اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی مطرح کرد

اجرای طرح بیابان‌زدایی در 665 هکتار از اراضی خراسان‌شمالی

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: طرح بیابان‌زدایی در 665 هکتار از اراضی این استان اجرا می‌شود.

اجرای طرح بیابان‌زدایی در 665 هکتار از اراضی خراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی، موسی صابری اظهار کرد: بیشترین زمین‌های بیابانی و کویری در شهرستان‌های جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

وی افزود: امسال بیابان‌زدایی حدود 665 هکتار در این طرح پیش‌بینی شده است که اجرای آن با کاشت نهال‌های گیاه آترپلکس، قره داغ، قیچ و تاغ با مشارکت بهره‌برداران در مناطق کویری و بیابانی این شهرستان انجام می‌شود.

صابری تصریح کرد: این گیاهان پس از سه سال حفاظت، تولید علوفه‌ این مناطق را از 60 کیلو گرم به بیش از 300 کیلوگرم در هکتار افزایش داده، به طوری که این طرح ضمن افزایش تولید علوفه‌، موجب افزایش سطح آب‌های زیرزمینی، رونق کشاورزی، جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد اشتغال شده است.

وی اظهار کرد: گیاهان آتریپلکس کاشته شده به علت خشبی شدن (چوبی شدن)، کمتر مورد تعلیف دام قرار می‌گرفتند که اجرای طرح پرورشی و جوان‌سازی این بوته موجب شادابی این بوته‌ها در هکتار می‌شود.

به گزارش فارس،‌ گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

انتهای پیام/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول