اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم گناباد در مجلس:

ضعف ساختارهای مالی از عوامل اصلی تورم در کشور است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تورم در ایران بیشتر عوامل پولی و ساختاری است که در این میان ضعف ساختارهای مالی از عوامل اصلی تورم در کشور است.

ضعف ساختارهای مالی از عوامل اصلی تورم در کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از گناباد، محمد رجایی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: در پروژه‌های راه‌آهن و فرودگاه گناباد مبالغ زیادی تاکنون هزینه شده است و مبلغ 2 میلیارد تومان نیز از اعتبارات سال گذشته آزاد شده و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که بر این اساس قرار است بخشی از بستانکاری پیمانکار پرداخت شود و عملیات ادامه یابد، علاوه بر آن، این طرح جزو طرح‌های مهر ماندگار نیز قرار گرفته است.

وی در ارتباط با راه‌آهن نیز گفت: رایزنی‌های فشرده‌ای با نمایندگان قائن و بیرجند به‌ صورت مستقیم صورت گرفته است و غیر مستقیم نیز با نماینده فردوس در تماس بوده‌ایم و با فضای بسیار صمیمی که وجود دارد، همه به این اتفاق نظر رسیده‌ایم که بهترین مسیر راه‌آهن، مسیر بیرجند ـ قائن ـ گناباد ـ فیض‌آباد ـ مشهد است.

وی ابراز امیدواری کرد که با این فضای هم‌دلی بتوانیم گام‌های بلندی برای توسعه همه شهرستان‌های منطقه برداریم.

رجایی از ملاقات اخیرش با معاون پارلمانی وزارت راه سخن گفت و افزود: این مسیر در آخرین جلسه وزارت راه و شهرسازی مصوب شده و اجرای آن قطعی است.

رجایی تصریح کرد: مسیر قبلی اعتباری بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان هزینه داشت که نزدیک به تمام بودجه یک‌ ساله آن وزارتخانه بود و در پیشنهاد جدید (آغاز عملیات از فیض‌آباد به سمت بیرجند و زاهدان) هزینه بسیار کم‌تر است.

رجایی در ادامه به وضعیت خشک‌سالی‌های اخیر در این شهرستان اشاره کرد و بیان داشت: خشک‌سالی‌های چندین ساله به کشاورزی و دامداری گناباد لطمه زیادی وارد کرده است و بسیاری از روستاییان آسیب دیده‌اند و همان‌گونه که در تبلیغات انتخاباتی قول داده‌ام سعی خواهد شد تا بودجه‌ای برای ترمیم این خسارات اخذ شود.

نماینده گناباد و بجستان در مجلس در مورد پروژه ملی آبخیزداری سیاه‌کوه نیز گفت: در بودجه آبخیزداری سال 90 در این مورد غفلت صورت گرفته است و به جای اینکه این طرح در بودجه ملی دیده شود فقط در اعتبارات خراسان‌جنوبی دیده شد که در این زمینه نیز با رئیس کمیسیون تلفیق و آقای قربانی صحبت شده که اگر امکان داشته باشد، اصلاحیه صورت گیرد و در اعتبارات امسال دیده شود و یا حداقل در سال آینده این طرح از بودجه ملی استفاده کند.

رجایی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که خواستار تغییر مسیر توسعه گناباد از کشاورزی به جهت دیگری مثل صنعت یا گردشگری گفت: به هر حال مطالبه مردم این است که بخش کشاورزی هم مورد توجه قرار گیرد و اصولاً اداره کشور در دست یک نفر نیست که به شکل دستور بتوان محور تک قطبی را در توسعه اقلیم‌های متفاوت مورد توجه قرار دهیم.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر منطقه شمال کشور بهترین شرایط را برای کشاورزی دارد، اما مردم این منطقه خواستار احداث واحدهای صنعتی نیز هستند. 

رجایی ادامه داد: در شهرستان گناباد قنات‌های زیادی وجود دارد که اگر آبیاری سطح زیر کشت این قنات‌ها مکانیزه شود 10 تا 15 برابر محصولات آن افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر نمی‌توان کشاورزی را محور توسعه دانست، بلکه کشاورزی به ‌عنوان اینکه مایحتاج اولیه مردم را تامین می‌کند یک ضرورت است، اما در کنار آن باید صنعت و گردشگری نیز مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی در مورد تشکیل شوراها نیز گفت: شوراها می‌توانند منشأ تحولات بعدی باشند و این در حالی است که اساسنامه این شوراها آماده شده است و در دو بخش تخصصی و عمومی افراد خواهند توانست در این شورا ثبت‌نام کنند.

رجایی گفت: بهترین راه اشتغال جوانان، ایجاد فرصت‌های اشتغال در شهرستان‌های گناباد و بجستان است.

وی گریزی به پروژه‌های در حال اجرای این شهرستان زد و گفت: با راه‌اندازی پروژه کاشی و سرامیک در گناباد که در سفر اخیر رئیس‌ جمهور به گناباد جزو طرح‌های مهر ماندگار نیز قرار گرفت، برای هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

رجایی در ادامه از قول رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی برای سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی خبر داد و گفت: چند طرح نیز تهیه و ارائه شده است که خبرهای تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی در مورد راهکار حل گرانی و تورم نیز گفت: عوامل تورم در ایران حول دو محور عوامل پولی و عوامل ساختاری است و اینکه در کشور افزایش قیمت را می‌بینیم رابطه معناداری با ایجاد اشتغال ندارد.

وی افزود: مشکل گرانی در کشور به دو علت برمی‌گردد، اول اینکه مرتب حجم نقدینگی در کشور بالا می‌رود که مجلس هنگام تصویب بودجه باید از این کار جلوگیری کند و دومین علت گرانی مشکلاتی است که متوجه توزیع و واسطه‌گرهای زیادی است که در مسیر تولید به مصرف وجود دارد و در این ارتباط باید تدبیری اندیشیده شود.

وی گفت: در اقتصاد بین کاهش بیکاری و افزایش تورم رابطه معکوسی وجود دارد یعنی هر چه میزان بیکاری کاهش یابد تورم افزایش پیدا می‌کند که در کشور ما چنین رابطه‌ای برقرار نیست و این به ما پیام می‌دهد که سیستم توزیع مشکل دارد.

رجایی در ارتباط با راه‌ها و به ویژه تکمیل ایمن‌گذر پلیس راه بیدخت نیز گفت: چندی پیش جلسه‌ای با نماینده فردوس داشتیم که قرار شد راه کاخک به سریان احداث و مرمت شود تا گناباد از بن‌بست خارج شود و با احداث این راه 45 کیلومتر راه سرایان به مشهد کوتاه‌تر می‌شود.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول