اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فنی و حرفه‌ای همدان:

باید از مدرک‌گرایی به سوی مهارت‌آموزی حرکت کرد

خبرگزاری فارس: مدیرکل فنی و حرفه‌ای همدان گفت: باید از مدرک‌گرایی به سمت آموزش و فراهم شدن اشتغال توسط مهارت‌آموزی حرکت کرد تا بتوانیم موفقیت‌های بیشتری را کسب کنیم.

باید از مدرک‌گرایی به سوی مهارت‌آموزی حرکت کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سید‌ مهدی میرباقری پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت استانی در همدان اظهار کرد: مسابقات ملی مهارت برای نخستین بار در سال 1950 توسط سازمان جوانان کشور اسپانیا برگزار شد و در سال 1954 سازمان جهانی مهارت (WSI) شکل گرفت.

وی افزود: کشور ایران برای نخستین بار در سال 1975 میلادی، برابر با سال 1354 شمسی به عضویت سازمان جهانی مهارت درآمد و سه دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در این مسابقات شرکت کرد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای همدان خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مجدداً ایران توانست در سال 1379 با تأکیدات مقام‌ معظم رهبری و مسئولان وقت نسبت به نقش و اثرات فنی و حرفه‌ای در مهارت‌‌آموزی در این مسابقات شرکت کند.

وی بیان کرد: مسابقات جهانی مهارت هر دو سال یک ‌بار در یک کشور خارجی برگزار می‌شود که آخرین دوره این مسابقات در سال 2011 در کشور انگلستان برگزار شد و ایران توانست در میان 59 کشور شرکت‌کننده رتبه ششم را کسب کند.

میرباقری ادامه داد: مسابقات ملی مهارت هر ساله در ایران برگزار شده و امسال نیز برگزیدگان مرحله شهرستانی از تاریخ 27 تا 28 تیرماه در مقطع استانی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

وی تصریح کرد: در بخش شهرستانی 569 نفر در 27 رشته با یکدیگر به رقابت پرداختند و از این تعداد 126 نفر به مرحله استانی راه یافتند و افرادی که بتوانند حد نصاب لازم را در این مسابقات کسب کنند به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای همدان اهداف برگزاری مسابقات مهارت را کشف استعدادهای حرفه‌ای جوانان، ایجاد فرصت مناسب در راستای شکوفایی مهارت‌ها، شناساندن اهمیت آموزش‌های مهارتی و نقش آن در توسعه اقتصادی به عموم مردم و جلب نظر مسئولان به منظور نیل به اهداف مهارت‌ آموزشی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عنوان کرد.

وی دیگر اهداف برگزاری این مسابقات را فراهم کردن زمینه مشارکت صنایع و صنوف در مسابقات ملی مهارت به منظور ورود سرمایه‌گذاران و استفاده از نیروهای توانمند و کارآمد در حوزه کاری خود عنوان کرد و گفت: یکی از علل موفقیت سرمایه‌گذاران استفاده از نیروی کارآمد و نخبه در انجام فعالیت‌ها است.

میرباقری تصریح کرد: شناسایی و معرفی افراد ماهر صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، ترویج و ارتقای فرهنگ مهارت‌آموزی، ایجاد بستر مناسب برای ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کشور تا سطح مهارت‌های جهانی و شناسایی کمبودها در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و برنامه‌ریزی برای رفع آنها از دیگر اهداف برگزاری مسابقات است.

وی افزود: هم‌اکنون سیزدهمین دوره این مسابقات در حال برگزاری است و برگزیدگان استان همدان در مرحله کشوری از 29 رشته موجود در 27 رشته رقابت می‌کنند چرا که رشته‌ها متنوع و گسترده‌ بوده و برخی رشته‌ها از امکانات و داوطلب لازم برخوردار نیستند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای همدان اظهار کرد: هر یک از افرادی که در این مسابقات به مدال طلای کشوری دست یابند همراه با برگزیدگان دوره دوازدهم مسابقات کشوری در یک اردوی آمادگی شرکت کرده و به چهل و دومین دوره مسابقات جهانی 2013 کشور آلمان اعزام می‌شوند.

وی تأکید کرد: افراد کسب‌کننده مدال طلای کشوری در این مسابقات بر اساس قوانین مصوب می‌توانند از تسهیلات کانون نخبگان، پاداش مالی و سفرهای زیارتی، تسهیلات ویژه برای حضور در رشته‌های دانشگاهی بدون کنکور استفاده کنند و برای پسران دارای مدرک فوق دیپلم و لیسانسی که به خدمت وظیفه نرفته‌اند امکان جذب در مرکز فنی و حرفه‌ای به عنوان سرباز مربی فراهم شده است.

میرباقری ادامه داد: از آنجا که برخی تصمیمات زمینه تغییر در مسیر زندگی افراد را فراهم کرده و به خصوص این امر در قشر نوجوان در حال تحصیل مشاهده می‌شود از تمام مسئولان و مردم انتظار داریم تا زمینه آشنایی نوجوانان و جوانان را با نقش سازمان فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی‌های موجود فراهم کنند.

وی افزود: با فراهم شدن زمینه آشنایی و کسب اطلاعات کافی توسط نوجوانان و جوانان از رشته‌ها و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و ورود به این مهارت‌ها، قطعاً در مسیر تحصیلی و شغلی آینده خود با بسیاری از مشکلات موجودی که سایر جوانان با آن مواجه‌اند برخورد نمی‌کنند به طوری که حضرت محمد (ص) فرمودند: "پناه می‌برم به خداوند از شر علمی که مفید نیست".

مدیرکل فنی و حرفه‌ای همدان از مسئولان و مردم درخواست کرد تا از فنی و حرفه‌ای و فعالیت‌های انجام شده در آن بازدید کرده و درباره کسب مهارت به نوجوانان و جوانان اهتمام ویژه داشته و در تخصیص اعتبارات نیز توجه بیشتری را به این امر منظور دارند.

وی تصریح کرد: بایستی از مدرک‌گرایی به سمت آموزش کار و فراهم شدن اشتغال توسط مهارت‌آموزی حرکت کنیم چرا که اشتغال کشور ما در گرو کار و تولید است و در کنار وجود نخبگان، دست‌های توانمندی بایستی نرم‌افزار تولید شده را به ثروت تبدیل کرده و این امر بدون مهارت‌آموزی امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول