اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری خبرنگار فارس از سفر معاون دبیرکل سازمان ملل

نامگذاری منطقه احیای ترسیب کربن به نام نماینده سازمان ملل

خبرگزاری فارس: با توجه به بازدید‌های مستمر و همکاری نماینده دفتر عمران سازمان ملل در منطقه احیای حسین‌آباد سربیشه این منطقه به نام خانم " کنسوئلو ویدال" نامگذاری شد.

نامگذاری منطقه احیای ترسیب کربن به نام نماینده سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، نماینده مقیم دفتر عمران این سازمان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی از پروژه بین‌المللی ترسیب کربن واقع در شهرستان سربیشه و دستاوردهای آن بازدید به عمل آوردند.

آجای چیبر معاون دبیرکل سازمان ملل متحد از بخش‌هایی از پروژه بین‌المللی ترسیب کربن و دستاوردهای آن در روستای گزدز شهرستان سربیشه بازدید کرد و در جمع اهالی این روستا قرار حضور یافت.

مردم روستای گزدز ضمن ابراز خوشحالی از اجرای پروژه ترسیب کربن در منطقه خود، توانستند با مشارکت همدیگر و استفاده از تسهیلات مختلف از محل اجرای این پروژه اشتغال‌زایی داشته و وضعیت مالی و درآمد خود را افزایش دهند که این مهم به طور مکرر در صحبت‌های اهالی روستای گزدز مورد بازگو قرار گرفت.

در سیاه چادر عشایر که نمادی از زندگی مردم این منطقه بود، علاوه بر نمایش دستاوردهای پروژه ترسیب کربن در قالب عکس و پوستر، برخی از صنایع دستی و وسایل زندگی عشایر نیز به نمایش در آمده بود.

*بازدید معاون دبیرکل سازمان ملل متحد از سیستم بیوگاز روستای گزدز

در ادامه معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دیگر مسئولان از سیستم بیوگاز پروژه ترسیب کربن روستای گزدز بازدید کردند.

تولید گاز مایع، تولید کمپوست برای استفاده در بخش کشاورزی به منظور افزایش عملکرد و تولید محصولات، کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بهبود وضعیت بهداشتی روستا از جمله مزیت‌های اجرای سیستم بیوگاز به شمار می‌رود.

تعداد 40 روستای شهرستان سربیشه زیرپوشش پروژه بین‌المللی ترسیب کربن قرارگرفتند تا علاوه بر موثر واقع شدن پیامدهای این پروژه در حفظ منابع ملی و طبیعی نیز سبب رونق اقتصادی منطقه و بهبود وضعیت معیشتی مردم شوند.

در روستای گزدز سربیشه تعداد چهار گروه توسعه روستایی شامل دو گروه مرد و دو گروه زن تشکیل شدند و یک گروه نیز در حال تشکیل شدن است و تمامی این گروه‌ها برای تحقق اهداف پروژه ترسیب کربن از آموزش‌های لازم برخوردار می‌شوند.

در این روستا و در قالب پروژه بین‌المللی ترسیب کربن عملیات و اقدامات متعددی از قبیل اعطای تسهیلات به میزان 341 میلیون و 300 هزار ریال برای 56 طرح، ایجاد هلالی آبگیر در 78 هکتار و اجرای عملیات نهال‌کاری در 60 هکتار با اعتبار 51 میلیون ریال انجام شده است.

همچنین احداث تلمبه بادی، واگذاری چهار دستگاه آبگرمکن خورشیدی، ترویج و آموزش ورمی کمپوست بین گروه‌های توسعه روستایی، اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی در مدارس، برگزاری شش دوره آموزشی اشتغال‌زایی، اجرای بند خاکی و باغچه‌های روستایی از دیگر اقدامات انجام شده در روستای گزدز شهرستان سربیشه است.

*کلنگ‌زنی پروژه کارگاه فرآوری و بسته‌بندی در روستای شهید اصفهانی

در ادامه معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دیگر مسئولان از روستای شهید اشرفی اصفهانی و اقدامات انجام شده در راستای اجرای پروژه بین‌المللی ترسیب کربن بازدید به عمل آوردند.

برگزاری کارگاه آموزشی پرورش مرغ بومی در روستای شهید اشرفی اصفهانی یکی از اقدامات در حال انجام در راستای اجرای پروژه بین‌المللی ترسیب کربن بود که برای ایجاد اشتغال اهالی این روستا در دست اقدام است.

همچنین در ادامه کلنگ احداث کارگاه فرآوری و بسته‌بندی محصولات تولیدی شرکت تعاونی توسعه روستایی الغدیر این روستا به دست معاون دبیرکل سازمان ملل متحد به زمین خورد.

*صادارت 20 هزار اصله نهال گلدانی به افغانستان

خزانه تولید نهال گلدانی این روستا با ظرفیت تولید 40 هزار اصله نهال نیز مورد بازدید و توجه معاون دبیرکل سازمان ملل متحد قرار گرفت.

تولید نهال توسط این خزانه از گونه‌های تاغ و آتریپلکس است و علاوه بر کاشت در اطراف این روستا و در پروژه ترسیب کربن نیز تعداد 20 هزار اصله از این نهال‌ها در سال گذشته به کشور افغانستان صادر شده است.

منطقه احیای ترسیب کربن با مساحت بالغ بر 3 هزار هکتار با همکاری 15 گروه توسعه روستایی در دشت حسین‌آباد غیناب سربیشه نهال‌کاری شده است.

در سال 84 یک‌هزار و 468 هکتار و در سال 83 نیز 907 هکتار در دشت حسین‌آباد غیناب شهرستان سربیشه نهال‌کاری شده است.

انتهای پیام/ز10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول