اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

15 مورد بیماری تب کریمه‌کنگو در خراسان‌رضوی ثبت قطعی شد

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 15 مورد بیماری تب کریمه کنگو در استان خراسان‌رضوی ثبت قطعی شدند که دو مورد منجر به مرگ شد و 81 مورد دیگر نیز مشکوک به این بیماری هستند.

15 مورد بیماری تب کریمه‌کنگو در خراسان‌رضوی ثبت قطعی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید رضا سعیدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز در نشست خبری که به مناسبت 13 تیرماه روز ملی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در محل سالن جلسات بهداشت استان برگزار شد، اظهار کرد: بیماری‌های زئونوس از جمله بیماری‌هایی است که از حیوان به انسان قابل انتقال بوده و بین حیوانات مهره‌دار و انسان مشترک است.

وی با بیان اینکه توجه و جلوگیری از شیوع این بیماری‌ها از دو مبحث اقتصادی و بهداشتی حائز اهیمت است، خاطرنشان کرد: اهمیت بهداشت از نظر تحت تاثیر قرار دادن سلامت است چرا که سبب می‌شود خسارات عمده‌ای به اقتصاد دام وارد آید و علاوه بر دام هزینه درمانی سنگینی دارد.

سعیدی با اشاره به اینکه 50 میلیون گاو مبتلا به سل در دنیا وجود دارد، تصریح کرد: علاوه بر اینکه این بیماری‌ها سبب می‌شود ارزش گوشت کاهش یابد، 30 درصد کاهش تولید شیر را نیز به دنبال دارد و از نظر اقتصادی خسارات عمده‌ای به کشورها وارد می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد متذکر شد: در کشورهای آمریکای لاتین 600 میلیون دلار خسارت ناشی از بیماری‌ها بیسن انسانو دام گزارش شده است.

وی، جنگ بیوتروریسم که در جنگ‌های میکروبی استفاده می‌شود را از عوامل بیماری‌های زئونوز خواند و گفت: میکروب‌هایی مثل سیاه زخم، طاعون و غیره ناشی از این جنگ‌های میکروبی است.

سعیدی بیماری سالک را از جمله بیماری‌های زئونوز اعلام کرد و بیان داشت: یکی از جایگاه‌های اصلی این بیماری مشهد است که نسبت به سال‌های گذشته در این بیماری سیر نزولی را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: در سال 88، 56 هزار نفر به این بیماری مبتلا بوده‌اند که در سال89 به  3 هزار و 900 نفر کاهش یافته و سال گذشته این رقم به 3 هزار 200 نفر مبتلا به بیماری سالک رسید و این رقم حاکی از این است که حدود هفت درصد کاهش بیماری سالک را در استان داشته‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با بیماری سیاه زخم به‌عنوان انواع دیگر بیماری‌های زئونوز گفت: استان خراسان‌رضوی درگیر این بیماری نیست و در سال گذشته و سه ماهه سال جاری بیمار‌هایی که مبتلا به سیاه زخم باشند، گزارش نشده است.

سعیدی به بیماری‌ هاری به‌عنوان دیگر بیماری‌های زئونوز اشاره کرد و افزود: در حیوان گزیدگی آمار بالایی داریم که 10 درصد کل کشور را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از 12 هزار مورد در استان مبتلا به این بیماری بوده‌اند که 82 درصد آن ناشی از گاز گرفتگی سگ، 13 درصد ناشی از گاز گرفتگی گربه و چند درصد باقیمانده مربوط به گزیدگی سایر حیوانات بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به طرح واکسیناسیون بیمارانی که دچار حیوان گزیدگی می‌شوند، متذکر شد: واکسیناسیون این نوع بیماران به صورت رایگان انجام می‌شود و سه مرکز درمان به صورت رایگان و شبانه‌روزی به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

سعیدی با بیان اینکه سال گذشته هیچ موردی از هاری انسانی در استان نداشته‌ایم، یادآور شد: طرح واکسیناسیون برای این افراد انجام شده و سال گذشته تلفات جانی از بیماری هاری انسان نداشته‌ایم.

وی هزینه واکسیناسیون بیماری هاری را برای بیماران سنگین دانست و گفت: از آنجایی که از بیماران هیچ هزینه‌ای از این بابت دریافت نمی‌شود و تا پنج نوبت به صورت رایگان بیماران واکسینه می‌شوند برای هر حیوان گزیدگی 100 هزار تومان هزینه می‌شود که این رقم زیادی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بیماری تب‌ کریمه‌کنگو به‌عنوان دیگر بیماری مشترک بین دام و انسان نام برد و گفت: 15 مورد از این نوع بیماری ثبت قطعی شده‌اند که دو مورد منجر به مرگ شده اند و 81 مورد دیگر نیز مشکوک به این بیماری هستند.

سعیدی، اطلاع‌رسانی درست و به موقع را از عواملی دانست که در کنترل این بیماری بسیار موثر است و افزود: همجواری استان خراسان و سیستان و بلوچستان با مرزهای افغانستان و پاکستان سبب شده این بیماری در این استان‌ها بیشتر شیوع داشته باشد اما با اطلاع‌رسانی درست می‌توان آن را کنترل کرد.

وی با اشاره به اینکه تب مالت نیز در زمره بیماری‌های زئونوز قرار می‌گیرد، ادامه داد: این بیماری که از طریق لبنیات به انسان منتقل می‌شود که بسیار خطرناک بوده و از طریق بستنی، خامه، شیر، کره و سایر لبنیات به انسان انتقال می‌یابد و تشخیص این بیماری بسیار سخت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیشترین افرادی که در معرض این بیماری قرار می‌گیرند را دانش‌آموزان و نوجوانان اعلام کرد و بیان داشت: میزان شیوع این بیماری در خراسان‌رضوی به جهت دامپروری و کشاورزی بالا است اما روند رو به کاهشی دارد.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول