اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس در خبرگزاری فارس مشهد-1

قاضی‌زاده: تورم برای طبقات بالای جامعه هم محسوس است

خبرگزاری فارس: مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: تورم تنها به قشر ضعیف جامعه اختصاص ندارد و برای طبقات بالای جامعه نیز این امر کاملا محسوس است.

قاضی‌زاده: تورم برای طبقات بالای جامعه هم محسوس است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید امیرحسین قاضی‌زاده صبح امروز در سالن جلسات دفتر خبرگزاری فارس خراسان رضوی در مشهد، اظهار کرد: نرخ تورم، در واقع ماحصل میانگین 30 قلم کالای اساسی است که اثر تورمی هر یک از آنها، دارای ضریبی است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ تورم 22 درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی گفت: این نرخ تورم، در 30 ‌سال اخیر بی‌سابقه بوده و از همین رو، برای تمام طبقات جامعه و حتی طبقات مرفه نیز کاملا محسوس است.

قاضی‌زاده یادآور شد: مهم‌ترین بخشی که در حال حاضر تورم آن برای مردم کاملا محسوس است، بخش مسکن است، زیرا نرخ مسکن در چند ماه اخیر، به‌ صورت افسار گسیخته‌ای افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: دولت در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی را برای کنترل قیمت مسکن تدارک دید، اما در سال جاری مجددا شاهد بالا رفتن قیمت مسکن هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ریشه مشکلات اقتصادی اخیر بیان کرد: تولید ناخالص داخلی ایران، بیشتر مبتنی بر نفت است و میزان فروش و جابه‌جایی ارز نیز کاهش پیدا کرده است و همین مسئله، منجر به برخی فشارهای اقتصادی شده است.

قاضی‌زاده گفت: یکی دیگر از مشکلات اخیر، مسئله تبدیل ارز به ریال بود و از آنجا که در این راه با مشکلاتی روبه‌رو بودیم، ناچار شدیم ارز را سپرده‌گذاری کنیم و همین مسئله سبب شد تا منابع مالی ما در بخش تولید جذب نشود و سهم تولید نیز به تبع آن، دچار افت فاحشی شد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، وقتی در زمینه واردات کالا با مشکل روبه‌رو می‌شوید، اقتصاد کشور خواه‌ناخواه به سمت دلالی سوق پیدا می‌کند و همین مسئله به نقدینگی موجود در بازار ضربه‌های جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند.

نماینده مردم مشهد و کلات با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی اخیر برای نمایندگان مجلس نیز کاملا محسوس بوده است، تاکید کرد: نمایندگان نیز جزئی از مردم هستند و نباید این تلقی در جامعه شکل بگیرد که آنها در مشکلات اقتصادی، با مردم و مسائل آنها سهیم نیستند.

قاضی‌زاده گفت: نمایندگان مجلس البته در این زمینه دو دسته می‌شوند، برخی دارای وضع مالی بسیار خوبی هستند و در زمان انتخابات نیز این امر در تبلیغات برخی از کاندیداها محسوس بود، اما قاطبه نمایندگان، زندگی و وضع مالی‌شان در ردیف سایر مردم است.

وی افزود: برای مقابله با برخی شائبه‌ها درباره حقوق و مزایان نمایندگان، قانون ثبت میزان دارایی نمایندگان را تصویب کرده‌ایم تا از این طریق اموال آنها کاملا ثبت شود.

عضو کمیسیون اجتماعی بهارستان نهم با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها یادآور شد: این قانون، نکات مثبت و منفی دارد اما، در نهایت نکات مثبت آن بیشتر است.

قاضی‌زاده ادامه داد: واریز یارانه‌ها به ‌صورت نقدی، ایجاد تورم می‌کند، زیرا قدرت خرید را افزایش می‌دهد، برای مثال طبقاتی در جامعه بودند که ماهانه تنها یکبار گوشت می‌خوردند، اما به واسطه قانون هدفمندی یارانه‌ها، توان خرید آنها برای محصولات پروتئینی افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها تورم را افزایش می‌دهد، اما از سوی دیگر، ضریب جینی را کاهش می‌دهد و همین درنهایت منجر به کاهش تبعیض می‌شود.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول