اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ناظر گمرکات گیلان خبر داد

افزایش 59 درصدی صادرات چمدانی گمرکات گیلان

خبرگزاری فارس: ناظر گمرکات گیلان از افزایش 59 درصدی صادرات چمدانی گمرکات استان در سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: گمرک آستارا برای چندمین سال متوالی رتبه نخست صادرات چمدانی کشور را به دست آورده است.

افزایش 59 درصدی صادرات چمدانی گمرکات گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، پرویز تقوی عصر امروز در جلسه گمرکات استان در این شهرستان گزارشی از حجم مبادلات کالا در گمرکات گیلان را ارائه داد.

وی اظهار کرد: در بهار امسال بیش از 210 هزار و 908 تن انواع کالای غیرنفتی به ارزش بالغ بر یک‌هزار و 238 میلیارد و 637 میلیون ریال از گمرکات گیلان صادر شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن و ارزش هر کدام دو درصد افزایش داشته است.

وی عمده کالای صادر شده از گمرکات گیلان را محصولات نباتی عنوان کرد و افزود: محصولات معدنی، مواد پلاستیکی، مواد نساجی و مصنوعات آن، محصولات صنایع غذایی و محصولات صنایع شیمیایی از دیگر کالای صادراتی از گمرکات انزلی، آستارا و حسن‌رود بوده است.

این مسئول دلیل افزایش صادرات از گمرکات گیلان را علاوه بر مرغوبیت محصولات نباتی و کشاورزی، روان‌سازی و تسریع در صدور کالا در گمرکات گیلان ذکر کرد و گفت: انجام سریع تشریفات کالای صادراتی جزو اولویت‌های کاری گمرکات استان است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ارزیابی کالای صادراتی در محل کارخانه و یا در انبار واحد تولید کننده کالا طبق درخواست ذی‌نفع انجام می‌گیرد و برای کالای سریع‌الفساد مانند میوه و تره‌بار و دیگر کالای مورد ارزیابی بدون تخلیه و روی وسیله نقیله حامل کالای صادراتی انجام می‌شود.

تقوی جمهوری فدراتیو روسیه، آذربایجان، کشورهای آمریکای لاتین، آفریقایی، کانادا و ژاپن را از کشورهای مقصد صادراتی گمرکات گیلان بیان کرد.

وی با اشاره به کاهش 12 درصدی ارزش واردات از گمرکات گیلان تصریح کرد: در سه ماه نخست سال جاری در مجموع 735 میلیون دلار کالا با وزنی بالغ بر یک میلیون و 51 هزار و 817 تن از طریق گمرکات استان به کشور وارد شده که این رقم از نظر ارزشی 12 درصد و به لحاظ وزن 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال 90 کاهش داشته است.  

ناظر گمرکات گیلان خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد واردات گمرکات گیلان مربوط به آهن‌آلات بوده که طبق آمارهای اعلام شده، 30 درصد اشتغال صنعتی کشور مربوط به این صنعت است.

وی درباره صادرات چمدانی اذعان کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 146 میلیارد و 141 میلیون دلار کالا با وزن 4 هزار و 643 تن به صورت صادرات چمدانی از گمرکات این استان به خارج از کشور ارسال شده است.

تقوی افزود: این مقدار صادرات چمدانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 56 درصد و به لحاظ وزن 39 درصد افزایش داشته است و برای چندمین سال متوالی مقام نخست صادرات چمدانی کشور به گمرکات استان به ویژه گمرک آستارا تعلق گرفته است.

وی مواد غذایی، شوینده‌ها، لباس، کنسرو، محصولات پلاستیکی، میوه و تره‌بار، انواع نوشابه و گل و گیاه را از اقلام عمده صادرات چمدانی عنوان کرد.

انتهای پیام/آ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول