اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حوزه هنری گیلان خبر داد

انتشار 15 کتاب تاریخ شفاهی رزمندگان گیلان

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری گیلان از انتشار 15 کتاب تاریخ شفاهی رزمندگان این استان در دفاع مقدس تا پایان سال جاری خبر داد.

انتشار 15 کتاب تاریخ شفاهی رزمندگان گیلان

محمد پرحلم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به جمع‌آوری تاریخ شفاهی رزمندگان گیلان از 1.5 سال گذشته اظهار کرد: تاریخ شفاهی رزمندگان در واقع تاریخ شفاهی دفاع مقدس است که جمع‌آوری می‌شود.

وی جمع‌آوری تاریخ شفاهی رزمندگان گیلان را از آغاز زندگی آنها عنوان کرد و افزود: اطلاعات مربوط به رزمندگان از بدو تولد آنها که بیشتر زندگی روستایی بوده، جمع‌آوری شده و فرهنگ، سنت و آداب و رسوم بخش روستایی و بعضی مواقع شهری گیلان ثبت می‌شود.

پرحلم جمع‌آوری خاطرات زندگی رزمندگان قبل از اعزام به جبهه را یکی از بخش‌های جذاب دانست و تصریح کرد: بسیاری از خاطرات به فراموشی سپرده شده رزمندگان با این امر دوباره زنده می‌شود.

معاون حوزه هنری گیلان از انتشار 9 کتاب تاریخ شفاهی رزمندگان گیلان در دوران دفاع مقدس در 6 ماه گذشته خبر داد و ابراز کرد: کتاب‌های مذکور در اردیبهشت ماه سال جاری رونمایی شدند.

وی کتاب‌های "سنگر و بیگانه"، "وطن سپرده به عشق" و "روزهای بی‌تقویم" را مربوط به آزادگان شهرستان انزلی خواند و بیان کرد: کتاب "دونس نقطه صفر مرزی" مربوط به خاطرات محمد اکبری از آزادگان گیلانی دوران دفاع مقدس است.

پرحلم با بیان اینکه خاطرات شفاهی مجید بزرگی راد رزمنده دوران دفاع مقدس در کتاب "فانوس‌ها همه خاموش" جمع‌آوری شده است، خاطرنشان کرد: کتاب مذکور شناسنامه فومن پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس است.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری گیلان کتاب 400 صفحه‌ای "فانوس‌ها همه خاموش" را دارای 50 صفحه عکس عنوان کرد و گفت: خاطرات شفاهی آزادگان شهرستان شفت در کتاب "ایستادن زیر مرگ" جمع‌آوری شده است.

وی، کتاب "آخرین سرباز" را یکی از بهترین آثار خاطرات شفاهی رزمندگان گیلان برشمرد و اذعان کرد: کتاب مذکور مربوط به آزادگان شهرستان آستانه اشرفیه است و این پروژه را با نام مبارک آقا سید جلال‌الدین اشرف (ع) از شهرستان آستانه اشرفیه آغاز کردیم.

پرحلم از انتشار 15 کتاب دیگر تاریخ شفاهی رزمندگان گیلان در دفاع مقدس تا پایان سال جاری خبر داد و یادآور شد: کتاب "آخرین سرباز" تجربه نخست حوزه هنری گیلان در زمینه جمع‌آوری خاطرات شفاهی رزمندگان استان بوده و بومی‌ترین اثر این حوزه در تولیدات هنری محسوب می‌شود.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول