اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع):

نامه امام علی (ع) به مالک اشتر منشور مترقی حکمرانی است

خبرگزاری فارس: مسئول مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع) گفت: امام علی (ع) در نامه خود به مالک اشتر، راه حکمرانی صحیح بر جامعه اسلامی را تشریح کرده است.

نامه امام علی (ع) به مالک اشتر منشور مترقی حکمرانی است

حجت‌الاسلام محمدمهدی دشتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک سالروز میلاد امیرالمؤمنین (ع) اظهار داشت: امام علی (ع) در میان طرفداران تمام ادیان به عنوان اسوه و الگو مطرح است.

وی افزود: اگر نگاهی به الگوی رفتاری و عملی امام علی (ع) داشته باشیم، متوجه می‌شویم ایشان به عنوان یک انسان کامل و برگزیده خدا برای وصایت پیامبر (ص)، نمونه کامل انسانیت در تمام زمینه‌ها است.

مسئول مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع) خاطر نشان کرد: امام علی (ع) یک الگوی کامل برای تمام جوانب زندگی بشر است و ما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم این اسوه و الگو را با وسعت دیدی که در این زمینه مورد نیاز است، معرفی کرده و کار و تلاش، صبر و بردباری، عبادت و تقوا و دیگر سجایای اخلاقی ایشان را برای جامعه تبیین کنیم.

دشتی ابراز داشت: تعامل امام علی (ع) با همسر خود یکی از زمینه‌هایی است که می‌تواند برای ما الگو باشد، چرا که این دو بزرگوار در طول مدتی که با هم زندگی می‌کردند، هیچ‌گاه یکدیگر را آزرده خاطر نکرده و همواره یاری‌دهنده هم در مسیر قرب الهی بوده‌اند.

وی افزود: فقیرنوازی امام علی (ع) و رسیدگی به وضع محرومان و ایتام در تمام مدت زندگی و به ویژه در زمان حکمرانی ایشان بر جامعه اسلامی یکی از جلوه‌های زندگی این امام همام است که باید از آن درس گرفت.

 

امام علی(ع) در عرصه اقتصادی خستگی‌ناپذیر بود

مسئول مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع) با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: امام علی (ع) یکی از تولیدکنندگان برتر در زمان خود بود و در تاریخ آمده که وی هزار برده را با دست‌رنج خود آزاد کرد.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم ارزش ریالی املاکی را که امام علی (ع) در زمان حیات خود آباد کرد و اموالی که با کار و تلاش به دست آورد محاسبه کنیم، به مبلغ بسیار قابل توجهی می‌رسیم که نشان می‌دهد این امام بزرگوار در زمان حیات خود از ثروت بسیاری برخوردار بوده است.

دشتی ادامه داد: هنر امام علی (ع) این بود که با کار و تلاش بسیار چاه‌ها را حفر می‌کرد و نخلستان‌ها را آباد می‌ساخت اما در زندگی فردی خود قناعت‌پیشه بود و هیچ‌گاه به مادیات دلبستگی نداشت.

وی افزود: در مسئله حکومت، امام علی (ع) هنوز سرآمد تمام حاکمان جهان است و نامه ایشان به مالک اشتر یک منشور کامل برای حسن حکومت بر مردم محسوب می‌شود.

مسئول مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع) عنوان داشت: این منشور آنقدر کامل است که در آن حتی به حقوق حیوانات نیز توجه شده و تمام دستوراتی که یک حاکم برای مدیریت درست بر جامعه به آن نیاز دارد، در آن گنجانده شده است و هنوز هم مترقی‌ترین منشور برای حکمرانی محسوب می‌شود.

از جلوه‌های شخصیتی امام علی(ع) هنوز تبیین نشده است

وی با اشاره به وظایف شیعیان در قبال امیرالمؤمنین (ع) ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما در این زمینه تلاش برای رسیدن به شناخت صحیح از امام علی (ع) و خلاصه نکردن شخصیت ایشان در چند ویژگی محدود است.

دشتی افزود: دومین وظیفه مهم ما در قبال شخصیتی مانند امیرالمؤمنین (ع) الگو قرار دادن این امام همام در تمام عرصه‌های زندگی است.

وی با بیان اینکه برای شیعه واقعی بودن باید تلاش کنیم تا تناسبی میان ما و این امام بزرگوار وجود داشته باشد خاطر نشان کرد: اگر ما شیعه امیرالمؤمنین (ع) هستیم، وضعیت بازار، خانواده‌ها و فضای کلی جامعه ما باید بسیار بهتر از حالت کنونی باشد.

مسئول مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع) اذعان داشت: تمام مشکلاتی که امروز در جامعه ما دیده می‌شود به این دلیل است که ما هنوز از الگویی مانند امام علی (ع) درست استفاده نکرده‌ایم.

انتهای پیام/ب10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول