اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه عنوان کرد

ضرورت اجرایی کردن دستورات امام علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر

خبرگزاری فارس: مسئول بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه گفت: دستورات عهدنامه مالک اشتر باید به صورت طرح‌ها و لوایحی در اختیار مسئولان قرار بگیرد.

ضرورت اجرایی کردن دستورات امام علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین سید جمال‌الدین دین‌پرور ظهر امروز در نشست علمی بازتاب عهدنامه مالک اشتر در عرصه بین‌الملل در سالن کنفرانس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: پیش از وقوع انقلاب اسلامی مسئولان جامعه در فکر استفاده از ظرفیت‌های نهج‌البلاغه نبودند و ظرفیت اجرای آن نیز در جامعه وجود نداشت.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصت بزرگی فراهم شد تا این کتاب ارزشمند بتواند به عنوان منشور فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه وارد عرصه حکمرانی شود.

مسئول بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه ابراز داشت: متاسفانه در این سال‌ها نیز آن طور که باید از این ظرفیت عظیم استفاده نشده و نهج‌البلاغه جای خود را در عرصه حکمرانی در کشور باز نکرده است.

وی خاطر نشان کرد: تشکیل حکومت اسلامی فرصت بزرگی است که به وسیله آن می‌توان از نهج‌البلاغه و به‌ویژه عهدنامه مالک اشتر برای سعادت انسان‌ها و رقم زدن یک زندگی اجتماعی خدا محور استفاده کرد.

دین‌پرور ادامه داد: امروز فرصتی در دستان ما قرار داده شده که در طول تاریخ بسیاری از شهدا و علما در آرزوی این فرصت به سر می‌بردند تا بتوانند از این منشور برای حکومت استفاده کنند.

مسئول بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه گفت: در این زمینه بیشترین مسئولیت به عهده حوزه‌های علمیه است تا این متن ارزشمند را به طور دقیق مطالعه کرده و به صورت قابل استفاده در دسترس دستگاه‌های اجرایی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه عهدنامه مالک اشتر منشور حکومت علوی است اضافه کرد: اگر بخواهیم جامعه را بر اساس معیارهای اصیل اسلامی اداره کنیم باید این عهدنامه را به عنوان الگوی کاری خویش بپذیریم.

 

عهدنامه مالک اشتر فرازمانی و فرامکانی است

دین‌پرور با اشاره به موانع استفاده صحیح از عهدنامه مالک اشتر در عرصه حکمرانی افزود: نباید اینطور تصور کرد که این عهدنامه به دوران خاصی مربوط می‌شود چرا که کلام امام معصوم(ع) زمان و مکان ندارد.

وی ابراز داشت: کلام امام معصوم(ع) از ابعادی سرچشمه می‌گیرد که نیاز طبیعی و ذاتی انسان و راهکار سعادت او را در آن می‌توان جست‌وجو کرد.

مسئول بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه گفت: از یک نظام اسلامی اینطور توقع می‌رود که این عهدنامه را به صورت یک طرح و یا لایحه تنظیم کرده و به صحنه اجرا در بیاورد.

وی با بیان اینکه خط به خط این عهدنامه حاوی دستورات مهم در زمینه حکمرانی به فرمانروای اسلامی است عنوان داشت: به عنوان مثال موضوعی مانند مالیات در این عهدنامه بسیار مورد تاکید قرار گرفته و بایسته‌هایی در این زمینه برای حاکم اسلامی شمرده شده است.

دین‌پرور افزود: ما باید به عنوان یک وظیفه شرعی و برای پاسداری از خون شهدا و اجرای رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مطالعه و عمل کردن به این عهدنامه را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با اشاره به سیره امیرالمؤمنین(ع) در عرصه سیاسی و اجتماعی گفت: آن حضرت هیچ‌گاه خانه‌نشین نبودند و حتی در دوران خلفا نیز در کارهای حکومت دخالت کرده و به خلفا در امور مختلف مشورت می‌دادند.

مسئول بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه اظهار داشت: این سیره حضرت علی(ع) ثابت می‌کند که یک عالم مسلمان نمی‌تواند نسبت به مسائلی که جامعه پیش رو دارد بی‌تفاوت باشد.

 

تلاش برای ثبت بین‌المللی عهدنامه مالک اشتر

وی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد علمی نهج‌البلاغه در زمینه عهدنامه مالک اشتر ادامه داد: این بنیاد در نظر دارد این عهدنامه را به ثبت بین‌المللی برساند.

دین‌پرور تصریح کرد: البته برای این کار ابتدا باید این متن در زمره آثار ملی ثبت شود و این موضوع چند سالی است که در دست اقدام بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه قرار دارد.

وی گفت: متاسفانه این موضوع با توجه لازم روبه‌رو نشده و در حالی که بسیاری از موضوعات کم‌اهمیت‌تر به ثبت ملی رسیده است، برای ثبت این متن ارزشمند با مشکل روبه‌رو هستیم.

مسئول بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه خاطر نشان کرد: البته بخشی از این عهدنامه در قالب یک سند در زمینه توسعه انسانی جامعه عرب و در بخش مربوط به جامعه دانش‌محور و زمامداری به ثبت بین‌المللی رسیده اما ثبت کامل این موضوع در دستور کار بنیاد نهج‌البلاغه قرار دارد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول