اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بحران کمبود آب در شهرک شرکت‌های صنعتی روی

آب در شهرک شرکت‌های صنعتی زنجان سهمیه‌بندی می‌شود

خبرگزاری فارس: به دلیل کمبود آب در شهرک شرکت‌های صنعتی روی زنجان، آب در این شهرک سهمیه‌بندی می‌شود، که این کمبود مشکلاتی را برای واحدهای صنعتی ایجاد کرده است.

آب در شهرک شرکت‌های صنعتی زنجان سهمیه‌بندی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در نامه وارده‌ای که خطاب به خبرگزاری فارس در زنجان مرقوم شده با سپاس از عوامل خبرگزاری فارس در زنجان که با انعکاس اخبار و رویدادهای استان، سعی در رفع مشکلات هم استانی‌های گرامی دارند تا از این طریق راه را برای داشتن جامعه‌ای بهتر و پویاتر هموار کنند، آمده است: گاهی اوقات به دلایل مختلف از جمله سهل‌انگاری‌ها و بی‌تدبیری‌های برخی مسئولان، زندگی را برای مردم سخت و آسایش را از آنان سلب کرده است، که البته به تبع آن برای جبران خسارات وارده هزینه‌های هنگفتی را نیز متحمل می‌شوند. حال اگر با تامل و دقت بیشتری به اطرافمان بنگریم، شاهد نمونه‌هایی از این دست خواهیم بود، که یکی از این نمونه‌ها یا در حقیقت شاهکارهای شهرمان پروژه‌ای است که بدون برنامه‌ریزی و کارکارشناسی به سرانجام رسیده است.

در این نامه وارده آمده است: همان‌طور که اطلاع دارید، شهرک صنعتی روی یکی از قطب‌های صنعت استان زنجان است که در کیلومتر پنج جاده زنجان ـ بیجار واقع شده و چندین شرکت صنعتی را در خود جای داده است. با توجه به اینکه این شهرک نقش بسزایی در صنعت استان ایفا می‌کند، از مسئولان انتظار می‌رود ارج و قرب بیشتری به آن نهاده و نسبت به مسائل و مشکلات آن حساسیت بیشتری به خرج دهند، در حالی که متاسفانه این گونه نبوده و این شهرک در حال حاضر در تامین نیاز اولیه‌اش یعنی آب با مشکل مواجه شده است و این موضوع می‌طلبد تا توجه مسئولان امر به این معضل معطوف شود.

در ادامه این نامه آمده است: بحران کمبود آب در این شهرک از چهار سال پیش، هنگامی که چاه‌های آن کم آب شده، آغاز شده و اینک کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی با صرف هزینه‌ای هنگفت به صورت آزاد یا از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی آب مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. گفتنی است، هزینه‌ تامین هر متر مکعب آب مصرفی کارخانه‌ها در شهرک صنعتی 3 هزار و 600 ریال به ازای هر متر مکعب است، در صورتی که در چنین شرایطی هزینه تامین آن به حداقل 10 برابر این عدد و معادل 36 هزار ریال به ازای هر متر مکعب رسیده است، لازم به ذکر است یک سوم کل آب کارخانه‌ها از سوی شرکت تامین شده و مابقی را باید شرکت‌ها با صرف زحمت و هزینه گزاف تامین کنند.

در ادامه این مرقومه آمده است: اما این تنها یک سوی ماجراست، روی دیگر اسفناک‌تر است، چرا که بحران آب در این شهرک، توجیه‌پذیری فنی و اقتصادی، احداث فازها و توسعه‌ی واحدها را مختل کرده و به تبع آن سود عملیاتی کاهش و هزینه تولید افزایش یافته است که اگر این مشکل ادامه یابد در دراز مدت موجب ایجاد صدمه و خسارت‌های جانبی به سایر دستگاه‌ها به دلیل انرژی‌بر بودن تامین آب از منابع دیگر خواهد شد. علاوه بر اینها این بحران منجر به بروز مشکلات دیگری از جمله نبود فضای سبز و پوشش گیاهی و عدم رعایت مسائل بهداشتی و ... نیز شده است.

با توجه به مطالب فوق این سؤال به ذهن خطور می‌کند که دلیل اصلی این بحران چیست؟ همان‌ طور که در ابتدا گفته شد، بی‌تدبیری مسئولان زمان احداث شهرک در مکان‌یابی نادرست و جای‌گیری غلط و حساب نشده‌ آن موجب به وجود آمدن این مشکل شده است، چرا که سطح آب سفره‌های زیرزمینی در این منطقه بسیار پایین بوده و به همین دلیل این شهرک به مرور زمان با کمبود آب مواجه شده است.

در ادامه آمده است: متاسفانه با گذشت چهار سال از این بحران مسئولان تنها به ارائه راهکارهای سطحی و غیرعلمی بسنده کرده و به طور موقت مشکل شهرک را حل کرده‌اند.

مسئولان آب را سهمیه‌بندی کرده و در اختیار کارخانه‌ها قرار داده‌اند و با تانکرهایی آب را به داخل شهرک می‌رسانند.

راهکار دومی که به ذهن مسئولان محترم خطور کرده و آن را به مرحله اجرا درآورده‌اند، رساندن آب از شهرک‌های دیگر است که اینها نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه منجر به تحمیل هزینه‌های بسیار زیادی بر کارخانه‌ها می‌شود. با این کار و در پی این بحران کارخانه‌ها به طور متوسط خسارتی بالغ بر 20 میلیون تومان در ماه را علاوه بر هزینه‌های دیگر پرداخت می‌کنند که این خود ضربه سنگینی بر پیکر بخش تولید و صنعت استان وارد می‌کند.

در پایان این نامه آمده است: امید است مسئولان امر به صورت علمی این بحران را کنترل کرده و در راستای رفع آن چاره‌ای جدی بیندیشند تا مشکلی که چندین سال است گریبان شهرک صنعتی را گرفته، به زودی رفع شود.

گفتنی است رونوشت این نامه به خبرگزاری‌های مهر، ایسنا و روزنامه محلی مردم نو نیز ارسال شده است.

انتهای پیام/ع30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول