اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مرمتگر بناهای تاریخی:

امیدوارم مرمت گنبد چهارباغ به اهلش سپرده شود/مرمت اصولی شرط بقا بناهای تاریخی

خبرگزاری فارس: یک مرمتگر بناهای تاریخی در ارتباط با ریزش کاشی‌های گنبد مدرسه تاریخی چهارباغ گفت: مرمت اصولی این گنبد از اهمیت زیادی برخوردار است و امیدوارم مرمت آن به اهلش سپرده شود.

امیدوارم مرمت گنبد چهارباغ به اهلش سپرده شود/مرمت اصولی شرط بقا بناهای تاریخی
بهرام اولیکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با ریزش کاشی‌های گنبد مدرسه چهارباغ اظهار داشت: انبساط و انقباض حاصل از بروز سرما و گرما به مرور زمان بر روی قوس گنبد این مدرسه تأثیر گذاشته و سبب ریزش کاشی‌های شکرگاه گنبد (محل رانش گنبد) شده است.
وی افزود: البته در بارش‌های اخیر نیز باران به زیر کاشی‌های این گنبد تاریخی نفوذ کرده و در زمان‌هایی آب باران به دلیل سرما در زیر کاشی‌ها یخ بسته و مقاومت ملات کاشی‌ها را از بین برده است.
این مرمتگر بناهای تاریخی ادامه داد: البته بناهای تاریخی به دلیل اینکه مرمت اصولی بر روی آنها انجام نمی‌شود و یا در زمان مورد نیاز مورد تعمیر قرار نمی‌گیرند نیز دچار آسیب می‌شوند که این موضوع در مورد گنبد مدرسه چهارباغ نیز صدق می‌کند.
وی یادآور شد: مرمت گنبد تاریخی مدرسه‌ چهارباغ مدتی در دست یک پیمانکار بود که چون خوب انتخاب نشده بود از عهده‌ کار برنیامد و کار را رها کرد و از آن موقع، میراث فرهنگی نتوانسته کسی را برای ادامه‌ مرمت جایگزین کند.
اولیکی با تاکید بر اینکه باید مرمت آثار تاریخی باید به دست اهل فن این حوزه سپرده شود، تصریح کرد: متأسفانه مرمت آثار تاریخی با ارزش در اصفهان به اهل فن سپرده نمی‌شود و بخشی از مشکلات بناهای تاریخی به مرمت‌های غیر اصولی باز می‌گردد.
وی با اشاره به اینکه نباید با دید درآمدزایی نسبت به مرمت آثار تاریخی اقدام کرد، گفت: در هر صورت موضوع مرمت گنبد مدرسه چهارباغ قابل حل است اما باید کار به کاردان سپرده شود.
انتهای پیام/ش30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول