اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل:

کشتار 70 درصد گاو شیرده فاجعه است/تولید واحدهای لبنی با 20 درصد ظرفیت

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی و صنعت و معدن استان اردبیل گفت: کشتار 70 درصد گاو شیرده در کشتارگاه‌ها یک فاجعه است که صنعت لبنیات استان را به طور جدی تهدید کرده و به خطر می‌اندازد.

کشتار 70 درصد گاو شیرده فاجعه است/تولید واحدهای لبنی با 20 درصد ظرفیت

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین پیر‌موذن ظهر امروز در جلسه توسعه اقتصادی استان اردبیل اظهار داشت:‌ از آمار هشدار دهنده معاون امور دام جهاد کشاورزی قدردانی می‌کنیم که از هم اکنون با ارائه بسیاری از آمار واقعی هشدار‌های لازم را داده تا از گرفتاری‌های بعدی جلوگیری شود.

وی به مشکلات عدیده واحدهای فر‌آوری محصولات شیری و لبنی اشاره کرد و یادآور شد: هر چند این مشکلات به صورت ملی گریبانگیر تولید‌کنندگان است اما در استان ما این موضوع رنگین‌تر است چرا که گرانی گوشت و ضرورت تامین گوشت مورد نیاز سبب شده است تا ذبح و کشتار گاو‌های شیر‌ده به صورت سرسام‌آوری انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت و معدن استان اردبیل خاطرنشان کرد: هر چند جهاد کشاورزی از آمار کشتار این گاو‌ها که در مناطق روستایی نیز به وفور اتفاق می‌افتد دچار برخی عقب‌ماندگی آماری است اما به یقین چنین کشتاری نه تنها سبب می‌شود تا میزان تولید شیر کاهش یابد بلکه کارخانه‌های لبنیات ما مجبور می‌شوند از استان‌های دیگر شیر وارد کنند.

پیر‌موذن گفت:‌ شایسته نیست برای جبران عقب‌ماندگی صنعتی استان از تسهیلات بخش کشاورزی استفاده کنیم یا بخواهیم این ضعف را از این طریق پوشش دهیم در حالی که به جای فشار آوردن به بانک‌ها در پرداخت تسهیلات باید با برنامه‌ریزی درست سیاست‌گذاری‌ها را به سمتی پیش ببریم تا سرمایه‌گذاران راغب به حضور در این سنگر باشند.

این مسئول با انتقاد شدید از وضعیت نابسامان توزیع اعتبارات بخش کشاروزی در صنعت و کار مشابه بالعکس در حوزه صنعت و کشاورزی تاکید کرد: مشکل کارخانه‌های فرآوری محصولات لبنی ما بالا بودن قیمت شیر و نایاب بودن آن است به طوری که هفته به هفته این امر سبب شده است تا کارخانه‌های لبنی ما رو به تعطیلی بگذارد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت و معدن استان اردبیل افزود: واحد تولیدی واتا که در تولید دوغ و برخی از محصولات لبنی ورود پیدا کرده است بر اساس اظهارات مدیر‌عاملش به دلیل کمبود شیر هفته آینده خط تولیدش را تعطیل می‌کند چرا که تامین شیر از استان آذربایجان شرقی برایش میسر نبوده و استاندار این استان از فروش مازاد شیر به کارخانه‌های ما ممانعت کرده است.

پیر‌موذن بیان داشت:‌ کارخانه‌های ما اغلب با ظرفیت 20 تا 25 درصد فعالیت می‌کنند و ما در این زمینه با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم به طوری که واحدهای تولیدی ما توان پرداخت بدهی و اقساط خود را نیز ندارند.

وی به تسلسل تولید و زنجیره‌وار بودن مراحل تولید از تهیه علوفه گرفته تا تحویل شیر به کارخانه‌ها و عرضه آن به بازار اشاره کرد و ادامه داد:‌ وقتی در این عرصه هر روز قیمت و نرخ تهیه مواد اولیه متفاوت باشد به یقین در چرخه مصرف نیز با افزایش قیمت روبرو می‌شویم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت و معدن استان اردبیل با انتقاد از مسئولان استان که امکان صادرات شیر استان را به استان همجوار گیلان فراهم کرده‌اند، گفت‌: زمانی که استان همسایه ما آذربایجان شرقی از عرضه شیر خام مازاد به کارخانه‌های ما ممانعت می‌کند نیازی نداریم تا شیر خام ما به استان گیلان برود.

پیر‌موذن ضرورت توجه و عنایت مسئولان را به توسعه واحدهای گاو شیرده در استان یادآور شد و تصریح کرد: کار گروه توسعه بخش کشاورزی باید در صدور مجوز به این مجموعه‌ها همت کند نه اینکه بخواهد تسهیلات این بخش را در حوزه صنعت تزریق کند.

این مسئول در پایان سخنان خود اظهار داشت: شایسته است بانک کشاورزی در حوزه تخصصی خود تسهیلات ارائه کند و توجه به بخش صنعت را به بانک‌های صنعتی استان واگذار کند.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول