اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دود شدن جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در اجاق قهوه‌خانه‌ها

خبرگزاری فارس: این روزها از جاده‌های بین‌ شهری کهگیلویه و بویراحمد که عبور می‌کنی خواهی دید جنگل‌های بلوط چگونه در اجاق قهوه‌خانه‌ها دود می‌شوند.

دود شدن جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در اجاق قهوه‌خانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، در مسیر مواصلاتی یاسوج به بابامیدان شاهد سر برآوردن چند قهوه‌خانه هستیم که اقدام به فروش انواع محصولات خوراکی از جمله کباب کرده که این روزها حرارت مورد نیاز برای پخت و پز این محصولات را از هیزم درختان جنگل‌های بلوط اطراف تأمین می‌کنند.

بر پایه این گزارش هم‌اکنون فعالیت‌های توسعه‌ای غیر کارشناسی، چرای بی‌رویه دام، توسعه اراضی زراعی و بهره‌برداری بی‌رویه از محصولات جنگل‌ها و مراتع استان به حدی است که فشار زیادی به عرصه‌های منابع طبیعی وارد می‌کند.

تخریب منابع طبیعی به خصوص جنگل در سال‌های اخیر بحثی بوده که همواره مورد توجه همگان در استان قرار گرفته و نگرانی‌هایی را نیز به وجود آورده که از آن جمله می‌توان به ماجرای عبور خط لوله گاز در سالیان گذشته از دل جنگل اشاره کرد.

اما گویی این قصه سر دراز دارد و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز هم باید منتظر وارد آمدن آسیب‌های جدی و این بار از سوی بومیان زاگرس‌نشین به این موهبت بزرگ الهی باشد.

در حد فاصل جاده ارتباطی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به بابامیدان شاهد سبز شدن قارچ‌گونه چندین قهوه‌خانه و بعضا فروشندگان غیرمجازی هستیم که اقدام به فروش محصولات خوراکی در این مسیر می‌کنند.

از آن جا که مواد اولیه تهیه حرارت مورد نیاز پخت و پز این فروشندگان هیزم است، این سؤال پیش می‌آید که هیزم مورد نیاز آن‌ها از کجا تامین می‌شود و اگر به زعم خودشان از درختان معدوم و یا خشک شده کوه‌های اطراف است چرا این درختان هنوز تمام نشده‌اند.

و دیگر این‌که چرا به رغم حضور چندین ساله این فروشندگان در این مسیر هنوز هیزم آن‌ها به صورت روزانه تامین می‌شود و شاهد وجود انبوهی از هیزم‌ها در کنار اجاق‌های آن‌ها هستیم و دست آخر و مهم‌تر این‌که چرا هنوز هیچ اقدامی از سوی مسئولان در خصوص ساماندهی و برخورد با این واحدها صورت نگرفته است.

 

جلوگیری از تخریب جنگل تنها از عهده منابع طبیعی برنمی‌آید

مسئول روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با تایید قطع درختان این منطقه توسط برخی سودجویان ابراز داشت: قطع درختان توسط افراد سودجو در این مناطق ویران‌کننده است و بخش عظیمی از جنگل‌ها و مراتع استان در این مناطق در معرض خطر قرار دارند.

سعید نظری با بیان این‌که مواردی در خصوص قطع درختان در این مناطق گزارش شده و اداره‌کل منابع طبیعی با این عوامل برخورد کرده است، اظهار داشت: باوجود برخوردهای جدی منابع طبیعی استان با این سودجویان هنوز هم اقداماتی مبنی بر قطع غیر قانونی درختان در این مناطق دیده می‌شود که این اداره‌کل در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی سودجویان برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد.

نظری با اشاره به نقش سازنده و تاثیرگذار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه گفت: این سازمان می‌تواند با ارائه راهکار و تدبیر از این گونه اقدامات توسط برخی سودجویان و قهوه‌خانه‌های بین راهی جلوگیری کند که از سازمان‌های همسو انتظار همکاری و برخورد با این عوامل را داریم.

نظری بیان داشت: برای جلوگیری از تخریب منابع ارزشمند طبیعی و محیط زیست استان باید یک عزم همگانی در همه اقشار جامعه ایجاد شود.

 

بیشتر قهوه‌خانه‌های بین راهی کهگیلویه و بویراحمد غیرمجازند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که اغلب این قهوه‌خانه‌ها فاقد مجوز از این اداره‌کل هستند، اظهار داشت: همه قهوه‌خانه‌های بین راهی باید دارای مجوز از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان باشند که پس از تاییدیه از سوی سازمان حمل و نقل جاده‌ای و راهداری صادر می‌شود.

علیرضا ایزدی با بیان این‌که وجود این قهوه‌خانه‌ها معضلی برای مسافران نیز بوده، اظهار داشت: با توجه به عدم نظارت و بازرسی بر این واحدها شاهد عدم رعایت موارد بهداشتی نیز در این مسیر هستیم.

ایزدی در خصوص برخورد با این واحدهای غیر مجاز گفت: در کارگروه گردشگری مقرر گردید که نیروی انتظامی و اداره‌‌کل راه و ترابری در خصوص برخورد با این واحدهای غیرمجاز اقدام کنند.

 

بی‌تفاوتی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در تخریب جنگل‌ها مشهود است

حسن غفاری از عکاسان برتر کشوری با انتقاد شدید از عملکرد ضعیف مسئولان در قبال قطع بی‌رویه درختان و تخریب محیط زیست اظهار داشت: در فاصله تنها 70 کیلومتر از یاسوج تا بابامیدان شاهد مرگ طبیعت هستیم.

مؤسس و عضو هیئت مدیره انجمن عکاسان میراث فرهنگی کشور در حالی که بغض گلویش را گرفته بود گفت: درختان سرمایه‌های استان ما هستند که با فرهنگ اصیل استان ما عجین شده و این عمل سودجویان که فقط برای منافع شخصی اقدام به قطع درختان می‌کنند علاوه بر تخریب منابع طبیعی، میراث اجدادی ما و سرمایه‌های ارزشی را نابود می‌کنند.

غفاری که از برترین عکاسان کشوری است و چند مقام کشوری در حوزه عکاسی طبیعت را در کارنامه افتخارات خود دارد با ابراز تاسف از بی‌تفاوتی مردم و مسئولان در قبال تخریب گسترده منابع طبیعی و محیط زیست استان افزود: قطع درختان تنها معضل استان ما در زمینه تخریب طبیعت نیست و در کوه‌های اطراف شهرهای استان به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی و ریختن زباله‌ها توسط گردشگران و کسانی که برای تفریح به این مناطق رفته‌اند جلوه‌ای نامأنوس به این مناطق داده است.

بازرس انجمن عکاسی ایران با اشاره به حضورش در مقاطع مختلف برای عکسبرداری از مناطق مختلف استان ابراز داشت: وقتی برای تهیه عکس به مناطق طبیعی و بکر استان می‌رویم به رغم وجود جاذبه‌های خاص و چشم‌اندازها متأسفانه شاهد زباله‌هایی حتی در ارتفاعات بالا هستیم.

 

و سخن آخر این‌که محیط زیست با همه تنوع آن و موجودات زنده به عنوان نعمت‌های خداوند، امانت در نزد ما هستند که گذشتگان برای ما به ارث گذاشته‌اند، اما این‌که تاکنون مردم و در رأس همه مسئولان مربوطه در حفظ و نگهداری این ارثیه با ارزش چگونه رفتار کرده‌اند، جای پرسش بسیار دارد.

ایران به عنوان یکی از دو کشور جهان از این افتخار برخوردار است که در قانون اساسی آن بر حفاظت محیط زیست به جد تأکید شده است.

در اصل سوم و اصل پنجاهم قانون اساسى و ماده 69 قانون مجازات اسلامى و در برنامه‌هاى توسعه (دوم، سوم و چهارم) به این موضوع به صورت شفاف و اکید اشاره شده است.

کارشناسان مشکلات موجود در محیط زیست کشور را در نقص قوانین محیط زیست نمى‌دانند، چرا که بر این باورند قوانین موجود به حد کافى حامى سلامت محیط زیست هستند.

اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی حفاظت از محیط زیست را یک پدیده عمومی تلقی کرده و تمامی فعالیت‌های اقتصادی که منجر به آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران می‌شود را ممنوع کرده است اما آیا به واقع در جهت رعایت این اصل چه گام مثبتی برداشته شده است.

-----------------------------------

گزارش از سید امین صداقتی‌نیا

-----------------------------------

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول