اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری هشدار داد

آفت زوال بلوط در کمین جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری فارس: رئیس اداره جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: خطر آفت زوال بلوط، جنگل‌های این استان را تهدید می‌کند.

آفت زوال بلوط در کمین جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

شهرام جزایری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: بلوط غرب گونه غالب این استان است، به طوری که در حال حاضر بیش از 80 درصد از مساحت این استان را به صورت یکپارچه در بر گرفته است.

وی با اشاره به برخی از گونه‌های گیاهی رایج در این استان، گفت: زبان گنجشک، چنار، گیاه نادر مورد، افرا، نارون، گردوی جنگلی و گونه بنو از جمله گونه‌های گیاهی این استان است که برخی از آنها در مصارف شیمیایی کاربرد دارند.

جزایری با ترسیم پراکنش جنگل‌های استان، افزود: به‎طور کلی جنگل‎‌های این استان در یک نوار شمالی- جنوبی به صورت یک نوار کشیده شده‌اند و از منطقه بازفت شروع و در شهرستان لردگان در مرز یاسوج به اتمام می‎رسند.

رئیس اداره جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این نوار عرضی حدود سه تا 45 کیلومتر عرض و 212 کیلومتر طول دارد و شامل شهرستان‌های کوهرنگ، بخش کوچکی از شهرستان بروجن، لردگان و کیار است، به طوری که این مناطق در واقع نوار جنگلی استان را تشکیل می‎دهند.

وی استان چهارمحال و بختیاری را استانی غنی به لحاظ برخورداری از گونه‌های گیاهی دانست و گفت: در هر شهرستان حداقل یک یا دو ذخیره‌گاه گیاهی وجود دارد که این امر موجب شده است تا این استان از نظر گونه‌های گیاهی غنی محسوب شود.

جزایری به برخی از این ذخیرگاه‌‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از این ذخیره‌گاه‌ها، ذخیره‌گاه گیاه ارس در شمس‌‎آباد است که در مساحت 400 تا  500 هکتار تحت حفاظت قرار دارد که شناسایی شده، محصور شده و تحت حفاظت جنگل‌بانان است.

وی افزود: ذخیر‌ه‌گاه چارطاق در شهرستان کیار با مساحت حدود 400 هکتار یکی دیگر از ذخیره‌گاه‌های استان است که به نوبه خود از ذخیره‌گاه‌های بی‌نظیر منطقه زاگرس به‌شمار می‎رود.

رئیس اداره جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ذخیره‌گاه پهنوس در بازفت را یکی دیگر از ذخیره‌گاه‌های مهم استان برشمرد و ادامه داد: این ذخیره‌گاه در سطح 315 هکتار از گونه‌های در حال انقراض محافظت می‏کند.

وی از وجود آفت جدیدی در سطح جنگل‌‎های استان خبر داد و گفت: اغلب آفت‌ها شامل آفت جوانه‌خوار بلوط یا سوسک چوب‌خوار و میوه‌خوار است ولی جدیداً بیماری خشکیدگی بلوط یا زوال بلوط به وجود آمده است.

جزایری افزود: این آفت بیشتر در استان‌های همجوار به ویژه در ایلام دیده شده است، به طوری که 100 هزار هکتار از جنگل‎های این استان را از بین برده است. 

این مقام مسئول با اشاره به برخی از اقدامات سازمان برای مبارزه با این آفت، گفت: اقدامات پیشگیرانه در استان صورت گرفته که از جمله آن عملیات گیاه پزشکی در شهرستان لردگان است.

وی تصریح کرد: این آفت خیلی خطرناک است که باید سریعا از شیوع‌ آن جلوگیری کرد.

رئیس اداره جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری عامل اصلی این آفت را پدیده گرد و غبار دانست و گفت: عامل اصلی این آفت پدیده گرد و غبار است که روی درختان نشسته و روزنه آنها را می‎بندد.

وی عامل دیگر این آفت را شخم و شیار نامناسب جنگل، کاهش سفره آب زیرزمینی، عبور دام بیش از ظرفیت به عنوان عوامل ثانویه عنوان کرد و گفت: باید سریعا برای کنترل اکوسیستم جنگل اقدام کنیم تا به موارد استان‌های همجوار دچار نشویم.

انتهای پیام/و10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول