اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت استان قم:

هیچ مورد بیماری وبا در قم مشاهده نشده است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت استان قم ضمن تاکید بر رعایت نکات بهداشتی از سوی شهروندان گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری وبا در استان قم مشاهده نشده است.

هیچ مورد بیماری وبا در قم مشاهده نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم ‌مجید محمدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به فرا رسیدن فصل گرما و شیوع بیماری‌های واگیردار از جمله التور گفت: مرکز بهداشت استان قم در خصوص پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و گرمای هوا فعالیت‌های گسترد‌ه‌ای را انجام داده است.

وی افزود: با آغاز فصل گرما و افزایش موارد بیماری‌های اسهالی می‌توان با رعایت نکات بهداشتی و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه از شیوع بیماری‌ها در جامعه جلوگیری کرد.

رئیس مرکز بهداشت استان قم ادامه داد: تمام حوزه‌های مرتبط با غذا و آب را که به نوعی منتقل کننده آلودگی هستند در رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و سوهان فروشی‌های ویژه اطراف حرم مطهر که مرکزی برای طغیان بیماری است،‌در ایام تابستان زیرپوشش نظارتی قرار می‌دهیم.

محمدیان اظهار کرد:‌ استان قم با توجه به موقعیت جغرافیایی، مسافر و زائرپذیری، شرایط اقلیمی و وجود فرهنگ‌های متفاوت بهداشتی در بین مردم، مستعد شیوع بیماری‌های اسهالی از جمله وبا(التور) و... است.

وی بیان کرد: ارزیابی ظرفیت‌های استانی به منظور بروز و مقابله با بیماری، بررسی و شناسایی موارد طغیان ناشی از آب و غذا از جمله محورهای اجرایی و عملیاتی مقابله با بیماری التور در سطح استان قم است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم‌ اظهار داشت: در همین راستا با توجه به اهمیت موضوع بیماری‌های اسهالی از جمله وبا (التور) مرکز بهداشت استان قم با تشکیل کمیته پیشگیری از التور برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشگیری از این بیماری را در استان قم انجام می‌دهد.

محمدیان یادآور شد: در سال جاری نیز با همکاری و مشارکت کارشناسان مرکز بهداشت در واحدهای پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها، بهداشت محیط و حرفه‌ای، امور آزمایشگاه‌ها، ارتباطات و آموزش سلامت و سایر واحدها، برنامه عملیاتی طرح تدوین و اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های اسهالی آغاز شده است.

وی افزود: انجام آزمایش‌های مداوم و مستمر بر روی آب و مواد غذایی، تشدید نظارت بر اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و مراکز تهیه و فروش یخ، جمع‌آوری نمونه‌های آزمایشگاهی، گندزدایی محیط، مراقبت و درمان بیماران اسهالی، نظارت بر مزارع سبزی و... از عمده فعالیت‌های کمیته التور در استان قم است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم خاطر نشان کرد:‌ طراحی و توزیع 80 هزار بروشور در مراکز بهداشتی درمانی، مطب‌ها، ادارات، ‌بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خصوصی، تهیه 40 تخته بنرآویز برای مراکز بهداشتی و درمانی، تهیه و نصب 15 بنر آویز در سرویس‌های حرم مطهر و... از جمله برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری التور در استان قم بوده است.

محمدیان بیان کرد: در سال گذشته 136 مورد وبا و 146 مورد شبه وبا در استان قم شناسایی شده ولی در سال جاری تاکنون هیچ مورد بیماری وبا در استان شناسایی نشده و تنها هفت مورد شبه وبا در استان مشاهده شده که همه این بیماران درمان شده‌اند.

وی رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‏های قابل انتقال به وسیله آب و موادغذایی از جمله بیماری‏های اسهالی را ضروری دانست و گفت: استفاده از آب لوله‏کشی مطمئن در تمام مواقع، شستشو و ضد عفونی میوه و سبزی قبل از مصرف، شستن صحیح دست‏ها با آب و صابون مایع قبل از تهیه و صرف غذا، اجتناب از آشامیدن آب‌های مشکوک در پارک‏ها، اماکن و فضاهای عمومی و خودداری از خرید موادغذایی و نوشیدنی‏هایی که توسط فروشندگان دوره‏گرد عرضه می‏شود می‌تواند در جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیردار مؤثر باشد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول