اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی شهرستان نور:

درختان انجیلی میزبان آفت در جنگل‌های جلگه‌ای شدند

خبرگزاری فارس: رئیس منابع طبیعی شهرستان نور گفت: درختان ممرز و انجیلی میزبان آفت در جنگل‌های جلگه‌ای هستند.

درختان انجیلی میزبان آفت در جنگل‌های جلگه‌ای شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نور، موسی مقیمی پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی نور بیان داشت: کرم برگ‌خوار درختان جنگلی حدود چهار سال است که مهمان جنگل‌های ما است و میزبان آنها نیز درختان ممرز و انجیلی در جنگل‌های جلگه‌ای استان هستند.

وی گفت: شهرستان نور به دلیل داشتن بیشترین سطح جنگل‌های جلگه‌ای در استان از جمله پارک بزرگ جنگلی نور و جنگل‌های میان‌بند بیشتر از سایر نقاط استان درگیر است، اما سایر جنگل‌های جلگه‌ای استان از جمله حدود 500 هکتار جنگل شهرستان ساری نیز درگیر این آفت است.

رئیس منابع طبیعی نور ادامه داد: علت هجوم این آفت نیز گرمای هوا و شرایط اقلیمی جنگل‌های جلگه‌ای استان است که فضا برای حضور و تولید مثل و تبدیل شدن به پروانه مهیا است.

مقیمی افزود: در بحث مبارزه با این آفت هم در سال‌های قبل به روش مکانیکی و از بین بردن لارو انجام می‌شد که پاسخگو نبوده و نیست و مبارزه شیمیایی و سمپاشی نیز مشکلات زیست محیطی به دنبال دارد و مرکز تحقیقات سازمان در حال مطالعه و تحقیق برای مبارزه با این آفت در استان است و طرح مبارزه نیز استانی است.

این مسئول با ابراز نگرانی از هجوم این آفت افزود: این آفت برگ درختان که محل غذاسازی درختان است را از بین می‌برد و با از بین رفتن برگ و خزان زود‌رس، حیات درخت مختل می‌شود و اگر این روند طولانی شود رشد درخت متوقف و از بین می‌رود.

وی بیان داشت: بارندگی اخیر بخش زیادی از این آفت را از بین برد و امیدواریم با بارش مجدد تا تکمیل تحقیق و پیدا شدن روش مبارزه مکانیکی موثر، جنگل‌های ما از این آفت و آسیب جدی رهایی یابند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نور در ادامه به استفاده غیرمجاز از مراتع و اسکان دام در برخی نقاط اشاره کرد و متذکر شد: رای این افراد که مجوز اسکان دام ندارند و به جنگل و مرتع تجاوز کردند علاوه بر صدور حکم خروج از مرتع عرصه اعیانی آنها هم تخریب شد و بحث استفاده غیرمجاز از مرتع هم مورد پیگیری است.

مقیمی درباره استقرار ایستگاه کنترل (پاسگاه قرنطینه) در ورودی مراتع و کنترل ورود دام به مرتع اذعان داشت: با همکاری دستگاه قضایی و انتظامی مشکل کاهش و رفع می‌شود.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول