اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی مازندران – نوشهر خبر داد

اجرای طرح ضربتی کنترل آفات در جنگل‌های کجور مازندران

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر گفت: طرح ضربتی کنترل فیزیکی و مکانیکی و دفع آفات در جنگل‌های وردیم روستای کینج کجور در حال اجراست.

اجرای طرح ضربتی کنترل آفات در جنگل‌های کجور مازندران

یزدانفر آهنگران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نوشهر از اجرای طرح ضربتی کنترل فیزیکی آفت پروانه دم طلایی در جنگل‌های وردیم روستای کینج کجور خبر داد.

آهنگران بیان داشت: از اواسط اردیبهشت تا اوایل خردادماه سال جاری جنگل‌های این روستا مورد حمله آفت‌های خاصی قرار گرفتند که نسبت به بررسی‌های اولیه برای شناسایی آنها اقدام شد.

وی گفت: در بررسی‌های اولیه احتمال به شیوع آفت کرم ابریشم بافت یا سوسک کک له ور می‌رفت، اما با بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شد که این پروانه دم طلایی است.

آهنگران ادامه داد: شیوع این حشره به دلیل اینکه هم بر مناطق جنگلی آسیب وارد می‌کند و هم بر انسان و دام اثر بسیار سوء دارد، دارای حساسیت و اهمیت ویژه‌ای بود که با تدابیر صورت گرفته و همچنین آگاهی به مردم منطقه خواستار مشارکت اهالی روستا برای کنترل این آفت شدیم.

این مسئول تصریح کرد: این آفت باعث ایجاد خارش و مشکلات تنفسی می‌شود و به این دلیل کنترل آن اهمیت بالایی دارد.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی خاطرنشان کرد: از آنجایی که لارو این پروانه از ابتدای اردیبهشت شروع به تغذیه می‌کند و تا اوایل تیر یک دوره شفیرگی را طی می‌کند، بعد از آن به صورت پروانه ظاهر می‌شود که با توجه به جمعیت بسیار زیاد مشکلات زیادی را در منطقه ایجاد کرد.

آهنگران گفت: این پروانه‌ها در حال تخم‌گذاری هستند که بعد از تخم‌گذاری یک ‌ماه آینده باز هم با این بحران روبه‌رو می‌شدیم.

رئیس اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر ابراز داشت: با گزارش‌های مردمی بر آن شدیم تا نسبت به کنترل فیزیکی و مکانیکی این آفت با هماهنگی شورای روستا و مشارکت مردمی اقدام کنیم.

این مسئول درباره چگونگی اجرای این طرح ادامه داد: از آنجایی‌که این پروانه‌ها نورگرا هستند با استفاده از تله نوری سعی در به‌دام انداختن پروانه‌ها قبل از تخم‌گذاری داریم.

وی عنوان کرد: در مرحله بعد که تعدادی از پروانه‌ها تخم‌ریزی کردند و شروع به خسارت و ایجاد خیمه بر درختان را کردند وارد کنترل مکانیکی خواهیم شد.

آهنگران متذکر شد: در حال حاضر حدود 6 هکتار از جنگل وردیم روستای کینج کجور مورد طغیان پروانه دم طلایی قرار گرفته که در حال کنترل است.

رئیس اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر درباره وضعیت دیگر مناطق کجور نیز اذعان داشت: بخش محدودی از جنگل‌های کجور درگیر با آفت کرم ابریشم بافت است که به دلیل تغییرات جوی و بارندگی‌های اخیر جای نگرانی نداشته و حالت بحرانی ندارد.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول