اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:

راه‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه‌ به مردم اطلاع‌رسانی شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: باید در راستای کنتر‌ل و پیشگیری از بیماری تب کریمه‌کنگو به مردم با آموزش راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

راه‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه‌ به مردم اطلاع‌رسانی شود

ابراهیم توکلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو یک بیماری ویروسی حاد و تب‌دار مشترک میان انسان و دام و عامل این بیماری از گروه ویروس‌هایی است که توسط بندپایان به ویژه کنه‌ها «از جنس هیالوما» منتقل می‌شود.

توکلی با اشاره به اینکه این بیماری در دام علائم بالینی مشخصی ندارد، تصریح کرد: دام‌ها در صورت مبتلا شدن به بیماری تب کریمه‌کنگو به تب خفیف و گذرا دچار می‌شوند.

وی ابراز داشت: سردرد، درد عضلانی، گلودرد، شکم‌درد، استفراغ خونی و معمولی، اسهال، تهوع، خون دماغ، خونریزی زیر پوست، دستگاه گوارش و خونریزی مغزی از جمله علائم این بیماری در انسان است.

توکلی عنوان کرد: اما در نهایت مرگ انسان بیشتر ناشی از خونریزی‌های مداوم در قسمت‌های مختلف بدن است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان همچنین با اشاره به راه‌های انتقال بیماری به انسان گفت: گزیده شدن توسط کنه، تماس با خون و مواد آلوده کننده دامی که دچار عفونت خونی در هفته اول هستند، تماس با خون و ترشحات فرد مبتلا در بیمارستان و تماس با گوشت تازه آلوده از جمله راه‌های انتقال هستند.

توکلی بیان داشت: تشخیص بیماری تب کریمه‌کنگو بر اساس تاریخچه بیماری، نشانه‌های درمانگاهی و تأیید آزمایشگاهی صورت می‌گیرد.

وی اذعان داشت: باید در راستای کنتر‌ل و پیشگیری از این بیماری به عامه مردم با آموزش راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری اطلاع‌رسانی لازم انجام گیرد.

توکلی خاطرنشان کرد: قرنطینه، کنترل تردد دام و جلوگیری از عبور و مرور غیرمجاز دام باید با جدیت انجام گیرد.

وی اظهار داشت: همچنین با عامل بیماری کنه هیالوما از طریق سمپاشی اماکن دامی، بدن دام‌ها و حمام آنها می‌توان مبارزه کرد.

توکلی با تأکید بر بهداشتی کردن جایگاه‌های دامی «سیمان کردن بستر و دیوارها» تصریح کرد: استفاده از لباس، دستکش، چکمه، کلاه و عینک مناسب توسط افرادی که در دامداری‌ها، قصابی‌ها و کشتارگاه‌های دام فعالیت می‌کنند از دیگر راه‌های پیشگیری از بیماری است.

وی با بیان اینکه باید از آلایش‌های خوراکی دامی که دارای بسته‌بندی بهداشتی هستند، استفاده کرد، افزود: برای مصارف خوراکی نیز باید از گوشت‌هایی که دارای مهر بازرسی دامپزشکی هستند، استفاده کرد.

توکلی عنوان کرد: باید هنگام ذبح و پشم‌چینی دام‌ها از دستکش، ماسک و عینک استفاده شود.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول