اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از 7 هزار مورد نمونه‌برداری در بردسیر

گاوهای مبتلا به تب مالت از چرخه تولید خارج شدند

خبرگزاری فارس: رئیس آزمایشگاه مرجع دامپزشکی در جنوب‌شرق گفت: در طرح ضربتی مبارزه با بیماری تب مالت در بردسیر 7 هزار نمونه اخذ گاوهای مبتلا به تب مالت از چرخه تولید خارج شدند.

گاوهای مبتلا به تب مالت از چرخه تولید خارج شدند

مهدخت طالب‌همت امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان بیماری تب مالت را یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از دام و فرآورده‌های خام دامی به انسان دانست و اظهار داشت: این بیماری از طریق تماس با خون و ترشحات حین زایمان دام آلوده و مصرف فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه به انسان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرد مبتلا به تب مالت تا آخر عمر از این بیماری رنج می‌برد و هزینه‌های درمان در این بیماری به دلیل مقاوم بودن باکتری عامل بیماری و طولانی بودن دوره بیماری زیاد است، افزود: هزینه‌های روانی و اجتماعی بیماری بروسلوز برای خانواده فرد بیمار غیرقابل جبران است.

طالب‌همت بیان داشت: مبارزه با بیماری‌های مشترک یکی از وطایف مهم دامپزشکی است که به طور منظم بر اساس پروتکل‌های جهانی از طریق ردیابی دام آلوده و حذف آن از چرخه تولید توسط اداره کل دامپزشکی استان کرمان صورت می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: در راستای مبارزه با بیماری مهم بروسلوز از 15 فروردین سال جاری طرح ضربتی مبارزه با بیماری بروسلوز در بردسیر با حضور 10 اکیپ عملیاتی از سراسر استان کرمان آغاز شد.

رئیس آزمایشگاه مرجع و منطقه‌ای اداره کل دامپزشکی استان کرمان در جنوب شرق با اشاره به اینکه این اکیپ‌ها طی 45 روز اقدام به نمونه‌برداری از دام‌های شهرستان بردسیر کردند، گفت: حاصل تلاش همکاران بخش مبارزه، اخذ 7 هزار نمونه بود که برای انجام آزمایش‌ها مربوط به این آزمایشگاه ارسال شد.

طالب‌همت با بیان اینکه نمونه‌های مشترک مورد آزمایش‌های تکمیلی قرار می‌گیرند، گفت: بر روی تمام 7 هزار نمونه تست رزینگال انجام شده است.

وی افزود: پس از بررسی نمونه‌های اخذ شده و انجام آزمایش اولیه رزینگال نمونه‌های مشکوک به بیماری بروسلوز مورد آزمایش‌های تکمیلی قرار گرفتند.

طالب‌همت خاطرنشان کرد: در این مرحله تمام دام‌هایی که تست‌های تکمیلی بروسلوز آنها مثبت قطعی تلقی شدند برای خروج از چرخه تولید به کشتارگاه فرستاده شد.

رئیس آزمایشگاه مرجع و منطقه‌ای اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: برای تشخیص قطعی وجود بیماری در دام‌هایی که آزمایش‌های تکمیلی مجدداً مشکوک تشخیص داده شدند پس از 21 روز از نخستین نمونه‌برداری دوباره خونگیری صورت گرفت و آزمایش‌ها بر روی آنها انجام می‌شود.

طالب‌همت گفت: در صورت وجود هر مورد مشکوک به بیماری بروسلوز تا تعیین وضعیت سلامت دام این نمونه‌برداری با فاصله زمانی 21 روز ادامه دارد.

وی افزود: از 150 نمونه مشکوک اولیه تاکنون 67 گاو مبتلا به بیماری بروسلوز شناسایی شدند و همچنین 11 رأس دام جزو گروه دام‌های مشکوک به بیماری برسلوز قرار دارند که نمونه‌برداری و آزمایش تا زمان اطمینان از سلامت آنها ادامه دارد.

انتهای پیام/ح20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول