اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان:

نبود امنیت شغلی برای خبرنگاران جسارت را از آنها می‌گیرد

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان با بیان اینکه عدم تشکل و انسجام صنفی بین خبرنگاران از مشکلات موجود در استان در حوزه خبر است، گفت: نبود امنیت شغلی برای خبرنگاران جسارت را از آنها می‌گیرد.

نبود امنیت شغلی برای خبرنگاران جسارت را از آنها می‌گیرد

محمدمهدی اسماعیلی امروز در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار فارس در اصفهان به مناسبت روز خبرنگار، اظهار کرد: امروزه مقوله اطلاع‌رسانی به‌عنوان یک جزو جدانشدنی از فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری و سایر حوزه‌ها تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ بخشی در هیچ سیستم اداری، خصوصی، دولتی و عمومی پیدا نمی‌شود که از سیستم اطلاع‌رسانی برخوردار نباشد، اضافه کرد: واحد اطلاع‌رسانی زمانی معنا پیدا می‌کند که محلی برای انتشار خبر وجود داشته باشد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان تصریح کرد: مقایسه امروز کشور با 10 سال گذشته نشان می‌دهد که با افزایش پیچیدگی موضوعات روز جامعه، پیشرفت تکنولوژی‌های موجود در جامعه و افزایش ارتباطات در تمام حوزه‌ها بحث خبر و اطلاع‌رسانی نیز اشاعه بیشتری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه امروزه سرعت انتقال اخبار در حوزه‌های مختلف قابل مقایسه با گذشته نیست، ادامه داد: فعالیت خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری، صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب نسبت به سال‌های گذشته ارتقای چشمگیری یافته است در حال حاضر تنها در مقوله ورزش روزانه بیش از 12 روزنامه منتشر می‌شود.

اخبار خبرگزاری فارس را همیشه رصد می‌کنم

اسماعیلی با اشاره به اینکه اخبار خبرگزاری فارس را همیشه رصد می‌کنم و اخباری که در تلویزیون منعکس می‌شود حداقل مدت زمانی زود‌تر بر روی خبرگزاری فارس قابل مشاهده است، تاکید کرد: امروزه بحث انتشار اخبار در سطح جامعه فوق‌العاده افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه امروز هیچ شخصی صحبت از ضرورت انعکاس اخبار نمی‌کند و اطلاع‌رسانی در حوزه اخبار به یک امر بدیهی و عادی تبدیل شده است، افزود: امروزه با گسترش سیستم پیامکی بیشتر مدیران از اخبار روز جامعه مطلع می‌شوند و اطلاع‌رسانی یک شبکه در هم تنیده و قوی محسوب می‌شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان با اشاره به اینکه توقع داریم که اخبار در مناطق محروم استان نیز به صورت کامل منتشر شود، گفت: با حجم وسیع کار و فعالیت در حوزه‌های مختلف خبرنگار یک نقش محوری پیدا می‌کند و در حال حاضر خبرنگاران به عنوان بخشی از سیستم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هستند.

وی با تاکید بر اینکه نقش خبرنگاران استان به واسطه مرکزیت اصفهان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و هنری یک نقش بی‌بدیل است، اظهار کرد: خبرنگاران باید رسالت اصلی خود را حفظ کنند و اخبار را به صورت صحیح در سطح جامعه منتقل کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه خبرنگاران باید در تمام موارد منافع عمومی استان و کشور را در نظر بگیرند، ادامه داد: همچنین خبرنگاران باید با برخورداری از ویژگی ایثار در زمینه‌های مورد نیاز مصالح کلی و عمومی جامعه را به مصالح شخصی خود ترجیح بدهند.

خبرنگاران مصلحت عمومی جامعه را به مصلحت حرفه‌ای خود ترجیح بدهند

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران نباید برای اینکه خبر خود سریع‌تر از سایر خبرنگاران بر روی خروجی برود در راستای انتقال و انعکاس اخبار بی‌احتیاطی کنند، تصریح کرد: همچنین خبرنگاران باید با رعایت احتیاط‌های لازم در رقابت شدید خبری مصلحت عمومی جامعه را در نظر بگیرند و این مصلحت عمومی را در بسیاری از موارد بر مصلحت حرفه‌ای و شخصی خود ترجیح بدهد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان رعایت شرایط مورد نیاز را در زمینه انعکاس اخبار در جامعه ضروری دانست و افزود: در بسیاری از موارد خبرنگاران و مسئولان در حوزه‌های مختلف نسبت به یکدیگر جبهه می‌گیرند و در این زمان سلیقه‌ها از جانب مسئولان و خبرنگاران بروز پیدا می‌کند.

وی به ضرورت رشد فضای خبری و اطلاع‌رسانی اشاره و تاکید کرد: در برخی از موارد در رفت و برگشت‌های خبری و در پرسش و پاسخ‌های خبرنگاران و مسئولان هر دو طرف احساس می‌کنند که انصاف و عدالت نسبت به آنها رعایت نشده است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه مسئولان باید برای اینکه آزادی فکر و قلم از خبرنگاران گرفته نشود سعه‌صدر خود را نسبت به فعالان حوزه خبر افزایش بدهند، اضافه کرد: این حق را به خبرنگاران می‌دهم که با سعه‌صدر بیشتری از سوی مسئولان روبه‌رو شوند.

خبرنگاران به‌عنوان دیده‌بانان آگاه جامعه هستند

وی در پاسخ به این سئوال که خبرنگار را در قالب یک جمله با چه عنوانی بیان می‌کنید، گفت: خبرنگاران به‌عنوان دیده‌بانان آگاه جامعه هستند که مسائل را به صورت جدی واکاوی می‌کنند و سپس مشکلات موجود در جامعه را به گوش مسئولان می‌رسانند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر در سیستم دولتی ارگانی به صورت رسمی متولی حوزه خبر است و در استان‌ها یکی از وظایف اصلی و تخصصی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدگی به مسائل حوزه خبر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه حمایت کلی از خبر و خبرنگار هیچ حد و مرزی ندارد، ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نباید در حوزه خبر میان رسانه‌ها، سایت‌های خبری و مطبوعات تبعیض قائل شود.

اسماعیلی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح استان اقدامات بسیاری در حوزه خبر صورت گرفته است که راه‌اندازی دانشکده خبر از جمله این موارد محسوب می‌شود و راه‌اندازی این دانشکده به‌عنوان زیر‌ساختی برای توسعه مباحث خبری است.

وی با تاکید بر اینکه عدم همکاری و عدم انسجام در حوزه اصحاب رسانه در سطح استان وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از خبرنگاران به صورت حق‌التحریر در حوزه خبر فعالیت می‌کنند و در بسیاری از موارد نبود امنیت شغلی برای خبرنگاران جسارت را از آنها می‌گیرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان تاکید کرد: عدم تشکل و انسجام صنفی بین خبرنگاران از مشکلات موجود در استان در حوزه خبر است و در حال حاضر یک انسجام صنفی میان خبرنگاران اصفهان وجود ندارد.

وی به ضرورت ساماندهی مشکلات خبرنگاران و اصحاب رسانه اشاره کرد و افزود: در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که یک خبرنگار به دلیل نداشتن امنیت شغلی و پایین بودن حقوق دریافتی ناچار است که در رسانه‌های مختلفی فعالیت کند که این موضوع یکی از ضعف‌ها و آسیب‌های بزرگ در حوزه خبر محسوب می‌شود.

جامعه رسانه‌ای استان باید از یک تشکل منسجم برخوردار شود

اسماعیلی با بیان اینکه جامعه رسانه‌ای استان باید از یک تشکل منسجم برخوردار شود، گفت: مشکلات و آسیب‌های موجود در حوزه خبر تنها به استان اختصاص ندارد بلکه تمام کشور درگیر این مباحث هستند.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که آیا تاکنون مصاحبه‌ای داشته‌اید که برایتان دلنشین باشد، اظهار کرد: مصاحبه‌ای در ویژه‌نامه نوروزی سال 1389 با روزنامه جام جم داشته‌ام که بسیار برایم دلنشین بود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون از صحبت خود در نشست‌های خبری و جلسات پشیمان شده‌اید، ادامه داد: همیشه سعی کردم که صحبت‌هایم مبتنی بر اطلاعات دقیق باشد، اما در برخی از زمان‌ها در تحلیل و بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌ام که ای کاش این مطلب را به این صورت عنوان نمی‌کردم.

وی با تاکید بر اینکه همیشه تلاش می‌کنم که اجازه برداشت سلیقه‌ای به شنونده ندهم، تصریح کرد: در بسیاری از موارد نیز برداشت‌های خبرنگاران از صحبت‌های مسئولان اشتباه است و همیشه باید مطالب به صورت خالی از ابهام و پیچیدگی برای خبرنگاران بیان شود.

نمره 17 به خبرگزاری فارس می‌دهم

اسماعیلی در پاسخ به این سئوال که چه نمره‌ای به خبرنگاران استان و چه نمره‌ای به خبرگزاری فارس می‌دهید، اضافه کرد: معدل کلی نمره خبرنگاران استان نمره 15 است و برای خبرگزاری فارس نیز نمره 17 را در نظر می‌گیرم.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول