اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آئین‌ عزاداری آران و بیدگلی‌ها

کویریان به فرزند علی(ع) چگونه تسلیت گفتند؟

خبرگزاری فارس: دروازه کویری ایران، همزمان با 21 رمضان سالروز شهادت مولی‌‌الموحدین، با آئین‌هایی ویژه و مراسمی پرشور همراه بود.

کویریان به فرزند علی(ع) چگونه تسلیت گفتند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان شب و روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان در کویر عجین شده با فرهنگ تشیع حال و هوای خاصی داشته و دارد و امسال نیز پرشورتر از سالیان گذشته مریدان اهل بیت(ع)امروز را گرامی داشتند.

اما در این میان شهرستان آران و بیدگل به دلیل وجود حرم مطهر حضرت هلال بن علی(ع) به‌عنوان فرزند بلافصل مولای متقیان فضای ویژه‌ای دارد و اهالی آن با برگزاری آئین‌هایی پرشور و باشکوه این مناسبت را به حضرت محمد هلال(ع)تسلیت عرض می‌کنند.

نمونه‌هایی از این آداب و مراسم دیار آران و بیدگل در زیر آمده است:

*در شب بیست و یکم ماه رمضان زائران آستان هلال بن علی(ع) در جوار حرم مطهر فرزند بلافصل امیر مؤمنان یکپارچه بر سر و سینه زدند و چون فرزندانی یتیم همراه با حضرت محمد هلال بن علی(ع) از داغ فراق گریستند. 

*در شب شهادت امیرمؤمنان که به‌عنوان یکی از شب‌های قدر محسوب می‌شود مؤمنان عزادار جوشن بزرگ و نفوذناپذیر اسماء الهی را در سرای هلال کویر بر خود پوشانیدند و جرعه‌‌ای از حلاوت ذکر و عبادت خود را نوشیدند تا تقدیرشان را با جوهر حب اهل بیت(ع)برای یک سال رقم زنند.

* توزیع رایگان شیر دام‌های خانواده‌های آران و بیدگلی به یاد کاسه‌های شیر یتیمان کوفه در بین همسایگان و مستمندان در شب شهادت اولین مظلوم عالم چشم هر بیننده‌ای را پر از اشک می‌کرد.

*اما امروز زمانی که هزاران تن از مردم ولایت‌مدار شهرستان کاشان و شهرهای حومه را می‌بینی که جهت عرض تسلیت به حرم فرزند بلافصل امیرمؤمنان(ع)با پای پیاده مشرف می‌شوند دیگر زبان توصیفت به لکنت می‌افتد.

انگار اینان نه داغی خورشید قد کشیده کویر را می‌شناسند و نه به تشنگی و گرسنگی ایام روزه‌داری می‌اندیشند آنها تنها به ادای این سنت 200 ساله پایبند هستند.

سنتی که ریشه در رؤیای صادق یکی از علمای صاحب‌نام و با فضیلت شهر دار‌المؤمنین کاشان دارد که در آن آیت‌الله «ملا حبیب‌الله شریف کاشانی» گلایه رسول خدا(ص) از عدم زیارت فرزندی از فرزندانش را در خطه آران و بیدگل می‌شنود.

روز بعد این عالم بزرگوار خود همراه کاروانی از مؤمنان کاشانی برای عرض ارادت به آستان مقدس فرزند علی‌بن‌ابیطالب(ع) با پای پیاده به راه می‌افتند و زائر بارگاه نورانی حضرت محمدهلال بن علی(ع) می‌شود.

آری از آن پس، این آئین سنتی هر ساله از سحرگاهان روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان پس از اقامه نماز صبح، آغاز می‌شود و مردم روزه‌دار در قالب دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی به زیارت حضرت محمد هلال بن علی(ع) می‌شتابند و تا هنگام افطار و اقامه نماز مغرب و عشا به عزاداری مولی‌الموحدین امام علی(ع) می‌پردازند.

* بگذارید در پایان از رژه دیگ‌های نذری در روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان نیز کمی بشنویم...امروز بسیاری از خانواده‌ها و زنان مؤمنه آران و بیدگلی نذر می‌کنند برای افطار آش ارادت پخته و بین همسایگان و آشنایان توزیع کنند.

آنان به هنگام پخت آش پای دیگ، زیارت حضرت امیرالمؤمنین(ع) یا زیارت عاشورا را می‌خوانند و پس از قرائت دعا درب دیگ را برای مدتی کنار گذاشته و آتش آن را نیز خاموش می‌کنند زیرا اعتقاد دارند که مولا علی(ع) خود نظر به نذری‌شان می‌افکند.

این سنت دیرینه در سال‌های گذشته شور دو چندانی یافته و علاوه بر خانواده‌ها و زنان خانه، کسبه بازار و اصناف شهر نیز با برپا کردن دیگ‌های پر تعداد آش نذری در کنار خیابان و محل کسب، این آئین دیرینه را به جای می‌آورند.

حرم حضرت محمد هلال بن علی(ع) اینک نگین انگشتری کویر و نجف اشرف ایرانیان عاشق علی(ع) و آل اوست.

آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی(ع) در شهرستان آران‌ و بیدگل، شمالی‌ترین نقطه استان اصفهان واقع شده است.

انتهای پیام/ح10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول