اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ماهنشان خبر داد

وجود یک هزار هکتار جنگل طبیعی در شهرستان ماهنشان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ماهنشان گفت: سطح جنگل‌های طبیعی شهرستان ماهنشان یک هزار هکتار است.

وجود یک هزار هکتار جنگل طبیعی در شهرستان ماهنشان

علی داداشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار کرد: از کل مساحت شهرستان ماهنشان 71 درصد اراضی ملی و منابع طبیعی است.

وی با بیان اینکه بهترین ییلاقات استان زنجان در این شهرستان قرار دارد، افزود: ییلاقات این شهرستان شامل مراتع روستاهای علم‌کندی، تات قشلاق، خضر چوپان، تخته‌یورد، خورجهان، قوزلو، حلب، قره‌ناس و قاضی‌کندی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ماهنشان با اشاره به وجود 14 هزار و 200 هکتار مراتع خوب در این شهرستان افزود: 84 هزار و 300 هکتار از مراتع این شهرستان نیز جزو مراتع متوسط محسوب می‌شود.

وی از وجود 76 هزار هکتار مراتع فقیر در این شهرستان خبر داد و افزود: وجود مراتع خوب و متوسط در این شهرستان بر ضرورت توجه به آن را بیش از گذشته نشان می‌دهد. جنگل‌های طبیعی شهرستان ماهنشان به صورت پراکنده بوده و شامل درختانی از جمله ارس، بنه، پسته وحشی، گردوی وحشی و درختچه‌های گز است.

داداشی سطح جنگل‌های طبیعی این شهرستان را یک هزار هکتار عنوان کرد و گفت: جنگل‌های دست کاشت این شهرستان اغلب به صورت صنوبرکاری بوده و مساحت آنها یک هزار و 736 هکتار است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ماهنشان با بیان اینکه این شهرستان دارای پارک جنگلی به مساحت 50 هکتار است، یادآور شد: اغلب گونه‌های کاشته شده در این جنگل شامل افرا، سرو نقره‌ای و درختچه‌های داغداغان است.

وی با اشاره به قرارگرفتن شهرستان ماهنشان از شمال به شهرستان زنجان و استان آذربایجان شرقی افزود: این شهرستان از غرب نیز به شهرستان تکاب، از جنوب به شهرستان بیجار و از شرق به شهرستان ایجرود محدود شده است.

داداشی خاطرنشان کرد: مساحت شهرستان ماهنشان نیز در حدود نیز 287 هزار و 916 هکتار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جنگل‌ها و مراتع به عنوان موهبت‌های الهی محسوب می‌شود، افزود: پوشش گیاهی زمین از جمله جنگل‌ها و مراتع در حفاظت از آب و خاک و در بقای حیات بشر سهم بسزایی دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ماهنشان تصریح کرد: بر اساس اصل 45 قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی، جنگل‌ها، مراتع، کوه‌ها، دره‌ها، معادن، دریاها، نیزارها و بیشه‌های طبیعی جزو منابع طبیعی محسوب شده و در اختیار حکومت اسلامی قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت مراتع و جنگل‌ها در زندگی انسان یادآور شد: تامین علوفه دام و کنترل هرز آب‌های سطحی و تغذیه آب‌های زیرزمینی اهمیت مراتع و جنگل‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.

داداشی حفظ و تولید خاک و جلوگیری از فرسایش خاک را از دیگر مزیت‌های مراتع و جنگل‌ها عنوان کرد و گفت: کاهش آلودگی هوای محیط زیست از دیگر مزیت‌های مراتع و جنگل‌ها است.

وی جلوگیری از سر و صدای محیط زندگی شهری را از دیگر اهمیت وجود مراتع و جنگل‌ها دانست و گفت: ضروری است در زمینه حفظ مراتع و جنگل‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/خ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول