اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حفظ و توسعه مراتع صورت می‌گیرد

رونق زندگی عشایری کهگیلویه و بویراحمد با طرح‌های آبخیزداری

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح­های آبخیز‌داری موجب احیا و توسعه مراتع شده و زندگی عشایری این استان را رونق می‌بخشد.

رونق زندگی عشایری کهگیلویه و بویراحمد با طرح‌های آبخیزداری

کریم تباشیر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد دارای 25 درصد پوشش جنگلی است، اظهار داشت: این استان 20 درصد جنگل‌های زاگرس را به خود اختصاص داده است.

وی طرح استانی بهبود و اصلاح مراتع با هدف افزایش تولید علوفه و حفاظت از پوشش گیاهی و کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از تخریب مراتع را از جمله طرح‌های در حال اجرا عنوان کرد و افزود: طرح حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع با هدف ارتقای وضعیت حفاظت جنگل‌ها، کاهش عوامل تخریب جنگل‌ها و مراتع، کاهش قطع درختان جنگلی و بوته­ها، کنترل و کاهش آفات و امراض گیاهی و حفظ ذخایر ژنتیکی و گونه­های در حال انقراض از دیگر طرح­های در دست اجرا است.

تباشیر خاطرنشان کرد: اجرای طرح­های آبخیز‌داری علاوه بر اینکه موجب کنترل فرسایش و تثبیت خاک می­شود، زندگی عشایری در استان را با توجه به اینکه کهگیلویه و بویراحمد دارای عشایر بسیاری است را رونق می‌بخشد.

وی با بیان این‌که نباید از نقش منابع طبیعی در شکوفایی اقتصاد کشور و توسعه و آبادانی آن غافل بود، بیان داشت: طرح مدیریت مراتع با محوریت طرح‌هایی مانند مدیریت چرا، بوته‌کاری، ذخیره نزولات آسمانی و... یکی از برنامه­هایی است که با مشارکت بهره­برداران مراتع انجام شده و اجرای این طرح نقش بسزایی در صیانت از منابع طبیعی به عنوان منابع خدادادی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بهره­برداری غیر اصولی از منابع طبیعی ضمن ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر، زندگی نسل‌های آینده را نیز دچار مخاطره و چالش‌های فراوان می­کند.

این مسئول متذکر شد: اساس رشد و تکامل جوامع انسانی منوط به بهره‌وری معقول از منابع طبیعی، آب و خاک و هوا است.

تباشیر در پایان اذعان داشت: ایجاد تعادل بین دام و مرتع با همکاری و مشارکت خود مردم نفش بسزایی در حفظ منابع طبیعی این استان دارد.

انتهای پیام/ن۲۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول