اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی بافت

49 درصد عوامل بیماری‌زا از حیوانات منتقل می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: 49 درصد عوامل بیماری‌زا از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شوند.

49 درصد عوامل بیماری‌زا از حیوانات منتقل می‌شود

سمیه صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به 13 تیر ماه روز ملی زئونوز‌ها اظهار داشت: همواره انسان به حیوانات به عنوان منبع مواد غذایی، حمل و نقل و کار وابسته بوده است، سالانه تعداد زیادی از انسان‌ها به دلیل تماس با حیوانات، بیمار می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: از میان یک هزار و 709 عامل بیماری‌زا، 832 عامل یعنی 49 درصد آنها از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شوند.

صادقی تصریح کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات به آن گروه از بیماری‌‌ها و عفونت‌هایی اطلاق می‌شود که به طور طبیعی بین انسان و حیوانات مهره‌دار قابل انتقال هستند.

وی بیان داشت: انسان از راه‌های مختلف از جمله تماس با دام و ترشحات آنها، همچنین مصرف گوشت، لبنیات و سایر فرآورده‌ها در معرض این بیماری‌ها قرار دارد. 

صادقی با تأکید بر اهمیت بیماری‌های زئونوتیک و انگلی و همچنین بیماری‌های وابسته به مواد غذایی خاطر‌نشان کرد: امروزه بیماری‌های مشترک به طور مداوم رو به افزایش است و صرف نظر از ناراحتی‌ها، ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها در انسان، اثرات سوء ناشی از آنها در تولیدات دامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اطلاع‌رسانی مناسب در مورد شیوع بیماری در انسان و حیوان، آموزش جامعه در مورد راه‌ها‌ی انتقال و پیشگیری بیماری، واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌هایی مانند تب مالت و شاربن، محدود کردن محل‌های تجمع سگ‌های ولگرد برای پیشگیری از بیماری‌های هاری و کیست هیداتید و سالم‌سازی محصولات دامی را از جمله راه‌های مؤثر در پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک برشمرد.

انتهای پیام/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول