اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به وقوع سیل اخیر چناران

اعظمی‌راد: پروژه‌های آبخیزداری در چناران سبب کاهش خسارت سیل شد

خبرگزاری فارس: معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی خراسان‌رضوی گفت: با وقوع سیل اخیر در شهرستان چناران، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری سبب کاهش خسارت سیل شد.

اعظمی‌راد: پروژه‌های آبخیزداری در چناران سبب کاهش خسارت سیل شد

محمود اعظمی‌راد صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: در روز 12 فروردین سال جاری پس وقوع بارندگی و در ادامه آن به دلیل ذوب برف در ارتفاعات، روستاهای فریزی و آبقد گرفتار وقوع سیلاب شدند.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی خراسان‌رضوی با بیان اینکه طبق مشاهدات انجام شده دبی سیل بین 50 تا 60 مترمکعب در ثانیه تخمین زده شده است، ادامه داد: سیلاب جاری شده پس از عبور از رودخانه آبقد به پشت مخزن بند خاکی خیج که توسط اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اجرا شده بود، رسید.

اعظمی‌راد تأکید کرد: آب مازاد بند 700 هزار مترمکعبی خیج پس از پر شدن سیلاب به سمت رودخانه جمعاب، جاری و پس از کنترل مجدد به سمت بند انحرافی بخش سیلاب شده و مجدداً وارد رودخانه اصلی چناران و از آنجا نیز به رودخانه کشف‌رود وارد شده است.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی خراسان‌رضوی در ادامه تصریح کرد: مجموع آب کنترل شده در بند خاکی و عرصه‌های پخش سیلاب حدود یک میلیون و 700 هزار مترمکعب برآورد می‌شود که از این میزان 700 هزار مترمکعب آن در مخزن بند خاکی خیج و یک میلیون مترمکعب دیگر در داخل خازن پخش سیلاب تجمع و کنترل شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل دبی بالای آب در رودخانه جمعاب و عدم رعایت اصول فنی در پایین‌دست پل‌های شهرک صنعتی، متأسفانه در بخشی از رودخانه آب خارج از دریچه‌های کنترل شده نفوذ کرد که ناچاراً دریچه مسدود و از مجموع 16 مخزن پخش سیلاب فقط 13 مخزن آبگیری و حدود یک میلیون مترمکعب این سیستم تاکنون توانسته آب را در خود ذخیره و نفوذ دهد. 

اعظمی‌راد در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به سرعت بالای نفوذ، تقریباً 70 درصد از این میزان آب تاکنون در سفره‌ها نفوذ پیدا کرده است، اظهار داشت: وجود بند خاکی خیج و بند انحرافی و پخش سیلاب جمعاب توانسته در مجموع حدود 3 ساعت در زمان وقوع سیلاب در منطقه تأخیر ایجاد کند که همین مسئله منجر به کاهش خسارات و کنترل بسیار زیاد سیلاب در منطقه شده است.

وی ادامه داد: پروژهای مسکن مهر در شهرستان چناران نیز که در نزدیکی مسیر عبور سیلاب قرار داشت به دلیل اقدامات آبخیزداری در این منطقه از آسیب سیل در امان ماند.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول