اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌شمالی:

مدیریت یکپارچه جنگل گلستان خسارت آتش‌سوزی را افزایش داد

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی اعمال مدیریت یکپارچه جنگل گلستان را سبب افزایش خسارت آتش‌سوزی عنوان کرد.

مدیریت یکپارچه جنگل گلستان خسارت آتش‌سوزی را افزایش داد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، موسی صابری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ 37 درصد از عرصه‌های جنگل گلستان در خراسان‌شمالی قرار گرفته است و مدیریت یکپارچه جنگل گلستان سبب شده تا در آتش‌سوزی‌هایی که در حوزه استان نیز روی می‌دهد، باید منتظر اقدام استان گلستان باشیم.

وی افزود: متأسفانه مدیریت یکپارچه جنگل گلستان باعث شده تا مسئولان گلستانی هر تصمیمی را که در هنگام بحران و آتش سوزی در جنگل‌های غربی واقع در استان ارائه می‌کنند، باید انجام شود.

صابری با بیان اینکه علت بسیاری از این حریق‌ها به خاطر تأخیر در اقدام عوامل گلستانی بوده است، گفت:‌ بر همین اساس ما اجازه ورود به این عرصه‌ها به خاطر مدیریت یکپارچه جنگل نداشته و در صورتی که آتشی مشاهده شد،‌ صرفاً به گلستان منعکس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پارک ملی گلستان به خاطر اعمال مدیریت یکپارچه وضعیت خاصی را دارد، اظهار کرد:‌ عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی استان به خاطر این وضعیت تاکنون خسارات جدی ناشی از تأخیر در اطفای حریق و کنترل حوادث طبیعی را شاهد بوده‌اند.

به گزارش فارس، نماینده مردم بجنورد در مجلس و همچنین دو استاندار سابق خراسان‌شمالی نیز نسبت به مدیریت یکپارچه جنگل گلستان همواره انتقاداتی را مطرح و از سازمان محیط زیست خواستار تجدیدنظر در این زمینه شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی در ادامه با اشاره به فصل تابستان و احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها تصریح کرد:‌ اکسیژن، حرارت، ماده سوختنی از عوامل اولیه آتش‌سوزی هستند.

وی با بیان اینکه عرصه‌های طبیعی بهترین اکسیژن را دارند، گفت:‌ در تابستان به سبب حرارت و وجود ماده سوختی چوب در عرصه‌های جنگلی، امکان حریق در این فصل بالا می‌رود.

صابری عامل طبیعی و عامل انسانی را در حریق‌ها بسیار مهم عنوان کرد و افزود: در کنار این عوامل رعد و برق، وجود ته شیشه و بطری‌ها که انسان‌ها پس از استفاده در طبیعت رها می‌کنند، می‌تواند به احتمال آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی کمک کند.

وی آتش‌سوزی در این عرصه‌ها را به دو بخش غیرعمد و عمدی تفکیک کرد و گفت: ته سیگاری، تیراندازی برای شکار حیوانات و یا آتش برای استفاده از زمره آتش‌های غیرعمد بوده که تبعات قابل توجهی برای عرصه‌های جنگلی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی همچنین آتش‌زدن پسماندهای مزارع را کاری اشتباه برشمرد و افزود: این اقدام سبب سرایت آتش به اطراف شده و تبعات جبران‌ناپذیری دارد.

وی اظهار کرد:‌ علاوه بر این آتش‌زدن پسماندهای مزارع همچنین اشکال در نفوذپذیری خاک و کمک به جاری‌شدن سیلاب می‌شود.

صابری همچنین اشکال حریق در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی را برشمرد و گفت: 80 درصد حریق در این عرصه‌ها سطحی بوده، 10 درصد حریق تنه‌ای و 10 درصد نیز حریق سایر اشکال بوده است.

وی با بیان اینکه بعضاً حریق زیرزمینی نیز در استان صورت گرفته است، اظهار کرد: این حریق‌ها بیشتر در سطوح پایین دست اراضی موسوم به اولنگ زارها مشاهده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی عوامل اثرگذار در بروز حریق را مورد اشاره قرار داد و گفت: بسته به نوع پوشش جنگلی و مرتعی متفاوت است.

وی با بیان اینکه وضعیت پستی و بلندی اراضی نیز در شکل‌گیری و توسعه آتش موثر است، افزود:‌ باد و جهت آن نیز در این راستا خیلی تأثیرگذار بوده و می‌تواند به شعله‌ور‌کردن آتش کمک کند.

صابری با بیان اینکه عمده آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها در فصل تابستان صورت می‌گیرد، گفت: البته میزان آتش‌سوزی‌ها در سال‌های پر بارش موسوم به تر سالی بوده کمتر روی می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد:‌ خوشبختانه امسال وضعیت خوبی را به لحاظ بارندگی داشته که به طور حتم در کاهش آتش‌سوزی‌ها موثر خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در جنگل‌ها خسارت‌های زیادی را وارد می‌کند، گفت:‌ علاوه بر تخریب جنگل‌ها و کاهش نفوذپذیری باران در خاک، سبب کاهش اقبال مردم به گردشگاه‌های عمومی و بخش گردشگری می‌شود.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول