اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه 17 مرداد

خبرنگار؛ بی‌ادعا اما سخت‌کوش

خبرگزاری فارس: 17 مرداد روز نام گرفته به حرمت خبرنگار دریچه نگاه به تلاش بی‌ادعای قشری است که شبانه‌روز می‌کوشند تا در سنگر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه رسالت خود را انجام دهند.

خبرنگار؛ بی‌ادعا اما سخت‌کوش

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، 17 مرداد که یادآور تجلیل از شهید والامقام عرصه قلم و اطلاع‌رسانی محمود صارمی است بهترین فرصت است تا همه دست‌اندرکاران و مسئولان به اهمیت و جایگاه عرصه خبر و اطلاع‌رسانی توجه داشته و با رفع موانع احتمالی در پیش روی اطلاع‌رسانی شفاف و نقادانه خبرنگاران آنها را امیدوار به انجام تکلیف و تعهد صادقانه کند.

آنچه که در این بین در استان اردبیل و در سال‌های اخیر زیاد به چشم می‌آید ایجاد برخی محدودیت‌ها و موانع در تهیه، تولید و انتشار اخبار است که مسئولان به جای بالا بردن آستانه تحمل خود در هر قلم زدنی و بیان نقد دلسوزانه مطبوعات و خبرنگاران را زیر سئوال می‌برند و با هجمه‌ها و فشارهای مختلف سعی می‌کنند به نحوی رسالت خبرنگاران که بیان شفاف و روشنگرانه مسائل است زیر‌سئوال ببرند.

حاکم بودن چنین فضایی از پایین بودن آستانه تحمل برخی از مسئولان حکایت می‌کند که فعالان رسانه آن را یک آفت بزرگ برای مستحکم شدن روابط میان رسانه‌ها و مسئولان می‌دانند.

زایش نامبارک خبرنگاران آفت لاعلاج

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این بین به رغم برخی تنگ‌نظری‌ها و خاموش شدن کورسو‌های نقد دلسوزانه معضل دیگری که در استان اردبیل آفت رسانه‌ای محسوب می‌شود زایش ماهانه و حتی روزانه خبرنگارانی است که بدون کوچکترین آشنایی به این حوزه ورود پیدا می‌کنند و خروج نافرجام آنها نیز سئوال بی‌پاسخی است که مدیران مسئول هیچ وقت برای آن جوابی آماده نکرده و تدارک ندیده‌اند.

این زایش که در آستانه روز خبرنگار و 17 مرداد به چشم آمده و باعث آزار و اذیت فعالان حقیقی این حوزه می‌شود به حدی به شکنندگی کار خبرنگاران واقعی کمک انجامیده است که گاه از سوی مدیران و مسئولان و حتی روابط عمومی‌ها با نگاهی متفاوت و نگرشی غیر‌مناسب روبرو شده است.

در این بین اگر به خروجی این زایش نیز توجه کنیم جز حضور در جلسات و کادو گرفتن‌های معمولی هیچ سود و ثمره‌ای به دنبال نداشته و تنها به چاق شدن بدنه خبرنگاری و افتخار خانه مطبوعات به افزایش اعضا و صدور بی‌رویه کارت‌های خبرنگاری منجر شده که این خود نیز معضلات و مشکلاتی را به همراه داشته است.

این تزریق بی‌رویه ویزیتور‌های خبرنگار‌نما به بدنه بیمار و نحیف مطبوعات حوزه اردبیل به گونه‌ای صورت می‌گیرد که تمام این افراد بدون علم و آگاهی حتی نحوه سئوال پرسیدن از یک مسئول را نمی‌دانند و جای بسی تاسف است در حالی که جلسات مطبوعاتی استان در طی چند سال گذشته به صحنه‌ ظهور و بروز برای افراد مبتدی تبدیل شده است که حتی ساحت خبر و نگاه واقعی مسئولان به خبرنگاران را معطوف به حرکت‌های بسیار ساده و سطحی کرده است و به قول معروف قداست این حرفه شکسته است.

خبرنگاران استان در حالی روز به روز افزون می‌شوند که خانه مطبوعات استان هیچ مسئولیتی در قبال آموزش آنان به عهده نمی‌گیرد و حتی در ورود بی‌رویه این افراد به عرصه خبر و اطلاع‌رسانی نیز اظهار بی‌مسئولیتی می‌کند در حالی که هر کس و هر فردی که تمایل داشته باشد بدون هیچ پرسش و پاسخی می‌تواند وارد این عرصه مقدس شود.

در این بین عملکرد خانه مطبوعات استان اردبیل که نزدیک به یک سال است تعطیل شده و هیچ عملکردی نداشته جای تامل است که در آستانه روز خبرنگار میدان‌دار و پیشرو توزیع هدایای روز خبرنگاران شده و در موضع‌گیری‌های خود چنان عمل می‌کند که گویی کارشناس حوزه رسانه است و یا از حقایق موجود در این رسانه آگاهی نداشته و به قول معروف خود را به کوچه علی چپ زده است.

در کنار این مشکلات رسانه‌های استان اردبیل و خبرنگاران با چالش‌های دیگری نیز روبرو هستند که امکان رقابت را از آنها گرفته و زمینه یک رکود واقعی را در بخش مطبوعات فراهم آورده است.

سردبیر نشریه اندیشه اردبیل در این زمینه اظهار داشت: ما در کنار مواجه شدن با برخی نارسایی‌های معمول بیش از هر زمان دیگر از نابسامانی‌های داخلی رنج می‌بریم به طوری که ماه‌هاست که خانه مطبوعات به عنوان یک تشکل صنفی در حمایت از خبرنگاران به بیراهه رفته و نتوانسته است انتظارات به حق و شایسته خبرنگاران را برآورده کند.

شهرام محمدی با یادآوری اینکه امروز بسیاری از رسانه‌ها و مطبوعات محلی ما با ضعف کادر‌سازی و تربیت نیروهای متخصص روبرو شده و به همین دلیل نتوانسته است با کیفیت مورد نظر نشریه و روزنامه‌ای را انتشار دهد، گفت: خلأهای موجود در این زمینه بارها شناسایی شده اما اراده‌ای برای حل و فصل آنها وجود نداشته است.

وی با یادآوری اینکه در استان اردبیل تعداد محدودی آن هم در خبرگزاری‌ها مشغول انعکاس رویدادها و اخبار هستند، خاطرنشان کرد: خانه مطبوعات در سه دوره فعالیت خود فاقد خروجی مثبت بوده و نتوانسته است تاثیر‌گذاری و تربیت خبرنگاران زبده را در اولویت کارهای خود قرار دهد در حالی که در این میدان تنش‌ها و تقابل‌های سیاسی و جناحی بیشتر به چشم می‌آید.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این ایستایی و مانایی خبرنگاران آماتور و سطحی در مطبوعات استان در حالی که در چند سال اخیر به تبحر، پختگی قلم و مهارت آنان بستگی داشت امروز بیش از هر چیز دیگر به جذب آگهی در نشریات و رپورتاژ‌ها بستگی دارد گویی شرط حیات و نفس کشیدن این قشر و لازمه توجیه حضور آنان در این عرصه به دست آوردن بیشترین میزان آگهی است.

البته این را نیز باید متذکر شد که مدیران مسئول نشریات سی‌و دو‌گانه استان نیز هیچ واکنشی در مقابل این ورود و خروج‌های بی‌رویه از خود نشان نمی‌دهند و آنچه برای آنان مهم است پر‌شدن صفحات آگهی آنان به هر قیمتی است که این برای مطبوعات استان که دارای قدمتی بیش از 100 سال است تاسف‌ برانگیز است.

خبرنگاران از نبود حمایت شش‌ دانگ رنج می‌برند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس خانه مطبوعات استان اردبیل نیز با یادآوری اینکه نگاه برخی از مسئولان نگاه از بالا به پایین در حوزه رسانه و خبرنگاران است، بیان داشت: این نگاه تا زمانی که به نگاه هم‌سطح و موازی تبدیل نشود بعید به نظر می‌رسد چالش‌ها و مشکلات پیش روی خبرنگاران برطرف شود.

صفر جعفر‌زاده با یادآوری اینکه خبرنگاران از محدودیت‌های متعدد رنج می‌برند که برای برطرف شدن آنها نگاه همه جانبه و شش دانگ می‌تواند محدودیت‌ها را به فرصت‌های بالندگی تبدیل کند، تصریح کرد: اکثر نشریات ما با دغدغه مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و هرگز در این گیر و دار نباید انتظار انتشار و توزیع نشریه کیفی را داشت که بتواند با کنار گذاشتن این دغدغه‌ها تنها رسالت مطبوعاتی خود را انجام دهد.

وی افزود: نباید کورسوی نقد سازنده را که امروز از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود خاموش کرد چرا که همین چراغ‌های نقد دلسوزانه بزرگترین خطر برای جامعه در حال حرکت را دفع کرده و آنها را از بین می‌برد.

رئیس خانه مطبوعات استان اردبیل گفت: خبرنگاران ما از نبود امنیت شغلی و حتی آینده روشن و گاه ناامیدانه رنج می‌برند که در این زمینه ضرورت دارد همه امید به آینده و بارور شدن تفکرات سازنده را مهیا کنیم.

و از آنجایی که حرف خبرنگاری و در مجموع عرصه خبر‌رسانی حرفه و شغلی سخت، طاقت‌فرسا و خطر‌پذیر است اقدامات رضایت‌بخشی را در این زمینه از سوی مسئولان امر شاهد نیستیم تا این قشر زحمتکش جامعه با طیب خاطر و آسودگی خیال به امرار معاش پرداخته و وظیفه خود را به شایستگی انجام دهند.

اما یکی از متخصصان حوزه رسانه و از اساتید دانشگاه پیام نور اردبیل نیز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت:‌ عرصه رسانه و اطلاع‌رسانی عرصه حساس، ظریف و بسیار تاثیر‌گذار است که اگر بستر و زمینه فعالیتی مناسب فراهم نیاید چه بسا حرکت در این مسیر و وجود سنگلاخ‌ها امید‌ها را به ناامیدی تبدیل کرده و نقدها را نیز به تعریف و تمجید تبدیل کند.

حسین علوی یکی از ضعف‌ها و اصلی‌ترین نقص‌ها در حوزه برخورد با رسانه را بی‌تابی مسئولان و مدیران و افراد به اصطلاح دلسوز جامعه از نقد‌های مطبوعات و خبرنگاران اعلام کرد و گفت: برخورد فرهنگی با منتقدان از سوی مسئولان یک سیاست است که تاکنون در استان اردبیل چنین برخورد آبرومندی را شاهد نبودیم به طوری که پرونده این نقد‌ها راه به دادگستری برده است.

وی خبرنگاران را نمایندگان مردم و افکار عمومی در پیگیری مطالبات واقعی توصیف کرد و افزود:‌ اگر روزنامه‌نگاری و خبرنگاری با محدودیت‌ها و ابزارهای بر هم زننده نقد‌های سازنده مواجه است سردمدار این محدودیت اردبیل است که به جرأت می‌توان گفت 90 درصد مسئولان ما تاب و تحمل نقد منصفانه و صادقانه را ندارند.

وی تربیت نیافتن نیروهای زبده و ماهر در این زمینه را یکی دیگر از چالش‌ها و پیشامدهای ناگوار در این عرصه توصیف کرد و یادآور شد: نکته‌ای که خبرنگاران واقعی را می‌آزارد وجود افراد معلوم‌الحالی است که به نام رسانه‌های دیگر و در پوشش خبرنگار از این مورد سوء استفاده کرده و یا با نگاه غیر‌حرفه‌ای و اقتصادی ورود پیدا کرده و جز بدنامی را برای این قشر به همراه ندارند.

و دست آخر اینکه فردا روز آنهایی است که بی‌ادعا اما ساعی قلم می‌زنند و انتظاری جز همراهی و همسویی و بالا بردن تحمل از سوی مسئولان و متولیان امر را ندارند.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول