اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف کرمان:

نرم‌افزار بانک جامع اطلاعات مساجد‌ کرمان تهیه می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان از تهیه نرم‌افزار بانک جامع اطلاعات مساجد و اماکن مذهبی استان در آینده نزدیک خبر داد.

نرم‌افزار بانک جامع اطلاعات مساجد‌ کرمان تهیه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان، حجت‌الاسلام ‌محمد قاسمی‌زاده ‌با ارائه گزارشی از اقدامات این نهاد در سال‌های اخیر در حوزه مساجد اظهار داشت: طبق برنامه سازمان اوقاف، احداث سالانه چند مسجد در سطح استان کرمان با وسعت 100، 120 و 150 متر‌ مربع در دستور کار است. 

وی با بیان اینکه رویکرد اوقاف بیشتر ساخت مساجد در نقاط فاقد مسجد و یا دارای مساجد قدیمی با عدم قابلیت استفاده است، بیان داشت: طی قراردادی با بسیج سازندگی ساخت مساجد در چند فاز دنبال می‌شود که در فازهای اول و دوم به ترتیب 34 مسجد و خانه عالم در شهرهای جنوبی و نیز سفت‌کاری و علم کردن اسکلت 24 مسجد انجام شد.

قاسمی‌زاده ابراز داشت: در سال 90 نیز قرارداد ساخت 18 مسجد منعقد شده ‌و برای سال جاری هنوز ابلاغیه دولت اعلام نشده است، اما آنچه مسلم است اینکه ‌سال جاری فراتر از جنوب استان، ساخت مساجد به شمال و غرب هم توسعه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دولت از صفر تا 100 هزینه‌های ساخت مساجد را نمی‌تواند تقبل کند، افزود: در تأمین هزینه‌های برجا مانده بخشی را خود اوقاف مستقیما کمک می‌کند که در همین زمینه‌ سال گذشته به 375 مسجد مبلغی از 10 تا 80 میلیون ریال کمک شده است.

وی با ابراز امیدواری بر این اینکه این رقم در آینده افزایش یابد، اعلام کرد: همچنین لیست 200 مسجد برای جذب حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این وزارتخانه ارائه شده است.

قاسمی‌زاده با تقسیم مساجد استان کرمان به فعال، نیمه فعال و غیر فعال‌ گفت: از تعداد کل مساجد استان 700 مسجد فعال است‌ به این معنا که برنامه‌های فرهنگی و اقامه جماعت در آنان مستمر است که با توجه به واگذاری انتخاب هیئت امنای مساجد به اوقاف ‌سال جاری نسبت به تعیین تکلیف هیئت امنای مساجد فعال اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مساجد نیمه فعال‌ آن دسته از مساجدی هستند که طی سال استفاده مناسبتی دارند و بیشتر در ایام تبلیغی و ... از آن استفاده می‌شود، گفت: مساجد غیر فعال هم به کم بودن امکان دسترسی به روستا و عدم وجود امکاناتی برای استقرار ر وحانی در آن جا اطلاق می‌شود که استفاده از این مساجد بیشتر به استفاده خود مردم بر می‌گردد.

قاسمی‌زاده با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از تعداد مساجد استان در دست نیست‌ از تهیه نرم‌افزار بانک جامع اطلاعات مساجد و اماکن مذهبی استان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این اقدام که از کارهای مهم و زیربنایی است که با مساعدت استاندار از محل شاخص‌های فرهنگی پشتیبانی می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون تیمی برای جمع‌آوری اطلاعات جامع مساجد مشغول به کار است، ابراز امیدواری کرد تا این کار طی سه ماه آینده به نتیجه رسیده و اطلاعات جمع‌آوری شده وارد سامانه مربوطه شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: با تهیه این نرم‌افزار، ساماندهی امور مساجد سهولت بیشتری به خود گرفته و برنامه‌ریزی برای آنها بهتر انجام می‌شود.

انتهای پیام/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول