اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان خبر داد

کاشت 300 هکتار جنگل برای مقابله با بیابان‌زایی در استان اصفهان

خبرگزاری فارس: مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: 300 هزار هکتار جنگل با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون تومان برای مقابله با بیابان‌زایی در استان صورت گرفته است.

کاشت 300 هکتار جنگل برای مقابله با بیابان‌زایی در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان منصور شیشه‌فروش در همایش مبارزه با بیابان‌زدایی در جرقویه علیای اصفهان، به تغییر شرایط زیست‌محیطی کشور و موقعیت استان اصفهان اشاره و اظهار کرد: استان اصفهان به مدت شش سال است که دچار بحران خشک‌سالی است.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین علت ایجاد بیابان در استان اصفهان ناشی از فعالیت‌های انسانی است، افزود: یکی از این عوامل مخرب گذر بیش از 14 هزار عشایر در بیابان‌ها و مراتع است که با کندن بوته‌های بیابانی برای سوخت و دام‌های خود موجب وارد آوردن خسارت به بیابان‌ها و نیز پیدایش بیابان و ریزگردها می‌شوند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: باید آموزش‌های لازم در زمینه کندن بی‌رویه بوته‌ها توسط بیابان‌نشین‌ها و هم‌چنین روستاییان صورت گیرد.

وی با اشاره به طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی در سطح استان اصفهان از چهار دهه پیش، ادامه داد: در چهارمین سفرهای استانی رئیس جمهور قرار شده است که به اعتبارات مورد نیاز این بخش توجه و بودجه‌ای برای مقابله با بیابان‌زدایی مشخص شود.

شیشه‌فروش اضافه کرد: هر چند برای مقابله با بیابان‌زدایی باید با اعتبارات دولتی وارد میدان شود اما در این بخش نیاز به همکاری با بخش‌های خصوصی داریم، چنانکه در این مورد بخش خصوصی و نیز بسیج سازندگی وارد عمل شده است.

وی هم‌چنین کاشت 300 هزار هکتار جنگل دست‌کاشت با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون تومان را از جمله مهم‌ترین طرح‌های اجرایی ستاد مدیریت بحران استان اصفهان و اداره‌کل منابع طبیعی استان برشمرد و گفت: ایجاد ریزگردهای کانون عراق را از مهم‌ترین اثرات سوء توسعه بیابان‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان به وضعیت گرد و غبار در سال گذشته استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال جاری چهار بار استان اصفهان مورد تهدید گرد و غبار ناشی از خارج کشور از کانون‌های عراق و نیز محلی بوده است که مهم‌ترین کانون داخلی استان اصفهان منطقه خور و بیابانک و سجزی بوده است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه خشک شدن منابع آبی از دیگر دلایل افزایش بیابان در استان است، افزود: استفاده نامناسب از منابع سفره‌های زیرزمینی و هم‌چنین بهره‌برداری نامناسب از منابع آبی استان وضعیت آب استان را با وجود خشک‌سالی و بارش‌های کم دچار مشکل کرده است به نحوی که در حال تخریب منابع آبی استان هستیم.

وی تاکید کرد: برداشت بی‌رویه و غیر مجاز آب‌های زیرزمینی در استان اصفهان وضعیت نامناسبی دارد و در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌ها و اطلاع‌رسانی‌های جدی انجام شود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه به کاهش 72 درصدی وقوع آتش‌سوزی در مراتع در سال زراعی اشاره کرد و بیان داشت: مبارزه با آتش‌سوزی از اقدامات موثر برای مبارزه با بیابان‌زایی در سال گذشته با همکاری اداره‌کل منابع طبیعی استان بوده است.

شیشه‌فروش در ادامه از استفاده از پساب‌های شهر اصفهان برای گیاهان غیر مثمر ثمر اشاره و تصریح کرد: در نظر داریم 150 میلیون مترمکعب پساب شهر اصفهان را بعد از گندزدایی برای طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی استفاده کنیم.

وی در بخشی از صحبت‌های خود ظرفیت موجود در بیابان‌های استان اصفهان را مهم‌ترین قوت برای جذب گردشگر و مشارکت بخش خصوصی دانست و اذعان کرد: باید علاوه بر اینکه بیابان‌زدایی را در استان به عنوان یک مؤلفه برای کاهش فرسایش منابع طبیعی انجام می‌دهیم، از طرف دیگر گردشگری استان را به سمت بیانگردی سوق دهیم.

این مسئول با بیان اینکه در طرح جامع مدیریت بحران یک بخشی به بیابان‌زدایی اختصاص یافته است، از برگزاری همایش ویژه بیان‌زدایی و چالش‌ها و راهکارهای آن در استان اصفهان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول