اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار گلستان:

مسیر جدید جاده جنگل ابر هیچ تخریبی ندارد / تکذیب قطع 4 هزار اصله درخت

خبرگزاری فارس: معاون عمرانی استاندار گلستان به تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه احداث جاده ابر پرداخت و گفت: مسیر جدید تعیین شده برای جاده جنگل ابر هیچ تخریبی ندارد.

مسیر جدید جاده جنگل ابر هیچ تخریبی ندارد / تکذیب قطع 4 هزار اصله درخت

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، عبدالرضا دادبود اظهار داشت: ویژگی اصلی این مسیر آن است که بخش زیادی از جاده در حال حاضر در جنگل موجود و هیچ تخریبی ندارد.

وی تصریح کرد: این طرح در دو بخش شامل احداث مسیر احداثی و مسیر موجود است که به منظور تامین ایمنی در روستای شیرین‎آباد مسیر جدید حدود 3.2 کیلومتر به عنوان کنارگذر روستا بر اساس مشخصات راه روستایی درجه دو طراحی و احداث و ادامه مسیر به جاده موجود خاکی متصل می‎شود.

معاون عمرانی استاندار گلستان با اشاره به سابقه پیگیری موضع جاده ابر خاطر نشان کرد: بر اساس پیگیری‎ها و درخواست مردم منطقه و بررسی‎های صورت گرفته در سفر اول دولت به استان موضوع احداث جاده به تصویب هیئت دولت رسید و وزارت راه و شهرسازی مطالعات لازم را انجام داد و گزینه‎هایی به عنوان مسیر پیشنهادی مطرح شد.

دادبود ادامه داد: در نهایت در سفر سوم دولت به استان، استاندار گلستان به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به منظور رفع اختلافات و اتمام راه علی‎آبادکتول به شاهرود تعیین شد که متعاقب آن با نشست‎های تخصصی و کارشناسی موضوع رفع اختلافات آن در دستور پیگیری‎های استانداری و حوزه معاونت عمرانی با حضور دستگاه‎های اجرایی مربوطه قرار گرفت.

معاون عمرانی استاندار گلستان عنوان کرد: نهایتاً بعد از بررسی همه گزینه‎های پیشنهادی، مسیر اجرایی طرح با نظر سازمان‎های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی تغییر یافته و به مسیری که تخریب بسیار کمتری نسبت به گزینه‎های دیگر داشت تبدیل شد و در نهایت با تأیید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان جنگل‎ها و مراتع کشور و نیز وزیر راه و شهرسازی برای اجرا ابلاغ شد.

وی با تأکید بر حساسیت ویژه مدیریت استان در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در اجرای تمامی پروژه‎های عمرانی گفت: از طول 2/3 کیلومتر مربوط به مسیر احداثی فقط 463 متر مسیر از عرصه‎های جنگلی عبور می‎کند و این مسیر فاقد درختان راش و سرخ‎دار است.

وی همچنین اضافه کرد: در این قسمت از طرح برابر گزارش منابع طبیعی استان به منظور احداث مسیر مربوطه با رعایت عرض پلان عرضی جاده به تعداد 619 اصله درخت و درختچه جنگلی از طبقه قطری از 0- تا حداکثر 60 سانتی‎متر و عموما در طبقه‌بندی قطری 0 - 10 سانتی‎متر به تعداد 574 اصله و با حجم کل 3/39 مترمکعب مورد نشانه‎گذاری قرار گرفت.

دادبود ادامه داد: بر اساس مستندات موجود، فقط یک درخت به قطر 50 سانتی‎متر – 60 سانتی‎متر از نوع ممرز و تعداد سه درخت با قطر  40 سانتی‎متر - 50 سانتی‎متر از نوع انجیلی و ممرز و تعداد هشت درخت با قطر 30 سانتی‎متر - 40 سانتی‎متر از نوع بلوط و انجیلی و ممرز قطع شد.

معاون عمرانی استاندار گلستان اظهار داشت: بر اساس صورتجلسه و توافقات به عمل آمده، به منظور خسارات وارده در این مسیر 463 متری اداره کل راه و شهرسازی متعهد شد نسبت به انجام عملیات درختکاری، آبیاری، نگهداری و حفاظت به میزان 40 هکتار در کنارگذر و 60 هکتار درختکاری در حاشیه جاده‎های شهرستان علی‎آبادکتول اقدام کند.

دادبود افزود: با وجود گزارشات منتشر شده در رسانه‎ها، موضوع قطع 4 هزار اصله درخت تکذیب می‎شود و از ناآگاهی و بی‎اطلاعی است و نیز تنوع گونه‎ای راش به هیچ وجه از دره زیارت گرگان و سمت جنگل‎های مرکز و شرق استان ادامه نداشته و در این منطقه گونه راش وجود ندارد.

رئیس شورای فنی استان گلستان با اشاره به اینکه برخی با بیان و اظهار اطلاعات غلط و نادرست اذهان عمومی را نگران و مشوش می‎سازند اظهار داشت: مطالب غیرکارشناسی مطرح شده از طرف برخی افراد قابل پیگیری است و داشتن دغدغه محیط زیست و منابع طبیعی مجوز اظهارات غیرکارشناسی نبوده و لازم است مطالب با پشتوانه دقیق علمی و بررسی‎های کارشناسی و لحاظ همه جوانب ارائه شود.   

وی همچنین تأکید کرد: پیگیری ساخت این جاده بیش از دو دهه توسط مردم منطقه و با جدیت هر چه تمام در دستور کار بوده و به همین منظور ستادهای مردمی هم تشکیل شده است و نمایندگان ادوار مختلف مجلس در دو استان هم به دلیل مطالبه مردم همواره این موضوع را پیگیری کرده‎اند.

دادبود خاطر نشان کرد: جای دارد از مردم خوب، قانون‎مدار و بزرگوار منطقه که با حوصله و متانت به مسئولان برای حل مشکلات خود اعتماد کرده‎اند تشکر کنم.

وی اضافه کرد: همچنین از همکاران و کارشناسان سازمان‎های محیط زیست و منابع طبیعی که توانستند با همفکری و جامع‎نگری پس از دو دهه راه حل منطقی و مناسب برای این موضوع بیابند و ضمن اجابت خواسته مردم، به اصول کاری و کارشناسی هم مقید و پایبند باشند قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/صا30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول