اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای آبیاری فضای سبز

سهم باغ فین کاشان از چشمه سلیمانیه کافی نیست

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان گفت: سهم باغ تاریخی فین کاشان از چشمه سلیمانیه کفاف نیازهای آبی فضای سبز این باغ را در فصل تابستان نمی‌دهد.

سهم باغ فین کاشان از چشمه سلیمانیه کافی نیست

حسین یزدان‌مهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: براساس روال گذشته سهم باغ تاریخی فین کاشان از چشمه سلیمانیه در هفت روز به میزان چهار ساعت و 10 دقیقه و در 14 روز به میزان هشت ساعت و 20 دقیقه معادل یک طاق است.

به گفته وی این میزان سهم باغ تاریخی فین کاشان از چشمه سلیمانیه جوابگوی نیازهای آبی فضای سبز باغ در سه ماه فصل تابستان نیست.

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان تصریح کرد: علی‌رغم اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار برای چمن‌کاری‌های باغ فین، به دلیل نیازهای آبی شدید چمن به آب در گرمای طاقت‌فرسای تابستان کاشان این میزان سهم باغ از آب چشمه، جوابگو  نیست.

وی افزود: برای جبران کمبود آب باغ فین کاشان در فصل تابستان، از چهارم تیر تا 31 شهریور، برای 54 نوبت آبیاری، به مبلغ ساعتی یک میلیون ریال با عباس گلناری فینی یکی از کشاورزان بهره‌بردار آب چشمه قرارداد سه ماهه خرید آب بسته شده است.

یزدان‌مهر، همچنین از آغاز ساخت یک مخزن ذخیره آب 700 متر مکعبی در پشت باغ تاریخی فین کاشان خبر داد و خاطرنشان کرد: در فصل‌های پاییز و زمستان که نیاز آبی کمتر است با ذخیره‌سازی آب در این مخزن، برای فصل تابستان و کمبود آب در این فصل استفاده می‌شود.

وی میزان کمبود آب باغ تاریخی فین کاشان در سه ماهه تابستان و فصل گرما را حدود 200 متر مکعب ذکر و عنوان کرد: این کمبود آب باغ فین یا از طریق خریداری آب از کشاورزان جبران می‌شود و یا با احداث مخزن ذخیره 700 متر مکعبی پشت باغ و ذخیره‌سازی آب در ماه‌های غیر فصل تابستان این نیاز برطرف می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: سهم باغ فین کاشان از چشمه سلیمانیه بیش از سهم دریافتی فعلی است لذا میراث فرهنگی کاشان به دنبال اسناد و مدارکی است که ثابت می‌کند سهم باغ فین از آب چشمه سلیمانیه 12 ساعت آب در 14 روز است.

به گفته وی چنانچه با تحویل مدارک و اسناد موقوفه توسط اداره اوقاف 12 ساعت سهم آب باغ فین از چشمه سلیمانیه طبق اسناد پیدا شود نه تنها آب مورد نیاز فضای سبز باغ فین تأمین می‌شود بلکه آب اضافه نیز دارد.

یزدان‌مهر بیان داشت: در گذشته از سهم آب کشاورزان برای آبیاری فضای سبز باغ تاریخی فین کاشان استفاده می‌شده و برداشت آب چشمه سلیمانیه از سهم کشاورزان بهره‌بردار این چشمه به عنوان یک رسم بوده و با گذاشتن شیلنگ در حوض وسط باغ توسط پمپ آب کشاورزان را برداشت و در باغ مصرف می‌کرده‌اند.

به گفته این مسئول، در مدیریت جدید میراث فرهنگی تاکنون مشاهده نشده از آب سهم کشاورزان برای آبیاری باغ فین استفاده شود و در صورت چنین اتفاقی با خاطیان برخورد می‌شود.

در حال حاضر حدود یک‌هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغی مناطق فین کوچک، فین بزرگ، دشت حسن‌آباد و دشت دروازه فین توسط 17 هزار نفر کشاورز بهره‌بردار چشمه سلیمانیه فین کاشان آبیاری می‌شود.

چشمه آب سلیمانیه، در جنوب باغ تاریخی فین قرار دارد و آب آن فوق‌العاده صاف است، ولی به واسطه داشتن بعضی املاح برای آشامیدن مناسب نیست.

آب چشمه فین به دلیل کیفیت‌های خاص خود مانند صافی، پاکی و روشنایی کم‌نظیر و همچنین کیفیت ثابت و تغییرناپذیرش همواره مشهور و ضرب‌المثل بوده است.

این چشمه از بن صخره‌هایی به نام کوه دندانه و شکاف تخته سنگ‌های معدن گچ و آهک واقع در شش کیلومتری غرب کاشان از زمین می‌جوشد.

برخی اعتقاد دارند در دوران شاه سلیمان صفوی در اطراف این چشمه صفه یا بنایی ساخته شده، به این سبب آن را چشمه سلیمانیه می‌نامند.

انتهای پیام/ن10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول