم را دانش بهداشت و تندرستی دانست و افزود: تا جایی که در تاریخ طب ایرانی آمده است که حکیمان مناطقی تا وقتی مردم منطقه سالم بوده‌اند از امیر منطقه یا مردم حقوق دریافت می‌کردند و با شیوع بیماری حقوق آنها قطع می‌شد و در واقع حکیم مسئول سلامت مردم بوده است.

کریمی ادامه داد: امروزه دانش و بهداشت جزو کوچکی از دانش پزشکی تبدیل شده تا جایی که منبع درآمد پزشکان از بیماری بیماران نه سلامت آنها حاصل می‌شود.

رئیس تحقیقات حجامت خراسان‌رضوی با اشاره به دیدگاه‌ها نسبت به طب سنتی تصریح کرد: طب سنتی از نظر ما طب جایگزین نیست ما نمی‌گوییم که طب سنتی باید جایگزین همه روش‌هایی شود که بشر با تلاش‌های خود آنها دست یافته است بلکه نگاه ما به آن طب مکمل است. 

کریمی حجامت را یکی از ده‌ها روش درمانی در طب سنتی ایران عنوان کرد و گفت: در کتب منبع و مرجع اصلی طب سنتی ایران تنها بخش کوچکی به درمان‌های دستی از جمله حجامت اختصاص یافته است و در مقابل هزاران صفحه به روش‌های اصولی حفظ تندرستی و درمان بیماری از جمله تغذیه درست توصیه شده است.

وی افزود: به باور ما در طب سنتی ایران مثل هر روش دیگر باید از افراط و تفریط پرهیز کرد و نمی‌توان و نباید هیچ روش نوین علمی را بدون پژوهش و بررسی نفی کرد.

کریمی یادآور شد: در طب سنتی ایران نخستین اصل سلامت تغذیه است و برای درمان بیماری یا پیش‌گیری از آن به مردم درست خوردن و آشامیدن را یاد می‌دادند چرا که بسیاری از غذاها به نوعی دارو هستند و آثار دارویی دارند.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول