اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران:

تولید روزانه 500 تن شیر در مازندران

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران گفت: مازندران در سال گذشته 800 تن تولید شیر داشته که با شرایط کنونی به 500 تن در روز رسیده است.

تولید روزانه 500 تن شیر در مازندران

اسماعیل خاتمی مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری، اظهار داشت: با توجه به گرانی‌های اخیر در همه صنایع غذایی، صنایع لبنی نیز مانند صنایع دیگر با افزایش قیمت مواجه شده است. 

وی گفت: در طرح هدفمندکردن یارانه‌ها هدف این بود که یارانه لبنیات هدفمند شود اما یارانه صنعت لبنیات قطع شد.

وی افزود: دولت باید یارانه را به طور مستقیم و غیرمستقیم یا از طریق نهاده ارزان قیمت به دامدار می‌داد تا دامدار بتواند شیر را ارزان‌تر به کارخانه تحویل دهد اما یارانه را به کارخانه‌های لبنی نداد تا با هر قیمتی شیر را بخرد و با نرخ دولتی بین مردم توزیع کند.

*شیر تولیدی داخلی ناکافی است

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی خانه صنعت و معدن و تجارت مازندران بیان داشت: تولید شیر در کشور کاهش پیدا کرده و مازندران نیز روزانه بیش از یک‌هزار تن از استان‌های دیگر شیر وارد می‌کند که این رقم در سه ماه نخست سال دو برابر سال گذشته بود.

وی  یادآور شد: شیری که تولید می‌شود میزان مصرف داخل کشور را تامین نمی کند اما، برخی از کارخانجات به دلیل مشوق‌های دولتی و مشوق‌های اقتصادی که توجیه اقتصادی صادرات بیشتر است و آینده‌نگری واحدهای بزرگ برای به دست آوردن بازار و توسعه آن محصول را صادر می‌کند و این واحدها به ازای صادراتی که می‌کنند محصول را وارد هم می‌کنند.

خاتمی به ممنوعیت واردات شیر خشک اشاره کرد و افزود: در حالی واردات شیر خشک متوقف شد که کشور سالانه بیش از 60 هزار تن مصرف واقعی شیر خشک را دارد و در این راستا 10 درصد شیر خام تولیدی قابل جذب در صنایع به سمت کارخانجات شیر خشک می‌رود.

وی مهم‌ترین دلیل گرانی‌های اخیر در صنعت لبنیات را افزایش قیمت نهاده دانست و گفت: ما واردکننده ذرت، کنجاله، سویا و جو هستیم اما به دلیل سوء مدیریت‌ها و ذخیره‌سازی و ساماندهی نامناسب همراه با نوسانات دلار، تحریم‌ها و افزایش جهانی این محصولات قیمت نهاده‌ها از زمستان سال گذشته افزایش پیدا کرده است که موجب افزایش قیمت شیر و رشد 30 درصدی هزینه‌ها شد.

*افزایش 100 درصدی قیمت

رئیس انجمن صنایع غذایی همگن غذایی و دارویی مازندران افزود: در یک سال اخیر قیمت شیر خام 100 درصد افزایش پیدا کرده است که با افزایش تقاضا حباب ایجاد شده که دو برابر شدن قیمت شیر خام قیمت واقعی و قیمت فروش شیر خام بیش از سه برابر افزایش داشته که نشان از حبابی است که به وجود آمده و قیمت 750 تومانی دولت برای شیر در حد هزینه پایه است و هزینه تولید شیر کیلویی هزار تومان برای دامدار است. 

*70 درصد تولید شیر به شیوه سنتی

وی با بیان اینکه 70 درصد تولید شیر به صورت سنتی است، تصریح کرد: به دلیل کشش قیمت بازار تولید شیر خام در واحدهای دامداری کوچک و سنتی که فاقد توجیه اقتصادی است تولید شیر در کشور کم شده است که از جنس شیر سنتی است و در این بین تنها 30 درصد تولید شیر صنعتی است.

*مازندران روزانه فقط  500 تن شیر تولید می‌کند

خاتمی تاکید کرد: جهادکشاورزی مدعی شده است که مازندران روزانه بیش از یک هزار و 800 تن شیر تولید می‌کند، این در حالی است که مازندران در سال گذشته 800 تن تولید شیر داشته که با شرایط کنونی به 500 تن در روز رسیده است.

*وعده دولت عملی نشد

رئیس انجمن صنایع غذایی همگن غذایی و دارویی مازندران گفت: با وجود اینکه دولت قول نهاده‌های ارزان و واردات شیر خشک را در سه ماهه اول وعده داده بود اما تاکنون این مشکل حل نشد.

وی تصریح کرد: در طرحی که انجمن لبنیات مطرح کرد مورد توجه دولت قرارگرفت که بر اساس این طرح کارخانه می‌تواند طیف‌های وسیعی از مردم را پوشش دهد و واحدهای تولیدی در این طرح موظف هستند که بخشی از محصول خود را با قیمت کم برای اقشار کم درآمد توزیع و مابه التفاوت آن را روی محصولی دیگر از اقشار پردرآمد جامعه بگیرد.

خاتمی خاطرنشان کرد: بسیاری از کارخانه‌ها این طرح را قبول نمی‌کنند و از امضا کردن آن پرهیز می‌کنند چون در این تفاهمنامه یک ساله، دولت ضمانت اینکه شیر گران‌تر شود را نداده است اما، بسیاری از واحدها به طور غیررسمی این طرح را شروع کردند.

*ترویج فروش شیر به صورت فله‌ای

رئیس انجمن صنایع غذایی همگن غذایی و دارویی مازندران به فروش شیر فله‌ای در سطح شهر اشاره و تاکید کرد: بعضی از دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی سکوهای جمع‌آوری شیر که بیش از 10 تن ظرفیت دارند را مجاب به فروش فله‌ای شیر خام می‌کنند و خام فروشی را رواج می‌دهند و مردم را تشویق به خرید می‌کنند در حالی که باید مردم را از عواقب بهداشتی و بیماری تب مالت آگاه سازند و مسائل بهداشتی شیر خام را فراموش کرده‌اند و دامپزشکی استان نیز عکس‌العملی نسبت به این سکوها نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: این سکوها شیر را به کارخانه 900 تومان می‌فروختند الان به طور مستقیم به مردم یک هزار و 200 تومان می‌فروشند.

به گزارش فارس، مازندران 37 کارخانه تولید لبنیات دارد که از این تعداد 17 کارخانه فعال هستند.

انتهای‌پیام/ح10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول