اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مشکلات "لومان" دماوند

آب در استخر ویلانشینان؛ مردم روستا در حسرت

خبرگزاری فارس: معضل کمبود آب در روستای "لومان" شهرستان دماوند به دلیل استفاده بی‏رویه و ناصحیح واحدهای ویلایی از آن تشدید شده است و باید برای آن فکری کرد.

آب در استخر ویلانشینان؛ مردم روستا در حسرت

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، آب و کمبود منابع این ماده حیاتی مورد نیاز بشر، این روزها مشکل بسیاری از نقاط استان تهران، کشور و البته جهان است.

امروز این کالای استراتژیک تا حدی مورد توجه کارشناسان حوزه‏های سیاسی و اجتماعی قرار گرفته و قریب به اتفاق آنها نزاعی تحت عنوان "جنگ آب" را برای آینده ملل پیش‏بینی می‏کنند.

شهرستان دماوند نیز به‏رغم تصورات بسیاری که از دیرباز تا کنون آن را با آب و هوایی مطبوع، دشت‏هایی سرسبز، قله‏ای همیشه برفی، خنکای نسیم و اقلیمی سردسیری می‏شناسند، منطقه‏ای تشنه با سفره‏های آب زیرزمینی بسیار ضعیف است.

بر اساس اعلام کارشناسان حوزه‏های زراعی و باغی، سفره آب دشت "همند" به عنوان گل سر سبد منابع آبی شهرستان دماوند طی سالیان اخیر روند رو به تنزلی را در پیش گرفته و امروز به پایین‏ترین میزان خود در دهه‏های اخیر رسیده است.

این معضل تشدید شده در دو دهه اخیر، کهن‏دیار دماوند را در روزهای گرم سال به ویژه اواسط تابستان بیش از سایر ایام می‏رنجاند و شنیدن اخباری متعدد از قطعی آب شرب و کمبود آب زراعی در این دیار چندان جدید و تعجب‏آور نیست.

یکی از مناطق روستایی دچار معضل کمبود آب در ایام گرم سال، روستای "لومان" از بخش مرکزی شهرستان دماوند است.

لومان، روستایی با جمعیت متغیر در ایام تابستان 2 هزار نفری و ایام زمستان 280 نفری است که البته نزدیک به 200 نفر از اتباع بیگانه را نیز در خود پذیراست.

نکته جالب در خصوص این روستا، ترکیب جمعیتی آن است؛ به طوری که نیمی از جمعیت لومان را لوژنشینان ساکن در واحدهای ویلایی تشکیل می‏دهند و امروز مردم و مسئولان روستای لومان آنها را از عوامل اصلی کاهش منابع آب خود تلقی می‏کنند.

*آب در لومان کم نیست، اما ...

شمس‏الله مختاری، عضو شورای اسلامی روستای لومان در گفت‏وگو با خبرنگار فارس درباره مشکلات روستای خود گفت: در حال حاضر مشکلات روستای لومان را می‏توان در یک کلام، یعنی ویلانشینان خلاصه کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از کمبود آب در لومان سخن به میان می‏آورند؛ اما باید گفت که آب در لومان کم نیست بلکه نحوه مصرف آن از سوی ویلانشینان نیازمند تغییراتی بنیادین است.

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر طول لوله اصلی شبکه آبرسانی روستای لومان از محل منبع تغذیه تا نخستین خانه روستایی نزدیک به دو کیلومتر است.

مختاری افزود: این خط لوله قدیمی در گذشته‏های نه چندان دور از میان باغات و اراضی زراعی اهالی عبور می‏کرد.

وی خاطرنشان کرد: اما طی سالیان اخیر این مسیر دو کیلومتری با رشد چشم‏گیر واحدهای ویلایی و جایگزینی آن به جای مراکز کشاورزی روبه‏رو شده است.

*استحصال غیرقانونی 50 درصد آب لومان توسط ویلانشینان

عضو شورای اسلامی روستای لومان معتقد است که در حال حاضر نیمی از آب در حال عبور از لوله قدیمی روستا توسط واحدهای ویلایی واقع در مسیر به صورت غیرقانونی استحصال و یا در بیانی دیگر سرقت می‏شود.

این مسئول ادامه داد: این شیوه غیرقانونی برداشت آب از خط لوله لومان علاوه بر کاهش سطح آب در این روستا موجبات آلودگی آن را نیز فراهم می‏سازد.

مختاری اضافه کرد: زیرا این انشعابات بدون کارشناسی لازم، رعایت امور فنی و کاملا پرتعجیل و شتاب ایجاد شده و امکان بازگشت آلودگی‏های پس‏آب‏های استخرهای شنای خصوصی اقشار متمول و همچنین باغات آنها به داخل شبکه آب دور از ذهن نیست و خطر بیماری‏های انگلی اهالی روستا را تهدید می‏کند.

*آب شرب روستای لومان در استخرهای خصوصی

عضو شورای اسلامی روستای لومان، ویلانشینان را باری بر دوش روستاییان این خطه ولایی، انقلابی و شهیدپرور می‏خواند.

وی تصریح کرد: متاسفانه این اقشار متمول اغلب پایتخت‏نشین آب روستای لومان را به استخر و سونا و جکوزی خود هدایت کرده و از آن سو کوچکترین خیری برای اهالی ندارند.

این مسئول اضافه کرد: این خدمات از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت خدمتگزار برای بومیان منطقه در نظر گرفته شده است اما بخش عمده‏ای از آن مورد استفاده ویلانشینان است.

مختاری با قیاسی بین مصرف آب خانه یک روستایی با واحدهای ویلایی خاطرنشان کرد: مصرف آب شرب یک روستایی با خانه محقر حداکثر 80 متری، روزانه حدود 20 لیتر است اما یک واحد پر زرق و برق ویلایی برای آنکه استخر خصوصی صاحب خود را برای شنای یک ساعته لبالب از آب پر کند، نیازمند دست‏کم دو هزار لیتر در روز است.

عضو شورای اسلامی روستای لومان تصریح کرد: حال خود قضاوت کنید که آیا نباید بهای آب را برای این اقشار ثروتمند با چنان تعرفه‏هایی محاسبه کرد که حداقل خرج و مخارج اصلاح شبکه انتقال آب روستا تامین شود.

*تجاوز ویلاداران به حریم آب‏های زیرزمینی و جاری روستا

عضو شورای اسلامی روستای لومان، تجاوز ویلاداران به حریم آب‏های زیرزمینی از طریق حفر چاه‏های غیرمجاز و همچنین ساخت واحدهای ویلایی در حریم رودخانه‏های جاری در روستا را دیگر معضل ناشی از حضور اقشار متمول در لومان می‏داند.

این مسئول ادامه داد: اگر وضع به همین منوال ادامه یابد روستای لومان در آینده‏ای نه چندان دور از منطقه‏ای سرسبز به کویری بایر و بی‌آب و علف تبدیل می‏شود.

وی اضافه کرد: البته این سرنوشت، تنها مختص روستای لومان نیست و رشد بی‏رویه واحدهای ویلایی در دماوند می‏تواند سرنوشتی مشابه را برای سایر نقاط این شهرستان نیز رقم بزند.

مختاری افزود: خواسته به حق و منطقی مردم روستای لومان از مسئولان شهرستان دماوند، استان تهران و کشور برخوردی قانونی با عوامل بروز این مشکلات است.

*ضرورت تغییر محل لوله و شبکه فرسوده انتقال آب

عضو شورای اسلامی روستای لومان خواستار تغییر محل لوله انتقال آب این روستا از میان واحدهای ویلایی به حواشی جاده اصلی شد.

وی تصریح کرد: دیگر معضلی که شبکه آبرسانی لومان با آن دست و پنجه نرم می‏کند، فرسودگی و عدم کارشناسی در طراحی آن است.

این مسئول اضافه کرد: متاسفانه لوله‏های شبکه آبرسانی این روستا در گذشته بدون حضور کارشناسان امر و به صورت غیرفنی طراحی شده، بخش‏های عمده‏ای از آن دچار پوسیدگی بوده و میزان هدرروی آب در آن بالا است.

مختاری افزود: می‏توان شبکه آبرسانی لومان را با یک طراحی کارشناسی و برابر با وضع امروز این روستا در قالب سه شاخه مجزا به مرکز، بالادست و نواحی شرقی اصلاح کرد تا مشکلات مردم در این زمینه رفع شود.

وی، فقدان مسئول امور آب برای لومان به دلیل ناتوانی شورای روستا و شرکت آبفار شهرستان دماوند برای تامین هزینه‏های جانبی آن مانند بیمه را دیگر معضل این خطه خواند.

این مسئول در انتها را مسئولان شهرداری کیلان، شرکت گاز، آبفار و نیروی انتظامی قدردانی کرد.

انتهای پیام/ع10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول