اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی:

روزنامه‌نگاران استانی کمترین بهره را از وعده مسئولان برده‌اند

خبرگزاری فارس: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی امروز با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز خبرنگار، مطرح کرد که روزنامه‌نگاران واقعی استان‌ها کمترین بهره را از وعده مسئولان برده‌اند.

روزنامه‌نگاران استانی کمترین بهره را از وعده مسئولان برده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی امروز به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فارس در تبریز قرار گرفت، اظهار کرد: درگاه قدسی حضرت دوست را شاکریم که بار دیگر توفیق خدمتگزاری در عرصه رسانه و اطلاع‌رسانی و خدمت صادقانه به جامعه اسلامی را بر ما اصحاب رسانه و دلباختگان حوزه اطلاع‌رسانی ارزانی داشت تا در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده در راستای حفظ و صیانت از ارزش‌های دینی و ملی و پاسداری از حریم پاک قلم و اندیشه و عمل به رسالت خطیر اطلاع‌رسانی و نظارت بر عملکردها همچنین نقد کاستی‌ها گام برداریم.

در ادامه بیانیه آمده است: در این مجال اندک انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی بر خود لازم می‌داند تا نکاتی هرچند نخ‌نما و گاه آکنده از دردهای دیرین جامعه خبری استان را به اطلاع مسئولان، مردم عزیز و همه کوشندگان طریق اندیشه و فکر و قلم برساند.

این بیانیه تصریح کرده است: با وجود تاکیدات موکد مسئولان عالی‌رتبه کشور مبنی بر فراهم کردن بستر مناسب برای ادامه و تقویت کار خبرنگاران و با وجود نص صریح قانون و مواد و تبصره‌های الحاقی قانون مطبوعات کشور متاسفانه بسیاری از مسئولان با این اصول و الزامات حرفه‌ای آشنایی کافی ندارند و در نتیجه فضای نقد در استان ما و به ویژه شهر تبریز چندان مورد اقبال مسئولان و مدیران قرار نمی‌گیرد.

این بیانیه افزوده است: بسیاری از آنها نقد را برابر با توهین، افترا و تشویش اذهان عمومی تعبیر کرده و کوتاه‌ترین راه برای برخورد با خبرنگاران را در طرح موضوع در محاکم قضایی جستجو می‌کنند. در ادامه بیانیه آمده است: اگر این برخوردها حتی به راهرو دادگاه‌ها هم کشیده نشود مورد قهر و غضب مدیران ارشد و جزیی همان دستگاه‌ها قرار می‌گیرند.

در ادامه این برنامه آمده است: بدیهی است این نوع برخورد با دیده‌بانان جامعه ما که در آن به صراحت از مطبوعات به عنوان چشم و گوش جامعه و رکن چهارم دموکراسی و مردم‌سالاری یاد می‌شود زیبنده نبوده و ثمری جز دلسردی خبرنگاران از ادامه راه پر فراز و نشیب اطلاع‌رسانی و پیشگیری و نظارت بر عملکردهای گاه ناصواب نخواهد ‌اشت.

در ادامه بیانیه آمده است: لازم است از سوی مدیریت عالی استان طی دستورالعملی اجرایی فضای لازم برای نقد منصفانه و عقلایی اصحاب رسانه باز شده و حریم حرفه و هنر آنان بیش از این مورد خدشه و تهدید قرار نگیرد.

این بیانیه آورده است: طرح رتبه‌بندی فعالان رسانه‌ای در قالب طرح "سمان" چند صباحی است که بر روی میز کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور قرار گرفته و امید می‌رود به عنوان منشور و دستورالعمل جامع فعالیت خبری مورد استناد قرار گیرد، متاسفانه با وجود همه حساسیت‌ها و نیازها، این طرح به دلیل عدم لحاظ شرایط منطقه‌ای و استانی همچنین بی‌توجهی به دشواری‌های کار خبرنگاری در شهرستان‌ها دچار کاستی‌ها و نقص‌هایی است که انتظار می‌رفت با دعوت از کارشناسان و پیشکسوتان حوزه خبر و اطلاع‌رسانی به ویژه تشکل‌های صنفی مطبوعاتی در شناسایی خبرنگاران واقعی طرح جامع‌تری را برای اجرا تهیه و تبیین کنند که متاسفانه این مهم مورد غفلت قرار گرفته است ضمن آنکه فقدان ضمانت اجرایی قوی برای ساماندهی وضعیت حرفه‌ای کارکنان این بخش به ویژه در استان‌ها و شهرستان‌ها عمده‌ترین نقص آن به شمار می‌رود.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: با وجود وعده‌های بسیار، جنجالی و پرطمطراق در خصوص هدایا و تسهیلات اعطایی به خبرنگاران متاسفانه روزنامه‌نگاران واقعی استانی کمترین بهره را از این وعده‌ها برده‌اند، لازم است در طرح‌های آتی با بهره‌گیری از تجربه تشکل‌های مطبوعاتی و همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، نواقص و کاستی‌ها به حداقل برسد و خبرنگاران واقعی استان فرصت پیدا کنند که حداقل سالی یک بار برای سرپوش گذاشتن به انبوه مشکلات معیشتی خویش بی آنکه کرامت انسانی و شرافت شغلی آنها مورد خدشه واقع شود از این امکانات بهره‌مند شوند.

این بیانیه تصریح کرده است: بیش از 105 سال از تصویب نخستین قانون مطبوعات ایران در سال 1286 و 12 سال از تصویب آخرین تغییرات آن در سال 1379 شمسی می‌گذرد، از آن زمان تاکنون این قانون پنج بار متحول شده و تغییر یافته است اما هیچ‌گاه نتوانسته همگام با مقتضیات زمان خویش، پاسخگوی مطالبات، آرمان‌ها و رسالت روزنامه‌نگاران کشورمان باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: پیشرفت‌های جدید تکنولوژی روز دنیا در عرصه رسانه و ارتباطات، تغییر اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان، تغییر نگرش مخاطبان نسبت به رسانه و یکه‌تازی رسانه‌های غربی ایجاب می‌کند بازنگری، اصلاح و تکمیل قانون مطبوعات ایران در دستور کار قانونگذاران و کارشناسان خبره امر خبر و ارتباطات قرار گیرد تا مطابق با شرایط روز جامعه و در راستای تقویت روحیه و دمیدن روح نشاط و آزادی عمل و ایجاد انگیزه بیشتر در بین تلاشگران عرصه مطبوعات کشور، قانونی جامع‌تر تدوین شده و اصل حمایت از خبرنگاران بیش از گذشته در بطن آن لحاظ شود.

این‌ بیانیه تصریح کرده است: ایجاد و تثبیت فضای آزاد و امنیت برای فعالیت مطبوعاتی، حق کسب و انتشار آزادانه اخبار، حق امنیت حرفه‌ای خواسته قاطبه خبرنگاران است.

در ادامه بیانیه آمده است: با وجودی که اصل 24 قانون اساسی نشریات و مطبوعات را در بیان و انتشار مطالب و اخبار آزاد توصیف کرده اما این اصل مترقی جامعه اسلامی، در معرض تحدید و تفسیر به رای شخصی برخی از مسئولان قرار گرفته و در نتیجه آزادی عمل چندانی برای خبرنگاران متصور نیست لازم است با دستورالعمل صریح و شفاف مقامات عالی‌رتبه استانی حق کسب خبر به صراحت اجرایی شده و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و نیمه دولتی برای ارائه اخبار و اطلاعات مورد نیاز به رسانه‌ها مکلف و موظف شوند ضمن آنکه هرگونه تخطی از این اصل، یعنی عدم ارائه اطلاعات به‌هنگام و یا حتی جلوگیری از ارائه اطلاعات به خبرنگاران، تخلف و بی‌احترامی به قانون تلقی می‌شود.

این بیانیه افزوده است: حمایت از نهادها و تشکل‌های صنفی مطبوعاتی، نظیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، بی‌گمان در راستای کاهش تصدی‌گری و نمونه‌ای از اجرای اصل 44 قانون اساسی است از این رو شایسته است کلیه دستگاه‌های دولتی، تشکل‌ها و نهادهای صنفی ‌مطبوعاتی را به عنوان اصلی‌ترین مرجع حمایت از جامعه خبری استان باور کرده و در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خویش این اصل را مدنظر قرار دهند.

این بیانیه تاکید کرده است: اکنون بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و ورزش نسیم استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در سرزمین ایران می‌گذرد، انتظار می‌رود همکاری به جای کم‌کاری، تعامل به جای تقابل و حمایت به جای لجاجت در ادبیات سیاسی و مراوده اجتماعی نهادینه شده و وارد واژگان حوزه‌های مدیریت و ارتباطات شود تا در فضایی برخاسته از حس مسئولیت اجتماعی، تعهد حرفه‌ای و حرمت اخلاقی، شاهد شکوفایی استعدادهای مطبوعاتی باشیم چراکه بی تردید، لازمه تحقق چنین آرمانی تنها با تحقق استقلال اقتصادی مطبوعات و رشد کیفی آنها بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی خبرنگاران و تجدیدنظر در نظام جذب و بکارگیری روزنامه‌نگاران و بازبینی در قوانین و مقرارت مطبوعاتی محقق می‌شود.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: جدیت، حمایت و پیگیری دستگاه‌های عالی‌رتبه استان برای استقلال اقتصادی رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای خواسته جدی جامعه مطبوعاتی استان است.

این بیانیه در پایان آورده است: یک بار دیگر روز خبرنگار را به همه اصحاب رسانه و فعالان خبری آذربایجان‌شرقی تبریک گفته و مراتب تقدیر خویش را از همه مسئولانی که با درک شرایط خاص جامعه ما در راستای بسط و گسترش فعالیت‌های صادقانه و متعهدانه خبری و تسهیل شرایط کار خبرنگاران گام برمی‌دارند اعلام کرده و برای همه فعالان رسانه‌ا‌ی استان آرزوی سلامتی، توفیق و سربلندی در سایه توجهات حضرت ولیعصر (عج) مسئلت می‌کند.

انتهای پیام/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول