اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‏وگوی فارس با کارشناس ارشد بیابان‌

ایجاد 90 هزار هکتار جنگل‏ دست‏کاشت بیابانی در سمنان

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ایجاد 90 هزار هکتار جنگل‏ دست‏کاشت بیابانی در استان سمنان خبر داد.

ایجاد 90 هزار هکتار جنگل‏ دست‏کاشت بیابانی در سمنان

علی ترابی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان به مناسبت روز جهانی بیابان‏زدایی، با اشاره به فعالیت‏های بخش "بیابان و بیابان‏زدایی" در استان سمنان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به اذعان سازمان‏های ذی‏ربط بین‏المللی به عنوان یکی از موفق‏ترین کشورهای جهان در زمینه کنترل فرسایش بادی که یکی از مهم‏ترین مصادیق پدیده بیابان‏زایی بوده، مطرح است.

وی تصریح کرد: ایران توانسته در طول چهار دهه گذشته با اجرای عملیات کنترل فرسایش بادی و بیابان‏زدایی، خسارات ناشی از این پدیده را کنترل کند.

جلوگیری از بیابان‏زایی و کنترل فرسایش

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: در این راستا، اداره‌کل منابع طبیعی استان سمنان که از نخستین استان‏های پیش‌گام در این زمینه بوده، اقداماتی را برای جلوگیری از بیابان‏زایی و کنترل فرسایش انجام داده است.

ترابی انجام اقدامات تشویقی و حمایتی جهت حفظ پوشش گیاهی منطقه و ایجاد راهکارهایی برای این منظور با مشارکت ساکنان منطقه‏‎های مختلف را ضروری دانست و از انجام پروژه‏های تثبیت تپه‏های ماسه‏ای (احداث بادشکن)، نهال‏کاری و بذرکاری با استفاده از گونه‏های گیاهی مقاوم در استان سمنان خبر داد.

وی تصریح کرد: انجام پروژه کنترل هرز آب برای توسعه پوشش گیاهی در اراضی بیابانی استان، مراقبت و اجرای طرح‏های مدیریت جنگل‏های بیابانی دست‏کاشت و نیز احداث بادشکن اطراف مزارع در ذیل پروژه‏های شاخص استان سمنان انجام شده است.

 

نهال‌کاری و مراقبت و آبیاری

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، یکی از بهترین و مؤثرترین روش‏ها برای مقابله با فرسایش بادی و هم‌چنین بیابان‏زدایی را اجرای پروژه‏های نهال‏کاری عنوان کرد.

ترابی بیان داشت: در مناطق بیابانی، میزان بارندگی بسیار کم و دارای پراکنش نامناسب است و این مسئله باعث می‏شود تا پروژه‏های بذرکاری و بذرپاشی به جز در مواقع ترسالی موفق نباشد.

وی تصریح کرد: عرصه‏های مناسب برای اجرای پروژه نهال‏کاری، عرصه‏هایی است که پوشش گیاهی آن ضعیف بوده و امکان استقرار گیاه به صورت طبیعی وجود ندارد یا این پوشش گیاهی تخریب شده است.

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: در عین حال، در این مناطق باید امکان استقرار گونه‏های دائمی کشت شده با توجه به شرایط خاک (عمق، بافت، شوری و ...)، انتقال نهال و شرایط مراقبت و آبیاری وجود داشته باشد.

ترابی اضافه کرد: هم‌چنین با توجه به اینکه این پروژه دارای هزینه زیادی بوده، توجیه اقتصادی آن بسیار مهم و با اهمیت است.

 

 

ضرورت ایجاد جنگل‏های دست‏کاشت بیابانی در سمنان

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: این پروژه از ابتدای آغاز عملیات تثبیت شن در استان سمنان (سال 1347) و با استفاده از گونه تاغ در استان به اجرا درآمده است و عمده جنگل‏های دست‏کاشت بیابانی استان که حدود 90 هزار هکتار است، دستاورد این پروژه محسوب می‏شود.

کارشناس‌ارشد بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: در حال حاضر، این پروژه در سطح استان و عمدتاً در کانون‏های بحرانی فرسایش بادی و با استفاده از گونه‏های تاغ، آتریپلکس، قره‌داغ و ... به اجرا درمی‏آید.

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول