اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی زنجان:

اجرای عملیات آبخیزداری موجب کاهش خسارت سیل می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در بخش‌های مختلف موجب کاهش خسارت سیل می‌شود.

اجرای عملیات آبخیزداری موجب کاهش خسارت سیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سیدجمال موسوی ظهر امروز در بازدید خبرنگاران استان زنجان از سد خاکی قواق شهرستان ماهنشان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آبخیزداری مجموعه فعالیت‌هایی است که در حوزه آبخیز برای کنترل سیل، رسوب و فرسایش خاک انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای حوزه آبخیز تا انتهای این حوزه برنامه‌ریزی لازم برای کنترل سیل انجام می‌شود، افزود: در بخش‌های بالای این حوزه که شامل تپه ماهورها و مناطق کوهستانی است از روش‌های بیولوژیک از جمله کاشت درخت استفاده می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به استفاده از سازه‌های بزرگتر در قسمت‌های پایین مناطق آبخیز، نصب بند و ملات برای کنترل رسوب و کاهش دبی پیک سیلاب را از اقدامات حوزه آبخیزداری عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در قسمت‌های پایین حوزه آبخیز از سد خاکی، پخش سیلاب و ساحل‌سازی برای کنترل سیل استفاده می‌شود، افزود: با کنترل سیلاب‌ها میزان خسارت‌های وارده کاهش می‌یابد.

موسوی با اشاره به سیل جاری شده در شهرستان ماهنشان در چند روز اخیر خاطرنشان کرد: در این سیل، به حوزه‌های آبخیز به دلیل انجام عملیات آبخیزداری کمتر آسیب وارد شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های حوزه آبخیز بیشتر فعالیت‌های مدیریتی است، افزود:‌ فعالیت‌های آبخیز اصولی، بهینه، جالب و دیر بازده است.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به ضرورت واقف‌بودن مسئولان به برنامه‌های حوزه آبخیز افزود: به دلیل دیربازده بودن عملیات آبخیزداری مسئولان و حوزه‌نشینان از این امر استقبال نمی‌کنند.

وی دیربازده بودن را از مشکلات آبخیزداری عنوان کرد و گفت: متاسفانه روستاییان و آبخیزنشینان هنوز در این زمینه توجیه نشده‌اند.

موسوی با بیان اینکه فعالیت‌های آبخیزداری نیازمند تکنولوژی خاصی نیست، یادآور شد: با کمترین هزینه و روش‌های معمولی سیلاب‌ها کنترل شده و موجب تقویت آب سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

وی با اشاره به افت دو متری آب سفره‌های زیرزمینی در طول یکسال خاطرنشان کرد:‌ ضروری است با استفاده از روش‌های آبخیزداری از افت آب‌های سفره‌های زیرزمینی جلوگیری شود.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول