اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت فارس/

نوسانات مشهود قیمت در شهرهای توریستی شمال

خبرگزاری فارس: نوسانات مشهود قیمت در شهرهای توریستی شمال به چاره‌اندیشی علمی و میدانی نیاز دارد.

نوسانات مشهود قیمت در شهرهای توریستی شمال

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، پدیده تورم و گرانی اگر چه این روزها بحث داغ محافل مختلف است و فضای جامعه را با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو ساخته است و عواقب متعددی را از خود به نمایش گذاشته و زندگی خانواده‌ها را به چالش کشاند اما چند سالی است که این پدیده در شهرهای نوشهر و چالوس به صورت ثابت نابه‌جا خوش کرده است و زندگی اقتصادی را بر شهروندان سخت کرده است.

چالوس و نوشهر از جمله شهرهایی هستند که به واسطه برخورداری از مواهب الهی و طبیعی همچون کوه، جنگل و دریا و نیز نزدیک‌ترین شهرها به پایتخت در زمره شهرهای توریستی کشور به شمار می‌رود که در طول ایام سال همواره با کوچک‌ترین تعطیلات، مسافران و گردشگران زیادی را به خود می‌بیند و این یکی از فاکتورهای مثبت برای یک منطقه توریستی به حساب می‌آید چرا که حضور گردشگران در مناطق توریستی خود به خود موجب رونق و شکوفایی اقتصادی آن منطقه می‌شود.

اما گویی این موضوع در شهرهای توریستی چالوس و نوشهر نتیجه معکوس دارد و به جای رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه و افزایش رفاه حال شهروندان به مشکل و دردی کهنه و چندین ساله تبدیل شده و همچنان نیز پا برجا است و هیچ واکنش اساسی و ریشه‌ای نسبت به تورم و گرانی خاص در چالوس و نوشهر نشان داده نمی‌شود.

وقتی به بازار فروش میوه و تره‌بار، اجناس، کالاها و نیازهای ضروری سر بزنیم به وضوح مشاهده می‌شود که قیمت‌ها از ابتدای صبح تا ساعتی از شب دچار نوسانات شدیدی است بی‌آنکه تغییری در کیفیت کالاهای ضروری پدید آید.

نوسانات قیمت و تورم و گرانی در این دو شهر به حدی است که حتی مسافران و گردشگرانی که برای گذران تعطیلات قصد سفر به شهرهای نوشهر و چالوس و حومه را داشته باشند کالاها نیازهای ضروری خود را از همان شهر و زادگاه خود خریداری کرده و در سفر به این دو شهر با خود می‌آورند تا از این طریق از خرید با قیمت‌های فراتر در امان بمانند.

نکته حائز اهمیت اینکه چه بسا حتی شهروندان چالوسی و نوشهری نیز برای خرید برخی کالاها و اجناس ضروری و موردنیاز خود به شهرهای اطراف و تهران مسافرت می‌کنند و این موضوع با احتساب هزینه‌های رفت و برگشت، باز هم برای آنان از نظر اقتصادی به صرفه است در حالی که اگر نظارت و مدیریت قوی و کارآمد وجود داشته باشد دیگر نه آن مسافر و گردشگر نیاز سفر را از زادگاه و شهر خود خریداری می‌کند و نه شهروندان چالوسی و نوشهری رنج سفر از سر اجبار به شهرهای اطراف و تهران را برای خرید کالاها اساسی را بر خود تحمیل می‌کند.

چالوس و نوشهر را باید به طور ویژه و خاص دید و برای آنکه یک گردشگر رغبت پیدا کند تا پول خود را در محیط و منطقه گردشگری خرج کند باید زیرساخت‌های گردشگری همراه با مدیریت قوی و کار آمد را در نوشهر و چالوس پیاده کرد و از بروز نواسانات قیمت که اوج آن در روزهای تعطیل هفته و تعطیلات نروز و تابستانه است جلوگیری شود تا از این رهگذر هم دود نوسانات بی‌حساب و کتاب قیمت به چشم شهروندان چالوسی و نوشهری نرود و هم باعث توقف بیشتر مسافر یا گردشگر در این نقطه شود که این امر خود ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را با خود به ارمغان می‌آورد.

آیا وقت آن نرسیده است تا با مدیریتی به مراتب قوی‌تر از گذشته و نظارتی دقیق‌تر جلوی امواج پر نوسان قیمت کالاها و مایحتاج اساسی خانواده‌ها را در نوشهر و چالوس را گرفت.

=======================

یادداشت از محمدحسین ملایی کندلوسی

انتهای‌پیام/ی20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول