اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی مازندران خبر داد

طغیان آفت در جنگل‌های مازندران/ در سال 2050 کره زمین دچار خشکسالی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی مازندران به طغیان کرم‌هایی که در جنگل‌های مازندران نفوذ کرده اشاره کرد و گفت: این مشکل 550 هکتار از اراضی جنگلی مازندران را درگیر کرد.

طغیان آفت در جنگل‌های مازندران/ در سال 2050 کره زمین دچار خشکسالی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، عباسعلی نوبخت بعدازظهر امروز در نشست مشترک محیط زیست و منابع طبیعی که با حضور کارشناسان یگان حفاظت محیط زیست انجام شد با تاکید بر اینکه در حوزه اداره کل منابع طبیعی ساری از یک میلیون و 181 هزار عرصه جنگلی باید حفاظت شود، اظهار داشت: 8 هزار گونه گیاهی در کشور می‌روید که رویش 2 هزار و 700 گونه آن در مازندران است.

* طغیان کرم‌ها در جنگل‌های دشت ناز و زرین آباد

وی از وجود 628 نیرو در اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری خبر داد و گفت: باید از ظرفیت‌های محیط زیست و منابع طبیعی برای صیانت از منابع خدادادی استان به‌کار گرفته شود.

این مسئول یادآور شد: بر اساس استانداردهای دنیا در هر یک‌هزار هکتار یک نیروی حفاظتی باید فعالیت داشته باشد در حالی که در منابع طبیعی مازندران منطقه ساری برای هر 2 هزار و 600 هکتار از یک نیروی حفاظتی استفاده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری با اشاره به اینکه برخی از عوامل طبیعی و غیرطبیعی موجب شده تا زمین گرم شود، تصریح کرد: بر اساس اعلام کارشناسان کشورهای پیشرفته در سال 2050 کره زمین بر اثر گرمای زیاد دچار خشکسالی می‌شود.

نوبخت به طغیان کرم‌هایی که در جنگل‌های دشت ناز و زرین آباد نفوذ کرده، اشاره کرد و گفت: بحرانی که امسال منابع طبیعی مازندران منطقه ساری با آن مواجه شده شیوع کرم‌های ابریشم بافت است که 550 هکتار از اراضی جنگلی مازندران را درگیر کرد.

* کرم‌های ابریشم‌بافت سالی یک بار بارور می‌شوند

وی مبارزه با این آفت جنگلی را مبارزه بیولوژیک دانست و اضافه کرد: این کرم‌ها در هر دسته 500 تا 2 هزار تخم می‌گذارند و دو سال طول می‌کشد تا درخت را به طور کامل خشک کند.

این مسئول عامل اصلی طغیان کرم‌های ابریشم بافت را کمبود بارندگی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت دانست و خاطرنشان کرد: منابع طبیعی مازندران منطقه ساری تاکنون چند مکان را به عنوان پایلوت انتخاب کرد و از طریق محلول پاشی میکرو ارگانیزم‌هایی بر روی تخم کرم‌ها توانست 95 درصد در مبارزه موفق باشد.

وی ابراز داشت: کرم‌های ابریشم بافت سالی یک بار بارور می‌شوند و در زمان لارو بودن اگر بارندگی داشته باشیم مبارزه مثبت با شیوع این آفت‌ها انجام می‌شود.

* کارشناسان معتقدند خروج دام از جنگل‌های شمال واجب است

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری یادآور شد: این نوع آفت‌های جنگلی از گذشته در جنگل‌های مازندران وجود داشته ولی تاکنون به صورت طغیانی عمل نکردند.

نوبخت پیرامون طرح خروج دام از عرصه‌های جنگلی افزود: خروج دام از جنگل‌های شمال کشور واجب است، زیرا از یک میلیون و 200 هزار واحد دامی که در جنگل‌های مازندران وجود دارد اگر هر دام یک نهال درخت را آسیب بزند حدود 60 میلیارد تومان به جنگل‌های استان خسارت وارد می‌شود.

وی متذکر شد: کارشناسان معتقدند که خروج دام از جنگل‌های شمال واجب است ولی تاکنون به دلیل مشکلات اجتماعی در این کار موفق نبودیم.

نوبخت در پایان سخنانش با بیان اینکه 36 سرجنگل‌بانی و 15 مجری در حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری داریم، اذعان داشت: منابع طبیعی و محیط زیست مازندران می‌توانند از ظرفیت‌های متقابل برای صیانت از سرمایه‌های طبیعی استان استفاده کنند.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول