اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود

باروری گاوهای شیرده به روش ICSI

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم گفت: پژوهشگران قمی توانستند برای نخستین بار در کشور به بارور کردن گاوهای شیرده به روش ICSI اقدام کنند.

باروری گاوهای شیرده به روش ICSI

سیدرضا طباطبایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم به اقدامات نوین مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قم اشاره و اظهار کرد: پژوهشگران این مرکز برای نخستین بار در سطح کشور موفق شدند نسبت به بارور کردن گاوهای شیری به روش ICSI اقدام کنند.

وی روش باروری ICSI را در عرصه دامپروری و دامداری بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: این روش می‌تواند بسیاری از نیازهای دامداران را برطرف کند.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی قم با بیان اینکه بر اثر گذشت زمان لوله‌های رحمی گاوهای شیری بسته می‌شود افزود: رخ دادن چنین رویدادی برای دامدار بسیار گران تمام می‌شود که به همین دلیل نگهداری از این گاوها برای دامدار مقرون به صرفه نیست.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ناباروری دام‌ها موجب می‌شد تعداد بسیاری از گاوها زیر تیغ کشتارگاه‌ها تکه تکه شوند پژوهشگران با ابداع روش ICSI توانستند این مشکل را به سهولت برطرف کنند.

طباطبایی با تاکید بر اینکه روش نوین باردار کردن دام‌ها راهی عملی و موفق برای جلوگیری از ذبح دام‌های نابارور است از بارداری موفقیت‌آمیز یکی از گاوهایی که این روش بر روی آن انجام شده است، خبر داد.    

وی با اشاره به اینکه فرآیند بارداری دام‌ها برای نخستین بار در استان قم در سطح کشور انجام شده است گفت: هزینه این پژوهش عملی از سوی هیچ نهاد حمایتی در اختیار جهاد دانشگاهی قرار نگرفته است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان قم بیان کرد: هیچ ساختار منطقی غیر از روحیه جهادی نمی‌تواند پژوهشگران را به تحقیق، پژوهش و خلاقیت هدایت کند.

وی تصریح کرد: پژوهشگران همواره تلاش می‌کنند با کمترین امکانات وارد چرخه‌های بزرگ شده و در عرصه خدمت، حلاوت شیرینی را به مردم هدیه کنند.

طباطبایی با تاکید بر اینکه هزینه تمام شده این پژوهش بسیار اندک است خاطر نشان کرد: تلاش شبانه پژوهشگران برای ابداع این روش بعد از شش ماه تلاش شبانه‌روزی به بار نشست.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول