اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از زمانی که برای هدیه پول می‏خواهند

نگرانی به 5 قلوهای دماوندی باز می‏گردد/نامه "درتومی"‏های کوچک به رئیس جمهور

خبرگزاری فارس: تعیین بهای 40 میلیون تومانی برای هدیه‏ای که رئیس جمهور نزدیک به چهار سال پیش برای رفاه حال پنج‏قلوهای دماوندی در نظر گرفته بود، نگرانی را به خانواده "درتومی" باز گردانده است.

نگرانی به 5 قلوهای دماوندی باز می‏گردد/نامه "درتومی"‏های کوچک به رئیس جمهور

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، یکی از خبرهای پر سر و صدای سالیان اخیر شهرستان دماوند که نام این خطه را بر سر زبان‏ها انداخت، تولد عجیب و غریب و نادر پنج‏قلوهای دماوندی بود.

این پنج فرشته زیبا با تولد خود رسانه‏های محلی شرق استان تهران و تنها پس از مدت‏زمان کوتاهی همه اصحاب رسانه‏ای کشور را به خود معطوف ساخت و این خانواده جوان اما شلوغ چندین بار از جعبه چهارگوش جادویی تلویزیون سر درآوردند.

برجسته‏سازی مشکلات روزهای نخست پس از تولد فرزندان خانواده پنج‏قلوهای دماوندی به همت یکی از خبرنگاران محلی به قول برخی جنجالی در این شهرستان موجبات توجه نهاد ریاست جمهوری و اعزام مهرداد بذرپاش، نماینده امروز تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر و مشاور امور جوانان آن روز رئیس جمهوری را فراهم ساخت.

انتشار گزارش معضلات و همچنین عکس‏های جالب از این هدایای زیبای الهی، نهضتی تحت عنوان "حمایت از چندقلوها" را در کشور به راه انداخت و مشکلات بسیاری از آنها نیز برطرف شد و پنج قلوهای دماوندی به فرشتگان نجات سایر چندقلوهای ایران تبدیل شدند.

تقریبا چهار سال از آن روزهای به یاد ماندنی برای شهرستان دماوند می‏گذرد و تصور ذهنی من از حال "زهرا، حسن، حسین، علی‏رضا و فاطمه" با توجه به وعده‏های رئیس جمهور و البته خدماتی که به آنها اختصاص یافت، یک زندگی خوب، شیطنت‏های از ابتدای سحر تا انتهای شامگاه، بازگشت مجید درتومی، پدر پنج قلوها از سر کار و گلایه‏های مادر مهربان از بازی‏گوشی‏های آنها برای پدر خانواده بود؛ اما به ظاهر شرایط به صورت دیگری است.

صبح یک روز کم‏خبر برای یافتن چند سوژه گزارش و مصاحبه با چند تن از مردم طبق عادت در خیابان‏های شهر دماوند قدم می‏زدم که مجید سر به زیر، فکور و کمی ناراحت از کنارم رد شد.

بدون اینکه نامش را صدا کنم، مانند همیشه با صدای بلند و به جای سلام گفتم که "پدر پنج خبرنگار کوچولوی ما چطوره؟"؛ یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که مجید، همان چهار سال پیش از آنجایی که انجام وظیفه خبرنگار منطقه در انتشار خبر مشکلاتش را لطفی برای خود و خانواده‏اش می‏دانست، خبرنگار شدن فرزندانش را آرزو کرده بود و البته ما نیز برآورده شدن این آرزو را از خداوند متعال طلب کردیم.

بگذریم، پدر پنج قلوهای دماوندی به خود آمد و سلام و احوال‏پرسی و ...

* غبار نگرانی در آسمان خانه پنج قلوهای دماوندی

به یاد می‏آورم در آن برخورد نخست من و مجید برای مصاحبه و پیش از آنکه جز اداره ثبت احوال شهرستان دماوند، مسئول دیگری از وجود این پدیده نادر و البته مشکلات بی‏شمار پدر و مادر پنج قلوها باخبر باشد. او از نگرانی‏های خود و همسرش از زندگی امروز و آینده فرزندانش سخن به میان آورده بود.

در روزهای پس از انتشار این گزارش و وعده‏های مسئولان شهرستانی و کشوری هر کس با مجید و همسرش تماس می‏گرفت به جز صدای شاد و خنده‏های از روی رضایت چیز دیگری نمی‏شنید؛ اما به نظر می‏رسد این روزها مسئله‏ای دوباره غبار سیاه نگرانی را بر آسمان خانه پنج قلوهای دماوندی گسترانیده است.

وضع حال او، همسرش و بچه‏ها را جویا شدم و داغ دل مجید تازه شد و گفت: چه بگویم، اداره مسکن و شهرسازی دماوند برای خانه‏ای که چهار سال پیش به ما واگذار شد، مبلغ 400 میلیون ریال درخواست کرده است.

وی ادامه داد: این خانه، هدیه رئیس جمهور نه به من بلکه برای پنج فرزند من است و نشانه درک آقای احمدی‏نژاد از مشکلات بی‏شمار نگهداری آنها است.

درتومی اضافه کرد: آن اداره پس از مراجعه کارشناس خود راه دیگری برای ما در نظر نگرفته است و پرداخت این میزان پول را الزامی می‏داند.

پدر پنج قلوهای دماوندی افزود: البته من و فرزندانم ممنون عنایات رئیس جمهور هستیم؛ اما به خدا پرداخت چنین مبلغی از محل حقوق دریافتی کارگری از شهرداری دماوند که تمام و کمال برای بچه‏ها خرج می‏شود، ناممکن است.

* دریافت 400 میلیون ریال برای هدیه؟!

راویان اخبار، چنین حکایت کرده‏اند که از عهد عتیق تا امروز کسی برای اهدای هدیه به دیگران پولی طلب و دریافت نکرده و یا دست‏کم تاریخ چنین واقعه عجیبی را در صفحات خود درج نکرده است.

اگر این چنین بود که دوستان و آشنایان و رفقای گرمابه و گلستان به هنگام حضور در مراسم جشن عروسی و یا تولدمان چنین با خساست و صرفه‏جویی نسبت به خرید کادو اقدام نمی‏کردند و با خیال آسوده از مطالبه مخارج آن، به سراغ گران‏قیمت‏ترین کالای موجود در ویترین فروشگاه می‏رفتند.

اگر هم این فرهنگ نه تنها ایرانی، بلکه جهانی و نه البته مرسوم در دوران امروز، بلکه جاری در دل تاریخ کهن "طلب نکردن پول در قبال هدیه" با تغییراتی مواجه شده است، به ما هم بگویند تا آهسته آهسته برای وصول مطالبات خود از دوستان و آشنایان اقدام کنیم.

اما اگر تغییری در این شیوه دیرینه بشری ایجاد نشده، چرا مسئولان شهرستان دماوند نسبت به پرداخت مبلغ 400 میلیون ریالی توسط یک کارگر شهرداری در ازای هدیه رئیس جمهوری بر اساس این خبر مندرج در تارنمای "پایگاه اطلاع رسانی دولت" به آدرس زیر http://www.dolat.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=13&Id=187526 اصرار می‏ورزند.

* کمک‏های بسیاری به پنج قلوهای دماوندی شد

برای حل این معمای عجیب به سراغ مسئولان اداره مسکن و شهرسازی که هنوز مانند وزارتخانه خود با دیگر اداره حال دیگر دوقلوی خود یعنی راه و شهرسازی ادغام نشده، رفتیم تا دلایل قیمت‏گذاری بر هدیه رئیس جمهوری را از آنها جویا شویم.

رئیس اداره مسکن و شهرسازی شهرستان دماوند در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: من به پدر پنج قلوهای دماوندی کمک بسیاری کرده‏ام.

فرهاد فرحبخش ادامه داد: در حال حاضر حداقل قیمت واقعی آن خانه‏ای که دولت در اختیار خانواده پنج قلوهای دماوندی قرار داده است، دو برابر مبلغ درخواستی است.

وی اضافه کرد: مجموعه اداره مسکن و شهرسازی شهرستان دماوند علاوه بر این، اقساطی درازمدت را برای این خانواده در نظر گرفته است و فکر می‏کنیم مجموعه این موارد کمک‏های بسیار خوبی تلقی می‏شود.

فرحبخش افزود: در میان این تعداد انسان گرفتار، ایجاد چنین شرایطی از شانس‏های پدر پنج‏قلوهای دماوندی محسوب می‏شود.

به گفته اداره مسکن و شهرسازی شهرستان دماوند، در هیچ‏ یک از دستورالعمل‏های ابلاغی حرف و حدیثی مبنی بر واگذاری خانه به صورت رایگان به پنج‏قلوهای دماوندی دیده نمی‏شود.

وی تصریح کرد: اما اگر دستوری مجزا و جدید در این زمینه ابلاغ شود، ما آن را پیگیری و اجرایی می‏کنیم اما در حال حاضر مبلغ تعیین شده برای آن خانه 400 میلیون ریال است.

فرحبخش اضافه کرد: در جامعه افراد گرفتاری وجود دارند اما دولت توان ارائه خدماتی به این حد به آنها را ندارد.

اداره مسکن و شهرسازی شهرستان دماوند با اشاره به دستور رئیس جمهور در این زمینه یادآور شد: رئیس جمهور گفت که انجام شود؛ مواردی از این دست دارای مراحل مختلف در نهادهایی نظیر سازمان بازرسی و دیوان محاسبات اداری است.

* آقای رئیس جمهور، سلام ...

اما نکته حائز اهمیت در میان این کش‏ مکش‏ها و شدن‏ها و ناشدن‏ها آینده پنج نوگل زیبای اهل دشت‏های مهربان و با برکت دامنه‏های قله استوار دماوند است.

کودکانی که شیشه احساسات لطیف و مهربان آنها برای فرو ریختن تنها به تلنگری نیازمند است و مشاهده چهره گرفته پدر گرفتار برای تهیه مطالبه 400 میلیون ریالی می‏تواند روز زیبای او و سایر خواهران و برادرانش را به رنگ و بوی یاس و دل‏نگرانی تبدیل کند.

اگر این نوزادان پر سر و صدای دیروز و بازی‏گوش‏های پر شیطنت سوادی برای نوشتن و قلمی برای نگارش داشتند شاید همین امروز با مشاهده پدر و مادر جوان نگران خود برای آقای رئیس جمهور می‏نوشتند که ...

آقای رئیس جمهور، سلام

آقای رئیس جمهور، زهرا هستم که به اتفاق حسن، حسین، فاطمه و علی‏رضا مزاحم اوقات شریف شما می‏شویم.

آقای رئیس جمهور، به خدا ما پنج‏قلوهای دماوندی با وجود سن و سال کم خود به خوبی می‏دانیم که رئیس جمهور یک کشور چقدر گرفتار مشکلات متعدد است.

آقای رئیس جمهور، چند روزی است که بابا مجید دیگر به هنگام بازگشت از سر کار لبخند همیشگی را بر لب ندارد.

آقای رئیس جمهور، حال و روز مادرمان هم بهتر از پدر نیست؛ او نیز مانند گذشته حواسش جمع نیست، به گوشه‏ای خیره می‏شود و برای هوشیار کردنش باید چندین بار صدایش بزنیم.

آقای رئیس جمهور، ما که به یاد نمی‏آوریم، اما از دیگران شنیده‏ایم که چهار سال پیش شما با شنیدن مشکلات ما یکی از مشاوران خود را به دماوند فرستادید و او نیز به خوبی هوای خانواده ما را داشت.

آقای رئیس جمهور، این سال چهارم است که ما در خانه اهدایی از سوی شما زندگی خوبی را می‏گذرانیم؛ اما می‏خواهند برای هدیه شما قیمت تعیین کنند.

آقای رئیس جمهور، نه اینکه بابا مجید محتاج باشد؛ نه هرگز؛ او نماد مردانگی و تقوای ماست و با وجود همه گرفتاری‏ها هیچ‏گاه از وجود ما ناراحت نشده و همواره خود را راضی به رضای خدا می‏داند؛ اما دستش تنگ است و حقوق ناچیز کارگری کفاف پرداخت مبالغ هنگفت درخواستی را نمی‏دهد.

آقای رئیس جمهور، چهار سال پیش شما در حق ما لطف بزرگی کردید؛ بیایید امروز نیز لطفی در حق ما کنید تا سایه نگرانی از خانه پر مهر و برکت ما بیرون رود.

آقای رئیس جمهور، والسلام

انتهای پیام/ع10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول