اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه گچساران:

قضات، امام علی(ع) را الگوی خود در قضاوت قرار دهند

خبرگزاری فارس: امام جمعه گچساران با بیان اینکه قضات، امام علی(ع) را الگوی خود در قضاوت قرار دهند، گفت: از دیدگاه روایات و قرآن بهترین قاضی در عرصه جغرافیای عالم امام علی(ع) است.

قضات، امام علی(ع) را الگوی خود در قضاوت قرار دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران حجت‌الاسلام سید فرج‌الله موسوی ظهر امروز در خطبه اول نمازجمعه گچساران ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا و پرهیزکاری، با اشاره به فرا رسیدن هفته قوه قضائیه، به تشریح ویژگی‌ها و وظایف قضات پرداخت.

قضات، امام علی(ع) را الگوی خود در قضاوت قرار دهند

امام جمعه گچساران با نقل آیه‌ای از قرآن اظهار کرد: خداوند انسان‌هایی که عدالت را رعایت می‌کنند دوست دارد.

موسوی با بیان اینکه در زیر مجموعه اسلام‌، تحقیق یکی از وظایف بلند و دقیق قضات در برابر عالم و حقوق است، گفت: یکی از راهکار‌های صدور حکم توسط قاضی تحقیق در مورد مسئله مورد حکم است و اگر قاضی در این زمینه کم‌کاری کند و بدون تحقیق حکمی صادر کند، راه جهنم را برای خود هموار کرده است.

وی تأکید کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قضات علاوه بر عادل بودن، محقق نیز هستند.

موسوی یکی دیگر از وظایف قاضی را حل مشکلات خانوادگی عنوان کرد و افزود: قرآن نیز در این زمینه حضور داور را از سوی طرفین برای حل مشکلات و مسائل لازم می‌داند.

وی پاسداری از انصاف و حاضر بودن متهم به جرم‌شناسی را از دیگر شاخصه‌های مهم برای قاضی دانست و گفت: در قرآن، روایات و احادیث نیز در زمینه ویژگی‌های قاضی اشاره‌ها و توصیه‌های مهمی شده است.

موسوی با بیان اینکه دین اسلام برای قضاوت ویژگی‌های خاصی را قرار داده است، تصریح کرد: از دیدگاه روایات و قرآن بهترین قاضی در عرصه جغرافیای عالم امام علی(ع) است.

وی آشنایی با نیازهای فردی و اجتماعی مردم جامعه را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مطرح‌شده توسط شرع اسلام برای قاضی عنوان کرد و بیان داشت: دانایی از قوانین حقوقی و شرعی و انسان‌شناسی از دیگر ویژگی‌های قاضی خوب و شایسته از نظر دین اسلام است.

تسلط بر قوانین الهی ویژگی‌ مهم قاضی است

خطیب جمعه گچساران وارستگی از هوی و هوس را از ویژگی‌های یک قاضی برجسته عنوان کرد و ادامه داد: تسلط بر قوانین الهی، قدرت استدلال و استنباط، بهره‌گیری از دریافت‌های اجتهادی از ویژگی‌های مهم و مؤثر برای قضاوت توسط قاضی است.

موسوی با بیان اینکه قاضی نماینده خدا و پیامبران است و با اشاره به اهمیت کار قضاوت از دیدگاه قرآن، ادامه داد: برخی از افراد در جامعه دارای خصوصیات و ویژگی‌های لازم برای امر قضاوت هستند اما به‌عنوان قاضی فعالیتی در این زمینه نمی‌کنند و این یکی از نقص‌های موجود در جامعه است.

امام جمعه گچساران در خطبه دوم نماز  عبادی و سیاسی جمعه گچساران با اشاره به اهمیت آب در زندگی بشر بیان داشت: تنها سه درصد از کل آب‌های کره زمین برای مصارف انسانی مناسب است.

موسوی افزود: از همین مقدار نیز سه چهارم در مناطق قطبی و خارج از دسترس انسان قرار دارد.

وی با اشاره به نظریات دانشمندان مبنی بر کاهش ذخایر آب شیرین قابل مصرف در جهان عنوان داشت: مطالعات نشان می‌دهد که یک سوم جمعیت دنیا در نقاطی زندگی می‌کنند که آب کافی برای انسان وجود ندارد و تنها 29 درصد مردم جهان به آب شرب دسترسی دارند.

پوسیدگی شبکه‌های توزیع، عامل اصلی هدرروی آب گچساران است

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات فرسودگی شبکه‌های توزیع آب در گچساران ابراز داشت: در حال حاضر بیش از آنچه که آب شرب تولید می‌شود افزون بر 40 درصد آب قابل شرب تولید شده به خاطر خرابی و پوسیدگی لوله‌های انتقال آب هدر می‌رود.

خطیب جمعه گچساران پوسیدگی و قدیمی‌بودن لوله‌های شبکه آبرسانی گچساران را عامل مهم هدرروی بالای آب در این شهرستان عنوان کرد و از مسئولان خواست تا در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

موسوی از رسانه‌ها نیز خواست تا با اطلاع‌رسانی لازم، در فرهنگ‌سازی و نهادینه‌‌کردن مصرف بهینه آب برای عموم مردم تلاش کنند.

هفته آینده امام جمعه جدید گچساران معرفی می‌شود

وی با اشاره به برگزاری مراسم تودیع خود در هفته آینده و معارفه امام جمعه جدید گچساران تصریح کرد: نزدیک به شش سال در گچساران در خدمت نمازگزاران این شهرستان بودم و هفته آینده در همین مکان از مردم ولایتمدار و شهیدپرور گچساران خداحافظی می‌کنم.

خطیب جمعه گچساران از عموم مردم برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آورد.

انتهای پیام/ح10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول