اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نگرانی کشتیرانی از روند کند ساخت کشتی‌ در ایزایکو

خبرگزاری فارس: با وجود تاکیدات مکرر بر تسریع در پروسه کشتی‌سازی در مجتمع کشتی‌‌سازی فراساحل (ایزایکو)، کماکان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به عنوان اصلی‌ترین مشتری این مجتمع از "روند کند" ساخت سفارشات خود ابراز نگرانی کرده است.

نگرانی کشتیرانی از روند کند ساخت کشتی‌ در ایزایکو

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران واقع در غرب این شهر یکی از مجتمع‌های فعال در حوزه ساخت شناورهای بزرگ و کوچک و دیگر سازه‌های دریایی فلزی است.

هر چند که طی سال‌های گذشته ساخت دو فروند شناور کانتینربر اقیانوس در این مجمتع به پایان رسیده‌ است، اما کماکان زمان‌بر بودن پروسه ساخت در این مجتمع نسبت به دیگر مجتمع‌های مشابه در سایر نقاط دنیا این مجمتع را مورد انتقاداتی قرار داده است.

محمد شادمان نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در همین راستا ضمن ابراز رضایت کشتیرانی جمهوری اسلامی از کیفیت ساخت کشتی‌ها در ایزوایکو اظهار داشت: علی‌رغم کیفیت بسیار مناسب کشتی‌های ساخت مجتمع ایزوایکو، زمان‌بر بودن پروژه‌های ساخت شناور‌های سفارش داده شده کشتیرانی، موجبات نگرانی کشتیرانی را فراهم کرده است.

وی از مسئولان ایدرو خواست نسبت به هم‌فکری و مساعدت در راستای تحویل به موقع پروژه‌های سفارش داده شده کشتیرانی اقدام کنند.

غلامرضا شافعی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه ابراز رضایت مسئولان کشتیرانی از کیفیت کشتی‌های ساخته شده در ایزایکو جای خرسندی و خوشحالی دارد، افزود: مسئولان ایزوایکو باید نهایت تلاش خود را برای کسب اعتماد مشتریان به کار ببندند.

به گفته وی که رئیس هیئت عامل ایدرو نیز هست، تحویل به موقع پروژه‌ها و سفارشات کشتیرانی جمهوری اسلامی در مجتمع ایزایکو در پیش‌برد اهداف کلان صنعت کشتی‌سازی نقشی تعیین کننده دارد.

شافعی که چندی پیش به ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منصوب شده، گفت: امکانات مناسب و قابل توجهی در راستای ساخت و تعمیر کشتی در ایزوایکو فراهم شده است.

حمید رضاییان مدیرعامل ایزوایکو نیز در ادامه ضمن تشریح عملکرد رو به رشد مجتمع و پروژه‌های در دست اجرا، نیاز به حمایت ایدرو را مهم‌ترین دغدغه این مجتمع کشتی‌سازی خواند و گفت: تسریع در روند اجرای پروژه‌های همیشه مدنظر ایزایکو بوده است و در حال حاضر در حد قابل توجهی در زمان تحویل سفارش‌های در این مجتمع کاهش زمان داده شده است.

محمدعلی وفایی معاون بهره‌برداری ایدرو نیز در این راستا به تشریح نحوه همکاری‌ها و حمایت‌های پیشین ایدرو از مجتمع ایزایکو پرداخت و بر ادامه این حمایت‌ها تاکید و حمایت‌های را لازمه توسعه هر چه بیشتر صنعت کشتی‌سازی عنوان کرد.

در حالی این سخنان از طرف مسئولان مربوطه بیان می‌شود که طی سال‌های گذشته چندین شناور بزرگ و کوچک در مجمتع کشتی‌سازی ایزایکو ساخته و مشتریان تحویل داده شده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان صنعت دریایی، ساخت کشتی‌ و فعالیت مجتمع‌هایی همانند ایزایکو در منطقه خلیج فارس به دلیل، توسعه این صنعت در کشورهایی همانند چین و کره‌جنوبی طی سال‌های اخیر و مناسب بودن زمان ساخت و قیمت تمام شده، دیگر به صرفه نیست.

اما از طرفی دیگر نیز کارشناسان صنعتی و اجتماعی معتقدند که حتی در صورت به صرفه نبودن اصل این صنعت در کشور، پایداری و پویایی آن می‌تواند تاثیرات مناسب و مطلوبی را بر روی صنایع جانبی و اموری همانند اشتغال و مهم‌تر از همه توسعه صنعت دریایی و صنایع زیر مجموعه داشته باشد.

اما موضوعی دیگر نیز که شاید بارها و بارها مسئولان ایزایکو بدان اشاره کرده‌اند وجود تحریم‌هایی است که روند تهیه قطعات و مواد اولیه را برای آنها زمان‌بر و پرهزینه‌تر از کشتی‌های رقیب کرده است.

مجتمع ایزایکو که در ساخت سکوهای سرچاهی نیز فعالیتی گسترده دارد، تاکنون دو فروند از شناورهای اقیانوس پیمای سفارشی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی را تحویل این شرکت داده است.

با وجود تاخیر واقع شده بیش از چند ساله در زمان مقرر شده برای واگذاری این شناورها، هم‌چنین امور ساخت یک شناور دیگر از این کلاس نیز در این مجتمع در دست تداوم است.

----------

امیر توانگر

----------

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول