اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خرید به ریال، فروش به دلار

واگذاری مغازه‌های میدان امام علی(ع) به سه برابر قیمت

خبرگزاری فارس: واگذاری مغازه‌های میدان امام علی(ع) به سه برابر قیمت پس از احیای این میدان باعث نگرانی و هرج و مرجی در بین مغازه دارانی آن منطقه شده است.

واگذاری مغازه‌های میدان امام علی(ع) به سه برابر قیمت

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، میدان آدینه، میدان عتیق، سبزه میدان یا به قول امروزی‌ها میدان امام علی(ع) هر چند که در دهه‌های قبل به غیر از یک مورد اصابت موشک توسط عراقی‌ها سال‌های آرامی را طی کرد، اما به ظاهر این آرامش یک آرامش قبل از طوفان و یک سکوت پیش از حاشیه بوده و این روزها حاشیه‌ها گریبان این میدان دوران سلجوقی را گرفته است.

حواشی که هر روز نام این میدان را سر زبان‌ها می‌اندازد، یک روز به بهانه کشف تعدادی آثار تاریخی و باستانی و روزی هم برای نحوه اتصال بازار‌های قدیمی اصفهان به یکدیگر، یک روز هم موضوع تفاوت بین مصالح دوران سلجوقی و عصر کنونی مطرح می‌شود که برای هر کدام از آنها نیز پاسخی، نظری و یا توجیهی ارایه می‌شود.

یکی از این حواشی نیز اقدام تعجب برانگیز شهرداری منطقه سه اصفهان در خرید مغازه‌های اطراف این میدان است، خریدی که هر چند در ابتدا تعلل و تامل برخی از مغازه‌داران را در پی داشت، اما با کمک دو اهرم قدرت قضایی برای آنها که به پای میز مذاکره نیامدند و ثروت شهرداری برای آنها که با پای خود به پای میز مذاکره آمدند به فرجام رسید و زمین‌های میدان آزاد شد.

اما در این میان قول و قرارهایی نیز بین خریداران و فروشندگان رد و بدل گردید که عمده‌ترین آنها قول بازگشت مغازه داران و پیشه‌وران سبزه میدان اصفهان به مغازه‌های نو نوار شده خودشان بود.

مغازه داران دیگر حرفه‌ای نداشتند که به آن بپردازند و شهرداری هم دنبال مشتری‌های پر و پا قرص می‌گشت که مغازه‌های بازسازی شده را در قالب پاساژ و مجتمع تجاری به آنها بفروشد، اما وقتی مغازه‌ها نو شدند، شهرداری دلش نیامد آن را به قیمت بفروشد و تا سه برابر قیمت خریداری شده روی مغازه‌ها ارزش گذاشت.

وقتی هم مغازه داران قدیم و مشتری‌های جدید اعتراض کردند، شهرداری گفت؛ «این اقدام قانونیست و جایی برای اعتراض نیست».

حاج علی عزیزی یکی از مغازه‌داران سبزه میدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: من سال‌ها در این میدان مغازه لباس فروشی داشتم و این مغازه را با زحمت زیادی خریداری کرده بودم، اما وقتی خواستند میدان را بنا کنند آن را از من خریدند و حالا که می‌خواهم مغازه‌ام در همان محدوده مغازه قبلی خودم مغازه‌ای تهیه کنم، می‌گویند باید حدود سه برابر قیمتی که شهرداری از من خریده پرداخت کنم.

حاج رحمت‌الهک حصه‌ای نیز یکی دیگر از فروشندگانی است که تا آخرین لحظه‌ها برای واگذاری مغازه‌هایش مقاومت کرد، اما در برابر حکم قانونی دادگاه سر تعظیم فرود آورد و املاکش را برای ساخت میدان به آنها سپرد.

وی گفت: هم‌زمان با پیشنهاد شهرداری به من برای خرید املاکم، به یکی از همسایه‌های من نیز پیشنهاد شد تا املاکش را بفروشد و من مقاومت کردم، اما وی بدون هیچ مقاومتی پای میز مذاکره رفت و به همین دلیل به وی که متراژ زمین‌هایش کمتر از متراژ زمین‌های من بود، حدود دو برابر بیشتر پول دادند و من که با حکم دادگاه مجبور به فروش شدم تنها قیمت کارشناسی را که خیلی کمتر از قیمتی که همسایگانم دریافت کرده بودند، دریافت کردم.

این مغازه‌داران اصفهانی ادامه داد: اکنون نیز شهرداری آنها را برای تحویل مغازه در اولویت قرار داده است.

 

*برای شهرداری هم هزینه بر بوده است

اما شهردار منطقه سه اصفهان این موضوع را تایید و دلیل اصلی آن را نیز بهسازی و بازسازی این منطقه بیان می‌کند.

منصور نجفی در این زمینه معتقد است: در حالی که فعالیت عمرانی این پروژه رو به اتمام است، برخی از افراد شایعه کرده‌اند که شهرداری ملک‌ها را پنج میلیون تومان می‌خرد و مغازه‌های احداث شده را 12 میلیون تومان به فروش می‌رساند.

وی اظهار کرد: بیشتر واحدهای تجاری در محدوده بدنه اصلی میدان قرار دارد و احداث واحدهای تجاری جدید برای شهرداری با هزینه‌های بیشتری همراه است و این واحدها به طور قطع با هزینه کمتری واگذار می‌شود.

شهردار منطقه سه اصفهان افزود: تعیین نرخ املاک توسط کمیسیون سه نفره‌ای انجام می‌شود که شهرداری در آن کمیسون حق یک رای دارد و کارشناس معرفی شده از سوی صاحب ملک و کارشناس معرفی شده از طرف دادگاه صالحه نیز در تعیین نرخ ملک نقش دارد.

وی عنوان کرد: بر خلاف گفته افرادی که تلاش دارند در مسیر اجرای پروژه مشکل ایجاد کنند، شهرداری آمادگی دارد محلی برای تاسیس بازار روز در نزدیک‌ترین محل به پروژه در نظر بگیرد و در این زمینه اطلاع رسانی نیز انجام شده است.

نجفی اضافه کرد: در طول دو سال و نیم گذشته 560 مورد توافق در مجموعه پروژه احیای میدان امام علی(ع) با هزینه‌ای حدود 85 میلیارد تومان انجام شده که 55 میلیارد و 700 میلیون تومان آن به صورت ریالی پرداخت شده و 28.5 میلیارد تومان آن به صورت ملک معوض کلید به کلید واگذار شده است، البته وی از عملکرد اداره کل میراث فرهنگی و اداره اوقاف نیز انتقاد کرد و گفت: با اینکه پروژه امام علی(ع) یک پروژه ملی است، اما این دو نهاد تا کنون حتی یک ریال هم کمک نکرده‌اند.

 

*میدان امام علی(ع) یک سازه مصنوعی است

موضوعی که سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز آن را تایید کرده و گفته یکی از مشکلات اصلی سازمان میراث فرهنگی در ثبت جهانی مسجد جامع این شهر به عنوان نخستین مسجد جامع دنیا در یونسکو، فعالیت‌های بی برنامه و مصنوعی شهرداری در این میدان است که با این ثبت شهرداری باید از این پس فعالیت‌هایش در میدان امام علی(ع) را با هماهنگی یونسکو و ایکوموس انجام دهد.

اما هنوز جای این سوال باقی است آیا مدیران برای نظارت نهادهای قانونی و ذی‌صلاح از نحوه فروش زمین‌های این میدان آمادگی دارند؟ گفتنی است میدان امام علی(ع) اصفهان که به میادین عتیق، آدینه، سبزه میدان و یا میدان سلجوقیان نیز شناخته می‌شود، مرکز اصلی حکومت سلجوقیان و آل بویه بوده و در دوره پایتختی صفویه بر اصفهان و با بنا نهادن میدان نقش جهان، این میدان به نام میدان عتیق یا کهنه خوانده می‌شد و میدان جدید به نام میدان شاه عباس صفوی یا میدان نو گوی رقابت را از این میدان 800 ساله ایرانی ربود.

مسجد جامع اصفهان با جا دادن 9 دوره تاریخی در دل خود، منار علی، گذر هارون ولایت، بازار زغال، بازار ریسمان و مسجد علی نیز از شاخص‌ترین آثار تاریخی میدان عتیق است که قرار است توسط شهرداری اصفهان بازسازی و بازار بزرگ و بازار میوه این شهر تاریخی نیز که در زمان پهلوی اول به منظور احداث خیابان عبدالرزاق از یکدیگر جدا شدند، با معماری متناسب همان زمان به یکدیگر متصل گردند.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول